Case Eerika: koulumatkojen kävelyttäminen
Useammassa yhteydessä on mainittu rehtorin ihmetelleen miksi Eerika kävelee vajaan 3km pituisen koulumatkansa. On myös kirjoitettu että tyttöä kävelytettiin koulumatkat rangaistukseksi.
Itselläni on tokaluokkalainen jonka koulumatka on 2,6km ja ellei itselläni ole autoa käytössä niin kyllä hän sen kävelee. Jos menisi bussilla niin huonon aikataulun ja aikaisemman kotoalähdön lisäksi joutuisi kuitenkin kävelemään reilun kilometrin (ja asumme ihan kaupunkialueella, viitisen kilometriä ison kaupungin keskustasta omakotialueella josta harmittavan huonot bussiyhteydet koulun suuntaan).
Niin että mitä vaihtoehtoja aina on? Koulutaksiinkin tarvii olla alkuluokkalaisilla se 3km täynnä, isommilla 5km.
Olen vaan ihmetellyt tähän seikkaan tarttumista, miten teidän lapset kulkee tuon pituiset koulumatkat?
Kommentit (46)
Mieti millaista sinusta olisi kävellä joka päivä, säässä kuin säässä, pimeässä, yksi, vaarallisilla kaduilla töihin 3km. Kannat painavaa muovipussi ajosta et saa oikein edes kunnon otetta, raahaako lie maatakin välillä. Teet sen pakosta joka päivä, bussillakin voisit mennä, mutta sinun ei anneta.
Sanonpa vaan, että ikinä en ole omaa lastani pakottanut enkä tule pakottamaan. On ostettu se bussilippu tai viety kouluun. Ajattele ap, siis pieni jo muutenkin nujerrettu ekaluokkalainen lapsi siellä tienposkessa tarpomassa kouluun.
Joo, ei se kolmen kilometrin matka ole normaalille oppilaalle mikään ongelma. Mutta Eerika oli pahoinpidelty, pidetty yöt sidottuna, ei varmaan nukkunut hyvin, joten matka on ihan taatusti ollut raskas.
Kolmekilsaa?! En ikinä pistäis ketään kävelee tollasta matkaa kouluun. Kyllä se pyörällä tai bussilla mennään.
Kuulostaa ihan kummalliselta ettei tuota matkaa voisi kävellä. Meillä kouluun on 3,5 km ja ihan omasta tahdostaan lapset sulan maan aikaan pyöräilee ja liukkaan aikaan kävelee. Enpä ole ajatellutkaan että siinä mitään ihmettä olisi, itselläni oli lapsena 6 km koulumatkaa ja niin se vaan käveltiin, olipa sää mikä tahansa. Silloin ei ollut edes vaihtoehtoja ainakaan siellä syrjäkylillä missä asuttiin.
En laita ekaluokkalaista kävelmään tuota matkaa, korkeintaan satunnaisesti joskus kauniina kevätpäivänä voisi kulkea kotiin päin mutta ei koskaan aamupimeällä eikä talvisin muutenkaan!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:10"]
Kuulostaa ihan kummalliselta ettei tuota matkaa voisi kävellä. Meillä kouluun on 3,5 km ja ihan omasta tahdostaan lapset sulan maan aikaan pyöräilee ja liukkaan aikaan kävelee. Enpä ole ajatellutkaan että siinä mitään ihmettä olisi, itselläni oli lapsena 6 km koulumatkaa ja niin se vaan käveltiin, olipa sää mikä tahansa. Silloin ei ollut edes vaihtoehtoja ainakaan siellä syrjäkylillä missä asuttiin.
[/quote]
Milloin oikein olet käynyt koulua? Jo 70-80-luvun vaihteessa laki määräsi koulukyydin jos matkaa 5 km tai enemmän.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:06"]
Useammassa yhteydessä on mainittu rehtorin ihmetelleen miksi Eerika kävelee vajaan 3km pituisen koulumatkansa. On myös kirjoitettu että tyttöä kävelytettiin koulumatkat rangaistukseksi. Itselläni on tokaluokkalainen jonka koulumatka on 2,6km ja ellei itselläni ole autoa käytössä niin kyllä hän sen kävelee. Jos menisi bussilla niin huonon aikataulun ja aikaisemman kotoalähdön lisäksi joutuisi kuitenkin kävelemään reilun kilometrin (ja asumme ihan kaupunkialueella, viitisen kilometriä ison kaupungin keskustasta omakotialueella josta harmittavan huonot bussiyhteydet koulun suuntaan). Niin että mitä vaihtoehtoja aina on? Koulutaksiinkin tarvii olla alkuluokkalaisilla se 3km täynnä, isommilla 5km. Olen vaan ihmetellyt tähän seikkaan tarttumista, miten teidän lapset kulkee tuon pituiset koulumatkat?
[/quote]
3 kilsaa per suunta on mieletön matka pienelle käveltäväksi 5 kertaa viikossa painavan koulurepun kanssa. Ja hän joutui raahaamaan painavia kirjoja jossain helkutin muovipussissa. Lähtisitkö itse raahaa painavaa kauppakassia joka päivä yhteensä 6 kilsaa? reppu on ihan eri kuin muovipussi, paino tulee selkään, ei niin raskasta. Mutta oli reppu tai ei niin 2 x 3 km = 6 km päivä. 6 km kertaa 5 on = 30 km kävelyä yhdessä viikossa painavan kantamuksen kanssa.
Ja asuivat Helsingissä Puotilassa, täällä lienee tuplasti paremmat bussiyhteydet ku teillä. Ehkä sen takia ihmetellään, jos kerta bussillaki ois päässy
Missä muuten mahtoi käydä koulua? Joku vois tsekata, miten liikenneyhteydet kulkee Puotilasta siihen kouluun?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:11"]Niin eikö teillä ole pyörää?
[/quote]
On. Ja tänään lähtikin pyörällä ekaa kertaa kun tiet sulat.
Ap
Mulla oli 2 km koulumatka aikanaan ja jotenkin tuntuu, että en kauheasti sen pitempää laittaisi kävelemään. Tietysti, jos vaihtoehtoja ei ole, niin sitten. 2,6 km ei nyt ihan kamalasti ole, jos matka on turvallinen.
Wtf, itse kävelin/pyöräilin 3 km koulumatkat luokat 1-9 jokaikinen päivä sato tai paistoi. Harvoin pääsi autolla kouluun, se oli ihan luksusta.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:10"]
[/quote]
Milloin oikein olet käynyt koulua? Jo 70-80-luvun vaihteessa laki määräsi koulukyydin jos matkaa 5 km tai enemmän.
[/quote]
1980-luvulla pienessä Varsinais-Suomalaisessa kaupungissa. Voi olla että tuollaiinen kyyti olisi sitten ollut saatavissa, mutta sitä varmaan olisi jostain tarvinnut hakea, eikä vanhempani hakeneet. Jos äidilleni joskus 30 asteen pakkasilla valitin että on kylmä ja inhottava kävellä varsinkin peltoaukeiden poikki, niiin sain päälleni vaan raivarin että kuinka kehtaan valittaa vaikka on hyvät kengät ja vaatteet ja turvallinen reitti, kun hän lapsena joutui kävelemään susien ulvoessa pelokkaana huonoissa köyhän lapsen rikkinäisissä kengissä ja vaatteissa yli 10 km... "Velliperseitä nämä nykyajan mukulat, mutta meidän lapsista ei semmoisia tule" oli äidin vakiokommentti.
Mistä syystä pidät tätä aloitusta hyvänä? Onko tämä argumentti, että Eerikalla meni oikeestaan ihan hyvin? Eikö olisi riittänyt keskustelu lasten koulumatkoista?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:29"]Mistä syystä pidät tätä aloitusta hyvänä? Onko tämä argumentti, että Eerikalla meni oikeestaan ihan hyvin? Eikö olisi riittänyt keskustelu lasten koulumatkoista?
[/quote]
No voi luoja. Ihmettelin miksi kaikista asioista tuota koulumatkojen kävelyttämistä on parissa jutussa korostettu ja puhuttu siitä rangaistuksena.
Tarkoitus ei ollut mitenkään väheksyä tyttöparan kamalaa kohtaloa ja olen pahoillani jos jollekin sellainen kuva tuli.
Mielestäni tämä näkökulma myös pohjusti keskustelua koulumatkoista.
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:29"]
Mistä syystä pidät tätä aloitusta hyvänä? Onko tämä argumentti, että Eerikalla meni oikeestaan ihan hyvin? Eikö olisi riittänyt keskustelu lasten koulumatkoista?
[/quote]
Hieman erikoinen vertauskohta tosiaan. Mutta ok, lapsesi kävelee kouluun mutta älä kuitenkaan kääri häntä yöksi pressuun.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:29"]Mistä syystä pidät tätä aloitusta hyvänä? Onko tämä argumentti, että Eerikalla meni oikeestaan ihan hyvin? Eikö olisi riittänyt keskustelu lasten koulumatkoista? [/quote] No voi luoja. Ihmettelin miksi kaikista asioista tuota koulumatkojen kävelyttämistä on parissa jutussa korostettu ja puhuttu siitä rangaistuksena. Tarkoitus ei ollut mitenkään väheksyä tyttöparan kamalaa kohtaloa ja olen pahoillani jos jollekin sellainen kuva tuli. Mielestäni tämä näkökulma myös pohjusti keskustelua koulumatkoista. Ap
[/quote]
Olisi voitu keskustella ilmankin. Antaisit ihmisen olla
Luulisi että 7km lenkki päivässä vaikuttaisi jo pituuskasvuihinkin jne. Käytkö äiti sellaisella päivittäin?
Itse myös ihmettelin tuota koulumatkojen "kävelyttämistä". Kyllä minä ainakin olen kävellyt saman mittaisia koulumatkoja tokaluokkalaisesta lähtien eikä se koskaan ole ollut mikään ongelma.
Mä kävelin vajaat 3km kouluun ja takaisin 2-4 luokilla. Keväisin ja syksyisin toki pyöräilin, mutta talvella oli pakko kävellä kun ei liukkaalla voinut pyöräillä. Äiti lähti aamuisin niin aikaseen töihin että ei olisi minun ollut mitään järkeä 1-3h ajaksi sinne mennä istumaan pihalle kylmään.
Tämä siis 2000-luvulla. Reippaasti kävellen (hitusen myös hölkäten) matkaan meni 30-40min (jos laiskotti niin 1h), pyörällä n. 15min.