Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mies irtisanoa vuokrasopimuksen yksin?

Vierailija
07.03.2015 |

Tilanne siis se, että ollaan oltu avoliitossa 4 vuotta ja meillä on 2 yhteistä lasta. Mies asui tässä jo ennen minua ja vuokrasopimus on vain miehen nimellä. Nyt mies uhkasi, että menee maanantaina irtisanomaan vuokrasopimuksen. Voiko niin tehdä? Entäs minä ja lapset?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 16:20"]

Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta, 53 §

Puolison suostumus vuokrasopimuksen irtisanomiseen

Kun puolisot asuvat yhdessä vuokraamassaan tai toisen heistä vuokraamassa yhteisenä kotina käytettävässä asuinhuoneistossa, ei puoliso saa irtisanoa vuokrasopimusta ilman toisen puolison suostumusta. Jos sitä ei voida hankaluudetta saada, ei suostumusta tarvita.

Jos puoliso ilman hyväksyttävää syytä kieltäytyy antamasta suostumustaan, tuomioistuin voi antaa luvan irtisanomiseen.

[/quote]Kysymys kuuluu: Tarkoittaako tuo vain aviopuolisoa, vai myös avopuolisoa? Onko avopuoliso virallinen termi?

[/quote]

Koska tuossa puhutaan pelkästään puolisoista, ja aiemmin laissa puoliso määritellään "aviopuolisot ja henkilöt, jotka elävät avioliitonomaisissa olosuhteissa" (11§), niin sanoisin että koskee myös avopuolisoita.

Vierailija
2/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 16:20"]

Kun puolisot asuvat yhdessä vuokraamassaan tai toisen heistä vuokraamassa yhteisenä kotina käytettävässä asuinhuoneistossa, ei puoliso saa irtisanoa vuokrasopimusta ilman toisen puolison suostumusta. Jos sitä ei voida hankaluudetta saada, ei suostumusta tarvita.

Jos puoliso ilman hyväksyttävää syytä kieltäytyy antamasta suostumustaan, tuomioistuin voi antaa luvan irtisanomiseen.

[/quote]Kysymys kuuluu: Tarkoittaako tuo vain aviopuolisoa, vai myös avopuolisoa? Onko avopuoliso virallinen termi?

[/quote]

Koskee avo- ja aviopuolisoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Vierailija
4/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, koska sopimus on vain hänen nimellään. 

Vierailija
5/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsit hyvän miehen, ja heittäydyin riippuvaiseksi? Tasa-arvoinen ja itsenäinen suomalainen. Nainen?

Vierailija
6/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita sä vuokranantajalle että teet vuokrasopimuksen itselle. Tykkää vaan, kun ei tarvi ettiä uutta vuokralaista.

Vierailija
7/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin exä oli tuollainen. Sen jälkeen en ole halunnut muuttaa kenenkään kanssa yhteen asumaan koska jäi niin paska maku siitä, että sai jatkuvasti olla peloissaan jääkö ilman asuntoa. Siis aina kun oli riitaa.

Vierailija
8/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää, voitko siirtää vuokrasopimuksen omiin nimiisi. Reippaasti yhteyttä vuokranantajaan. Sinuna muistaisin seuraavan kerran yhteen jonkun kanssa muuttaessani laatia yhteisen vuokrasopimuksen.

Vielä parempi olisi kaksi erillistä vuokrasopimusta molempien nimillä. Erotilanteissa tämä on kätevä: poismuuttaja irtisanoo oman vuokrasopimuksen, ja toinen osapuoli voi jäädä rauhassa asumaan asuntoon. 

Vierailija
9/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietenkin koska sopimus on hänen nimillään.

Ja mun mielestäni hän sen saakin tehdä ja sinä lähdet lasten kanssa tuollaisen paskasäkin läheltä pois, omaan asuntoon.

Vierailija
10/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Soitat vuokranantajalle, kerrot tilanteen ja mahdollisesti solmit uuden sopimuksen hänen kanssaan.

2. Ilmoitat vähintään kaupungin vuokraukseen tilanteestasi, jolloin he tarjoavat sinulle uutta asuntoa. Lapsiperheellisiä ei jätetä asunnottomiksi näissä tilanteissa. Sen jälkeen sinulla on hyvin aikaa etsiä soveliaampi asunto, jos ensisijaisesti tarjottu asunto ei ole hyvä.

Vierailija
11/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita vuokranantajalle että jos mies joskus irtisanoo vuokrasopparin niin sinä olet halukas tekemään uuden sopparin. Ja jos ne lapset ovat yhteisiä niin todella törkeä isä! Itse ottaisin eron moisesta paskasta joka uhkaisi jättää minut ja meidän lapset asunnottomiksi.

