Auttakaa mua vihannesostoksissa xD
Elikkä muutin kuukausi sitten omilleni ja nyt mun siis pitää hoitaa ruokaostokset itse. Oon ihan kujal kauppojen vihannes- ja hedelmäosastolla! :D Haluisin syödä enemmän kasviksia, saan tällä hetkellä mun vihreet vaan salaatista.
Elikkä nyt viisaat neuvot ja vinkit kehiin! :D Tykkään etenkin bataatista ja punajuurista. Minkä kokoisia tai värisiä mun kannattaa ostaa? Mistä tunnistaa hyvän huonosta? Voi siis muistakin tuotteista kertoo ku vaa noista edellä mainituista :)
Sitte hedelmistä.. Oon huomannu et ihmiset koputtelee vesimeloneja ja jotenkin sen äänen (kuullostaako ontolta vai ei) perusteella päättelee niiden kypsyyden. MIllanen ääni kypsästä lähtee? :D Päteekö sama koputustaktiikka myös hunaja- ja cantaloupemelooniin?
Kommentit (7)
Osta kasvikset kauden mukaan. Talvella ei kannata ostaa 5-6 euron tomaatteja tai kurkkuja, niitä saa kesällä eurolla. Vaihtoehtoja löytyy. Esim joulun alla (tulevaa ajatellen) punajuurta, porkkanaa ja lanttua sai 0,50 eurolla. Kaikenlaiset kaalit on hyviä ja niitä saa ympäri vuoden.
Nosto! Lisää neuvoja kaipaisin :D Kiitos jo vastanneille! AP
Esim. Pirkan sivuilta löytyy satokausikalenteri, mistä löytää tällä hetkellä sesongissa olevia hedelmiä ja vihanneksia. http://www.k-ruoka.fi/juhlat-ja-ruokasesongit/satokausikalenteri/satokausikalenteri-maaliskuu/?id=59257
Myös kasvikset.fi osoitteesta löydät aakkostetun listan erilaisista hevi-tuotteista ja niiden ominaisuuksista, käsittelystä sekä vinkkejä hyvien yksilöiden valintaan.
Keräkaali on halpaa ja riittoisaa. sinkulla riittää varmaan koko viikoksi siitä syötävää. Sopii salaattiin, keittoon ja vaikka pannulle. Joitain tosin pistää närästämään, varsinkin jos syö raakana.
Kukkakaalista tehtiin tänään muussia. Oli hyvää :)
hedelmistä itse olen tykästynyt kranaattiomenaan. Mukava lisä salaattiin. Tai iltapalana sellaisenaan :p kiiville olen allerginen ja nyt vasta olen löytänyt keltaisen kiivin (se karvaton saman näköinen). Maistuu samalle, ehkä jopa paremmalle :)
Saat ihanan padan paistamalla pannulla jauhelihan ja sitten lisäämällä pannulle kesäkurpitsa, munakoiso ja paprika kuutioita sekä pieneksi pilkottua tomaattia (lähinnä "kastikkeeksi") Tosi hyvää..
Ai niin ja yksi parhaita kasvisruokia, rattatouille! (Kirjoitinko lie oikein) löydät netistä ohjeen. Kunnon herkkuruokaa :) Vinkkinä vain, munakoiso on kunnon sieni. Saat lisätä öljyä pannulle vaikka koko pullon, munakoiso imee sen kaiken :D Se nimittäin aina meinaa siksi palaa kiinni pannuun.
Tässäpä mitä tuli mieleen, ajatusvirtana.. Toivottavasti edes jotain saat tästä irti ;)
^niin.. siis piti sanoman tuosta kiivi hommasta että se keltanen kiivi ei aiheuta allergista reaktiota (toisin kuin mulla vihreä). Mutta tämäkään ei päde kaikkiin.
Ja sori kun kaikki kirjotettu yhteen... kännykkä :(
T: tuo aiemman kirjoittaja 6
Jee kiitos kaikki hyvistä vinkeistä! Kävin kurkkaa ja toi nettisivukin näyttää tosi hyvälle ja selkeelle. Katsotaan mitä uskallan tänään kaupasta kotiuttaa :D AP
Me syödään useesti paistettuja vihanneksia, eli kaikki mitä keksit niin pannulle niin että saavat vähän väriä. Hyviä on esim paprikat (pinta sileä ja ei saa olla pehmeä), porkkanat (napakoita, muista kuoria!), sipulit (paista mahdollisimman pienellä lämmöllä pitkään, esim 15 min. älä polta, niistä tulee läpikuultavia), tomaatit (tasainen pinta), kukkakaali (tasainen väri), aloita vaikka noista, sulkuihin laitoin vinkkejä niiden valitsemiseen ja laittamiseen. Muita hyviä on esim. herkkusienet, parsakaali, kesäkurpitsa, munakoiso, maissi, käytännössä kaikki käy!