Onko täällä muita juustoherkuttelijoita?
Mikä on viimeisin löytösi?
Minä olen aivan ihastunut sveitsiläiseen Appenzelleriin (se miedoin, hopeanvärinen etiketti). Stockalla oli perjantaina maistattaja ja tänään piti hakea jo lisääkin :)
Ostin myös lampaanmaitobrietä, sen merkkiä en nyt muista.
Enkä juo juuri ollenkaan edes viiniä, mikä nyt yleensä yhdistetään juustoihin :) Hillo tai viinirypäleet paras kyytipoika!
Kommentit (36)
Tuo Juustoportin Brandy-Pähkinä on ihan parasta! Ja se Savujuusto on kans ihanaa siellä. Mulle maistuu lähes kaikki juustot, tosin yleisesti vuohenjuustot ei oo niitä lemppareita(jos ei tota ensiksi mainittua lasketa). On kva maistella eri juustoja ja fiiliksen mukaan niitä ostelen. Ranskassa oli aivan ihanat valikoimat, mutta kyllä täältä Suomestakin löytyy :)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:35"]
Monellako eurolla yleensä yhtä juustoa otetaan sellaisella tiskillä? Voiko sanoa esim että 5eurolla? :D Ja ottais vaik kolmee erilaista. Vai paljollako sitä yleensä otetaan?
[/quote]Juustoa otetaan sen verran, kuin itse uskot sitä kuluvan. Tottakai voit sanoa, että jollain rahasummalla. Minulle helpoin on sanoa grammamäärä, koska tiedän grammoista, paljonko ehdimme syödä lähipäivinä.
Ja komppi ap:lle. Hillot, viinirypäleet ja vaikka itsekerätyt pakastemarjat sopivat loistavasti monien juustojen kanssa. Joskus olen lohkonut omenoita ja laittanut hunajaa lautaselle. Yksin tai puolison kanssa niin on kivempaa nauttia kuin alkoholin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:42"]
Monellako eurolla yleensä yhtä juustoa otetaan sellaisella tiskillä? Voiko sanoa esim että 5eurolla? :D Ja ottais vaik kolmee erilaista. Vai paljollako sitä yleensä otetaan?
[/quote]Juustoa otetaan sen verran, kuin itse uskot sitä kuluvan. Tottakai voit sanoa, että jollain rahasummalla. Minulle helpoin on sanoa grammamäärä, koska tiedän grammoista, paljonko ehdimme syödä lähipäivinä.
Ja komppi ap:lle. Hillot, viinirypäleet ja vaikka itsekerätyt pakastemarjat sopivat loistavasti monien juustojen kanssa. Joskus olen lohkonut omenoita ja laittanut hunajaa lautaselle. Yksin tai puolison kanssa niin on kivempaa nauttia kuin alkoholin kanssa.
[/quote]Brien kanssa sopii myös vaahterasiirappi :) Sitä tykkään syödä niin, että Kantolan valittuja laitetaan nimenomaan suolapuoli alaspäin lautaselle, päälle Brietä ja loraus vaahterasiirappia!
[/quote]Minäkin otan tietynkokoisen palan yleensä, hintaa en edes katso kun puhutaan juustoista :)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:37"]
Siis miten ne niitä juustoja kypsyttää? T. Tietämätön
[/quote]Maku voimistuu. Tuossa Appenzellerin tapauksessakin on kolmea eri kypsyysasetta, ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Appenzeller_cheese
Se mustaetikettinen oli tosi voimakasta minunkin makuuni, mutta voisi mennä jossain lajitelmassa! Vähän niin kuin Västerbottensost :)
Me tykätään kovasti tuhkaraitajuustosta. Niitäkin on erilaisia, mutta parhaimmissa on sellainen mukava "pähkinäinen" maku. Olen ostanut tuhkajuustoja niin Citymarketista Stockaan ja Lidliin ja mystisesti se Lidlin on aina ollut parhaimman makuista. Ja halvintakin vielä. Morbier taitaa olla tuon virallinen nimi.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:55"]
Me tykätään kovasti tuhkaraitajuustosta. Niitäkin on erilaisia, mutta parhaimmissa on sellainen mukava "pähkinäinen" maku. Olen ostanut tuhkajuustoja niin Citymarketista Stockaan ja Lidliin ja mystisesti se Lidlin on aina ollut parhaimman makuista. Ja halvintakin vielä. Morbier taitaa olla tuon virallinen nimi.
[/quote]En ole tiennytkään että tätä saa Lidlistäkin! Täytyykin kokeilla. Stockalta ja Cittarista olen ostanut ja hyvää on.
[/quote]
Pidetään saapuessaan juustosta riippuen kylmiössä viikosta useisiin kuukausiin, ammattilaisia juustomestareita löytyy enää harvassa paikassa. Ei toimi stokkalla eikä varsinkaan marketeissa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:59"]
[/quote]En ole tiennytkään että tätä saa Lidlistäkin! Täytyykin kokeilla. Stockalta ja Cittarista olen ostanut ja hyvää on.
[/quote]
Ei siellä aina taidakaan olla, pari kertaa on ollut jotkut Ranska-viikot niin silloin on ollut.
[/quote]
riippuu aina tietty kilohinnastakin. jos menet halliin niin kysele, marketeissa se ei onnistu.
ainakin stadissa kaikki hallimyyjät tykkää asiakkaista ja neuvoo. oli sitten juustosta tai muusta kyse.
[/quote]
Oikeassa olet. Niissäkin on eroa, mistä ja miten tulee. On pastöroimatonta ja käsiteltyä.
Luomua ja ei luomua. Ja kypsytettyä ja ei kypsytettyä.
Vähän kuin viiniä sanoisi punaiseksi ;) Ei vaiskaan. Lidlin paremmat juustot on tosiaan aina positiivisia ylläreitä, harmi kun moni on vaan sen hetken myynnissä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 00:50"]
[/quote]Maku voimistuu. Tuossa Appenzellerin tapauksessakin on kolmea eri kypsyysasetta, ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Appenzeller_cheese
Se mustaetikettinen oli tosi voimakasta minunkin makuuni, mutta voisi mennä jossain lajitelmassa! Vähän niin kuin Västerbottensost :)
[/quote]
Oi, Västerbottensost =)
Melkein sain.
Yleensä kun herkuttelen syön noin puoli kiloa tai enemmän arkijuustoa. Leivän päällä mikrossa. Hyvää on.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 01:28"]
Yleensä kun herkuttelen syön noin puoli kiloa tai enemmän arkijuustoa. Leivän päällä mikrossa. Hyvää on.
[/quote]
miksei toikin sopisi. mulle sopii toikin. juustontietäjä vaikka olenkin. ehkä en kerralla kuitenkaan ;)
Stockan Appenzellerit ja Gruyèret on mun suosikkeja. Itse en noista Juustoportin jotenkin esanssisen makuisista juustoista oikein innostunut.