Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitää sanoa näin?

Vierailija
08.03.2015 |

En normaalisti niin kiinnitä huomiota kielioppiasioihin, mutta nyt on pakko avautua! Miksi nykyään sanotaan, että joku maistuu esim. mansikalle, kun tarkoitetaan, että kyseinen asia maistuu mansikalta. Käsittääkseni jos pillerit maistuu mansikalle, mansikka syö pillereitä mielellään. Sama kuin näyttää jollekin. Jos esim. Pekka näyttää rumalle, pitäisi myös kertoa, että mitä se Pekka sille rumalle näyttää. Puhekielessä vielä tämän ymmärrän, mutta kun kyseisiä sanontoja käytetään ihan virallisemmissa lehtiartikkeleissakin. Kiitos ja anteeksi, oli pakko avautua.
T. Kukkahattutäti

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän suuria ongelmia

Vierailija
2/10 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää myös!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:07"]

Puhekielessä vielä tämän ymmärrän, mutta kun kyseisiä sanontoja käytetään ihan virallisemmissa lehtiartikkeleissakin. Kiitos ja anteeksi, oli pakko avautua. T. Kukkahattutäti

[/quote]

Pitäiskö sun kysyä siltä artikkelin kirjoittajalta itseltään?

Vierailija
4/10 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kissimirri

Vierailija
5/10 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mansikka syö pillereitä mielellään" Tyrskähdin ääneen :D

Vierailija
6/10 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:34"]"Mansikka syö pillereitä mielellään" Tyrskähdin ääneen :D
[/quote]
Väsymystä?

Vierailija
7/10 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:34"]"Mansikka syö pillereitä mielellään" Tyrskähdin ääneen :D
[/quote]
Väsymystä?
[/quote]

Kyllä!

Vierailija
8/10 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska myös tuo allatiivimuoto on sallittu suomessa, itse asiassa se on nykyään ihan yhtä hyvä muoto kuin ablatiivikin.

Vierailija
9/10 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:47"]

Koska myös tuo allatiivimuoto on sallittu suomessa, itse asiassa se on nykyään ihan yhtä hyvä muoto kuin ablatiivikin.

[/quote]

Ja kaikille alapeukuttajille tiedoksi, että tästä voi lukea esim. Kotuksen sivuilta. Minä en ymmärrä näitä "kielipoliiseja", jotka tulevat palstalle jauhaman oikeakielisyydestä mutta paljastavatkin lopulta vain oman tietämättömyytensä aiheesta.

Vierailija
10/10 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:57"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:47"]

[/quote]

Ja kaikille alapeukuttajille tiedoksi, että tästä voi lukea esim. Kotuksen sivuilta. Minä en ymmärrä näitä "kielipoliiseja", jotka tulevat palstalle jauhaman oikeakielisyydestä mutta paljastavatkin lopulta vain oman tietämättömyytensä aiheesta.
[/quote]

Voin tietysti puhua vain omasta puolestani, mutta tiedän kyllä molempien muotojen olevan hyväksyttyjä. Alapeukutin, koska ärsyttää, että myös nuo typerät, omaan korvaani särähtävät muodot sallitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan