Suomen ei pidä ikinä siirtyä Keski-Euroopan aikaan!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015030519304242_uu.shtml
"Tutkimusprofessorin mukaan vastauksena ongelmiin Suomen pitäisi sekä luopua kesäajasta että vaihtaa aikavyöhykettä Keski-Euroopan aikaan. Näin ollen siirtäisimme kelloa kaksi tuntia talviaikaan nähden taaksepäin."
Siis mitä ihmettä? Jos nykyään pimeimmän talven aikaan tulee pimeys joskus kello 15-16 välillä, niin sekö olisi ratkaisu ongelmiin, että talvella pimeys tulisikin sitten jo kello 13-14 päivällä? Kun pienet lapset olisivat tulossa tuolloin esimerkiksi koulusta kotiin tai viettäisivät koulupäivänsä viimeisiä tunteja. Sillä juuri noinhan siinä kävisi. Silloin ei valoa paljon nähtäisi moneen kuukauteen vaan silloin olisi hemmetin pimeää iltapäivisinkin vielä pitkälle kevättalvelle asti.
Kesällä tuossa tapauksessa Aurinko nousisi jo joskus yön varhaisina pikkutunteina ja menisi mailleen kesälläkin jo suhteellisen aikaisin illalla. Eihän tuossa olisi mitään järkeä.
Toki siitä olen samaa mieltä, että kellojen siirtelystä pitäisi luopua, mutta paljon ennemmin joko pysyvään normaaliin talviaikaan tai pysyvään normaaliin kesäaikaan kun vaikka Keski-Euroopan aikaan. Itse ennemmin kannattaisin pysyvää kesäaikaa, koska silloin olisi iltaisin tunnin pitempään valoa myös pimeinä vuodenaikoina. Silloin esimerkiksi talvisin tulisi pimeys nykyisen kello 15-16 sijasta siis kello 16-17.
Suomi ei vain voi sijaintinsa puolesta ottaa Keski-Euroopan aikaa, tämä on minun mielipiteeni. Suomen maantieteellinen sijainti on liian itäinen Keski-Euroopan ajalle.