Vierailija
12/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on vuokrannut asunnon kummisedältään ja aikoo tehdä uuden vuokrasopimuksen sen jälkeen, kun on saanut minut ja lapset tästä ulos. Mies haluaisi, että minä lähtisin ja kun en suostunut, mies uhkasi tuolla vuokrasopimuksen irtisanomisella. Kuuluuko vuokranantajan kirjoittaa minulle ja lapsille häätötodistus vai miten saan kaupungin asuntotoimistoon vai mikä se nyt oli todistettua, että olen jäämässä lasten kanssa ilman asuntoa?

Vierailija
13/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit mennyt naimisiin niin sulla olisi oikeus puolisojen yhteiseen kotiin.

Vierailija
14/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 16:09"]Mies on vuokrannut asunnon kummisedältään ja aikoo tehdä uuden vuokrasopimuksen sen jälkeen, kun on saanut minut ja lapset tästä ulos. Mies haluaisi, että minä lähtisin ja kun en suostunut, mies uhkasi tuolla vuokrasopimuksen irtisanomisella. Kuuluuko vuokranantajan kirjoittaa minulle ja lapsille häätötodistus vai miten saan kaupungin asuntotoimistoon vai mikä se nyt oli todistettua, että olen jäämässä lasten kanssa ilman asuntoa?
[/quote]
Miksi sen pitäisi tehdä uusi jos se nykyinenkin on kokonaan hänen nimissään? En ymmärrä, joku tässä kusee...

Vierailija
15/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 16:09"]Mies on vuokrannut asunnon kummisedältään ja aikoo tehdä uuden vuokrasopimuksen sen jälkeen, kun on saanut minut ja lapset tästä ulos. Mies haluaisi, että minä lähtisin ja kun en suostunut, mies uhkasi tuolla vuokrasopimuksen irtisanomisella. Kuuluuko vuokranantajan kirjoittaa minulle ja lapsille häätötodistus vai miten saan kaupungin asuntotoimistoon vai mikä se nyt oli todistettua, että olen jäämässä lasten kanssa ilman asuntoa? [/quote] Miksi sen pitäisi tehdä uusi jos se nykyinenkin on kokonaan hänen nimissään? En ymmärrä, joku tässä kusee...

[/quote]

Mies väitti, että irtisanomalla vuokrasopimuksen vuokranantajalla on oikeus heittää minut ja lapset ulos asunnosta. 

Vierailija
16/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kuluttajaliitto.fi/index.phtml?s=243

http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palvelut_aiheittain/perhe_ja_sosiaalipalvelut/parisuhde/avoliitto/

http://www.vuokraturva.fi/tietopankit/huoneenvuokralaki/luku7

Ei mene niin yksinkertaisesti, kuin miehesi uhkailee. Tosin minä lähtisin joka tapauksessa tuommoisesta paskasta pois. Miksi haluat roikkua tuossa kodissa?

Vierailija
17/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä haluaisit jäädä tulevan exäsi kummisedän asuntoon vuokralle?
Ja kyllä mies sinut ja lapset saa siitä häädettyä halutessaan, ainakin jos kummisetä vähän avittaa. Irtisanomisajat kai silti sinuakin jollain lailla koskee kun olette pariskuntana siinä asuneet mutta kuitenkin. Lähde heti kun saat jonkun muun asunnon.

Vierailija
19/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkeistä ja lakipykälästä! Arvasinkin, että mies vain uhkailee eikä voi toteuttaa uhkaustaan. Ja TOTTAKAI haluan muuttaa tästä pois, mutta olen hoitovapaalla eikä minulla ole mahdollisuutta maksaa vuokratakuita yms. Muutan heti, kun saan asunnon ja asiat järjestymään, mutta en niin nopeasti kuin mitä mies uhkailullaan toivoo.

Vierailija
20/21 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän samanlainen tilanne paitsi, että meillä ei ole lapsia ja olemme avioliitossa. Mies on päävuokralainen ja minä alivuokralainen. Mies asuu nyt muualla töiden takia. Voiko hän irtisanoa vuokrasopimuksen minulta kysymättä? Saisinko edes tietää irtisanomisesta vai voiko käydä niin, että joku kaunis päivä asunnonvälittäjä lingottaa ovikelloa ja ilmoittaa, että nyt olisi se näyttö? Tai että isännöitsijätoimistosta vaadittaisiin palauttamaan avaimet heti? Eli minun selän takana tapahtuisi kaikki? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi