Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästynyt rivitaloon, mies ei halua omakotitaloon

Vierailija
08.03.2015 |

Perheemme asuu melko ahtaasti rivarissa, alle 20 neliötä per hlö. Tilan vähyys vaikeuttaa elämää jatkuvasti. Suurimmat ongelmat liittyvät kuitenkin rivitaloon asumismuotona. Erittäin paljon ärsyttää seinänaapurin tunteja päivässä haukkuva koira ja muutenkin saman naapurin meluisa elämä. Lumi- ja hiekoitushommat yms. tehdään yhtiössä talkoilla, paitsi että kaikki asukkaat eivät osallistu, joten tehdään muidenkin hommat siinä samalla. On tulossa remontteja, joita emme nää tarpeelliseksi ja tuntuu hullulta maksaa tuhansia ja tuhansia ihan turhaan. Yhteishenki talossa on huono. Ihmiset ovat niin eri elämäntilanteissa ja eri ikäisiä, että intressit ja toimintatavat eivät millään tunnu sopivan yhteen. Pidempään asuneet kokevat omistavansa määräysvallan kaikessa mitä saa tehdä ja miten. Milloin leikataan pensasaita ja minkä korkuiseksi yms. Tai jopa mitä kasveja siinä omalla pikkupihallamme saa kasvaa. Muilta ei kysytä, ja jos esittää oman näkemyksensä, sitä ei kuunnella. Monesta syystä olen lopullisen kyllästynyt tähän asumismuotoon ja haluaisin muuttaa omakotitaloon. Saisi oman pihan, oman rauhan ja saisi itse päättää, mitä remontoidaan, milloin ja miten.

Mies ei halua muuttaa mihinkään. Liikaa vaivaa kuulemma omakotitalossa. Onko näin? Kokemuksia?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:03"]Ei omakotitalo mikään autuus ole. Onhan tässä tietysti etunsakin: naapurit eivät ole seinän takana eikä tarvitse tanssia muiden pillin mukaan. Mutta tekemistä ja rempattavaa riittää ellei ihan uutta kämppää laita. Ja sitä tekemistä ei voi kaataa taloyhtiön tai kiinteistöhuollon niskaan.
[/quote]
Tottahan tuo on. Mutta kyllä kiinteistönhuoltopalveluita omakititaloonkin voi ostaa. Meillä esim. isommat lumityöt tekee sovitusti sama firma, joka auraa lähistön rivareiden pihoja.

t. okt-asuja
[/quote]

Nurmikon leikkuu kuulemma miestä eniten risoo omakotitalossa. Myös se, että ei ole kiinnostunut mistään nikkaroinnista. Tuntuu liian vastuulliselta hänen mielestään kaikin puolin koko omakotitalon omistaminen.

Minulle taas se olisi vapautta ja saisin oman kasvimaankin, josta olen aina haaveillut. Se taas on miehelleni kauhistus. Nämä asiat ovat tulleet suhteessamme jostain syystä vasta nyt esille. Tällaiset mietteet kun tulivat itsellenikin ekaa kertaa vasta rivitaloelämän myötä. Kerrostalossa oli ihme kyllä helpompaa kuin tässä, monella tapaa. Ap

Vierailija
22/37 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:16"]Älkää lässyttäkö: okt:ssä mitään sen kummempaa tointa oo rivariin verrattuna. Tolloa sakkia kerta kaikkiaan!
[/quote]
Hah. Lumityöt ja nurmikonleikkuut ainakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:16"]Älkää lässyttäkö: okt:ssä mitään sen kummempaa tointa oo rivariin verrattuna. Tolloa sakkia kerta kaikkiaan! [/quote] Hah. Lumityöt ja nurmikonleikkuut ainakin!

[/quote]

Eihän Suomessa juuri ole lunta kuin kuukauden pari, ja heinää ei oo pakko riesaks kylvää!

Vierailija
24/37 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:08"]Sanoisin, että jos omakotitaloon joutuu vasten tahtoaan niin sitten on helvetti irti kaikilla. On tässä sen verran hommaa kokoajan, että vasten tahtoaan tätä ei jaksaisi. Muuttakaa toiseen rivariin?
[/quote]

Kertoisitko tarkemmin, että millaista hommaa on koko ajan? Haluaisin vaan ymmärtää realiteetit ja jakaa ne myös mieheni kanssa. En halua pakottaa miestäni. Unohdan haaveeni, jos hän ei oikeasti halua omakotitaloon.

Vierailija
25/37 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:16"]Älkää lässyttäkö: okt:ssä mitään sen kummempaa tointa oo rivariin verrattuna. Tolloa sakkia kerta kaikkiaan!
[/quote]
[/quote]

Lumityöt tehdään nytkin itse ja vieläpä niiden naapureiden puolesta, jotka eivät yhteistoimintaan osallistu mitenkään. Ap

Vierailija
26/37 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmikko ei ole mikään välttämättömyys. Pihalla voi kasvaa muutakin kuin yksitoikkoista ja luonnotonta nurmimattoa... Antaa mennä vaikka sammaleelle, kaunis ja ihanan tuntuinen paljaan jalan alla. Tai aloittaja, lupaa miehelle laittaa oikein iso kasvimaa ;)

Vierailija
27/37 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:16"]Älkää lässyttäkö: okt:ssä mitään sen kummempaa tointa oo rivariin verrattuna. Tolloa sakkia kerta kaikkiaan! [/quote] Hah. Lumityöt ja nurmikonleikkuut ainakin!

[/quote]

Eihän Suomessa juuri ole lunta kuin kuukauden pari, ja heinää ei oo pakko riesaks kylvää!
[/quote]
Helsingissäkö asut? Kyllä meillä nimittäin on lunta pidemmän aikaa. Ja yhtään ei ole kylvetty, se oli tehty ihan valmiiks kun tähän muutettiin. Rivarissa roittu ku lakaisi oman oven edestä enimmät lumet.

Vierailija
28/37 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:32"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:21"]

[/quote]

[/quote]
Helsingissäkö asut? Kyllä meillä nimittäin on lunta pidemmän aikaa. Ja yhtään ei ole kylvetty, se oli tehty ihan valmiiks kun tähän muutettiin. Rivarissa roittu ku lakaisi oman oven edestä enimmät lumet.
[/quote]
Mä niin tykkään kirjottaa puhelimella... Roittu = riitti :D

Vierailija
29/37 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 08:00"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:32"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:21"] [quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:16"]Älkää lässyttäkö: okt:ssä mitään sen kummempaa tointa oo rivariin verrattuna. Tolloa sakkia kerta kaikkiaan! [/quote] Hah. Lumityöt ja nurmikonleikkuut ainakin! [/quote] Eihän Suomessa juuri ole lunta kuin kuukauden pari, ja heinää ei oo pakko riesaks kylvää! [/quote] Helsingissäkö asut? Kyllä meillä nimittäin on lunta pidemmän aikaa. Ja yhtään ei ole kylvetty, se oli tehty ihan valmiiks kun tähän muutettiin. Rivarissa roittu ku lakaisi oman oven edestä enimmät lumet. [/quote] Mä niin tykkään kirjottaa puhelimella... Roittu = riitti :D

[/quote]

Sehän on nykytapa kuitata kaikki munaukset:)

Vierailija
30/37 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa omakotitalo, niin voitte rauhassa antaa sen lahota ja pensasaitojen kasvaa ylipitkiksi ja juuresta kaljuiksi.

Eli omakotitalossa teidän pitää tehdä kaikki ne hommat, jotka teitä nyt ärsyttää kun naapurit yrittää niitä hoitaa. Mutta omakotitalossa te maksatte kaiken, näette kaiken vaivan ja toki jossain määri nsanelette, milloin sen teette - mutta tosiasia on, että pensaita pitää leikata tiettyyn vuodenaikaan ja talon hommia täytyy ajastaaa sekä vuotuisen kalenterin että talon iän ja korjausvelan mukaan, muuten tilanne menee nykyistä huonommaksi ja hankalammaksi.

Vierailija
31/37 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei okt:oon kannata muuttaa, jos on patalaiska ja täystumpelo, mutta jos on intoa, taitoa ja halua järkätä oman kotinsa asiat kondikseen, niin parempaa ja laadukkaampaa asumismuotoa ei yksinkertaisesti ole!

Vierailija
32/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suhde kunnossa?

Vierailija
33/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni okt asuminen ei eroa rt asumisesta muuten kuin kaiken työn määrä lisääntyy. Siivoaminen, kolaaminen, pihanlaitto yms. Jos rt pärjää, pärjää myös okt. Kysymys kuuluu, jaksatteko hoitaa lisääntyneet työt tasapuolisesti, jotta suhde ei kärsi? Meillä mies ei ensin halunnut okt mutta rt asuminen ja perheenlisäys muutti mieltä. Huomasi rivitalossa ensinnäkin sen että minä olen reipas hoitamaan kaikenlaisia hommia sisällä ja ulkona, sekä toiseksi sen että ei se rt asuminen niin ihmeellistä olekaan. Tsemppiä

Vierailija
34/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omakotitalo mikään autuus ole. Onhan tässä tietysti etunsakin: naapurit eivät ole seinän takana eikä tarvitse tanssia muiden pillin mukaan. Mutta tekemistä ja rempattavaa riittää ellei ihan uutta kämppää laita. Ja sitä tekemistä ei voi kaataa taloyhtiön tai kiinteistöhuollon niskaan.

Mitä jatkuvaa tekemistä ja rempattavaa omakotitalossa muka on enemmän kuin rivarissa tai kerrostalossa? Itse asun rivarissa eikä täällä mitään remppoja ole tehty vuosiin. Kaupungin ukko käy joskus kesäisin ajamassa vähän ruohoa jättäen kuitenkin ne pikkitilkut asukkaiden ajettaviksi, talvella sama lumenluonnin kanssa. Vaikuttaa kummalta, jos omakotitalon kimpussa pitää jatkuvasti olla häsäämässä tai se lysähtää kasaan kuin joku korttitalo.

Vierailija
35/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivarien yhtiö ja hoitovastikkeilla lyhentää jo sijoitusasuntoa. Idioottimaisin valinta asumiseen, vielä kun vuokratontti, niin turha ihmetellä venynyttä myyntiaikaa

Vierailija
36/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 00:16"]Älkää lässyttäkö: okt:ssä mitään sen kummempaa tointa oo rivariin verrattuna. Tolloa sakkia kerta kaikkiaan!

Totta! Ja lehtiä ei pidä haravoida ollenkaan syksyllä, koska kastemadot vetävät ne talven aikana onkaloihinsa. Jos niitä ei ole, ne näkevät nälkää:-(

Vierailija
37/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ex kans halus omakotitaloon,katsottiin sitten neidin tilinauhaa ja meni hiljaiseksi kun olis pitäny tienata oikeaa palkkaa eikä pikku hiluja.

No tokihan se ois sitten minun pitänyt maksaa,mutta halvemmaksi tulee matkustella kuin pitää tuollaista naista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän