Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On tämä nykymaailma mennyt sellaiseksi, että nyt jo mietityttää oman lapsen..

Vierailija
04.03.2015 |

..jatko-opinnot ja mille alalle hän hakeutuisi yms asiat ja poika on kuitenkin vasta 7-luokalla.

Kun tuntuu ettei mikään ns riitä nykyisin eikä mistään ole "takeita" eikä monikaan opiskeluala/ammatti tunnu varmalta mm työllistymisen ym suhteen.

Stressaa jo nyt, en tietenkään pojalle näitiä mietteitäni pura, mutta itsekeni tuumin..

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmointi ja koneiden huolto, sitten terveydenhoito. Mitään fyysisiä töitä tuskin enää kannattaa miettiä, kun niitä korvataan kokoajan roboteilla. Autokuskitkin korvataan, kannattaa miettiä mikä on vaikeaa korvata roboteilla ja mihin sitä ihmisen silmää ajattelua tarvitaan ja panostaa sellaiselle alalle.

Vierailija
2/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.

Mietityttää, että mitkä (opiskelu)alat ja työt olisivat sellaisia joissa olisi ns haastetta seur 50-60v ajan, missä poika voisi hyödyntää mm kieliä joita opiskelee ja "päätään", ka on 9.8 tällä hetkellä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:53"]Niin.

Mietityttää, että mitkä (opiskelu)alat ja työt olisivat sellaisia joissa olisi ns haastetta seur 50-60v ajan, missä poika voisi hyödyntää mm kieliä joita opiskelee ja "päätään", ka on 9.8 tällä hetkellä.

ap
[/quote]

Kannattaa panostaa kieliin ja lähteä ulkomaille. Suomi on uppoava laiva, kannattaa lähteä vielä, kun pystyy. Itse olen 16-v tyttö, opiskelen it-alaa ja olen opiskellut englantia, ruotsia, venäjää ja saksaa ja tarkoituksena olisi lähteä Saksaan, jahka saan opiskelut valmiiksi. Mun 20-v veli muuttaa nyt keväällä Brasiliaan, sai sieltä ict-hommia, kaveri lähtee Britteihin, toinen USA:an ja poikaystävä joko jää tänne Suomeen, tai lähtee minun mukana Saksaan.

Vierailija
4/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:53"]Niin. Mietityttää, että mitkä (opiskelu)alat ja työt olisivat sellaisia joissa olisi ns haastetta seur 50-60v ajan, missä poika voisi hyödyntää mm kieliä joita opiskelee ja "päätään", ka on 9.8 tällä hetkellä. ap [/quote] Kannattaa panostaa kieliin ja lähteä ulkomaille. Suomi on uppoava laiva, kannattaa lähteä vielä, kun pystyy. Itse olen 16-v tyttö, opiskelen it-alaa ja olen opiskellut englantia, ruotsia, venäjää ja saksaa ja tarkoituksena olisi lähteä Saksaan, jahka saan opiskelut valmiiksi. Mun 20-v veli muuttaa nyt keväällä Brasiliaan, sai sieltä ict-hommia, kaveri lähtee Britteihin, toinen USA:an ja poikaystävä joko jää tänne Suomeen, tai lähtee minun mukana Saksaan.

[/quote]

Ja sitten heräsit ja raahauduit amikseen muiden vähemmän lahjakkaiden sekaan.

Vierailija
5/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:53"]Niin. Mietityttää, että mitkä (opiskelu)alat ja työt olisivat sellaisia joissa olisi ns haastetta seur 50-60v ajan, missä poika voisi hyödyntää mm kieliä joita opiskelee ja "päätään", ka on 9.8 tällä hetkellä. ap [/quote] Kannattaa panostaa kieliin ja lähteä ulkomaille. Suomi on uppoava laiva, kannattaa lähteä vielä, kun pystyy. Itse olen 16-v tyttö, opiskelen it-alaa ja olen opiskellut englantia, ruotsia, venäjää ja saksaa ja tarkoituksena olisi lähteä Saksaan, jahka saan opiskelut valmiiksi. Mun 20-v veli muuttaa nyt keväällä Brasiliaan, sai sieltä ict-hommia, kaveri lähtee Britteihin, toinen USA:an ja poikaystävä joko jää tänne Suomeen, tai lähtee minun mukana Saksaan.

[/quote]

Samoja kieliä lukee poikani. On kyllä kovin matemaattinen luonne myöskin (ainoat 8 todistuksessa on liikunta ja musiikki, muuten 10), en usko että pelkkiin kieliin panostaminen toisi hänelle sitä työuraa ja iloa työstään mitä hänelle toivon ja mistä riittäisi haastetta vuosikymmenien ajaksi. Tietokoneista tykkää, kukapa tämän ikäinen poika ei..mutta mikähän sitten olisi lukion jälk opiskelupaikka silloin, varsinkin kun samalla olisi saatava hyödynnettyä kielitaitoa ja tuota matemaattisluonnontieteellistä puolta...arkkitehdin työstä on joskus jotain puhunut..

ap

Vierailija
6/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:59"]

[/quote]

Ja sitten heräsit ja raahauduit amikseen muiden vähemmän lahjakkaiden sekaan.
[/quote]

...? No miltä tää Suomen tilanne sit sun silmissä vaikuttaa? Töitä riittää ja ihmisillä on hyvät olot...?

t. 16v

Vierailija
7/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:08"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:59"]

[/quote]

Samoja kieliä lukee poikani. On kyllä kovin matemaattinen luonne myöskin (ainoat 8 todistuksessa on liikunta ja musiikki, muuten 10), en usko että pelkkiin kieliin panostaminen toisi hänelle sitä työuraa ja iloa työstään mitä hänelle toivon ja mistä riittäisi haastetta vuosikymmenien ajaksi. Tietokoneista tykkää, kukapa tämän ikäinen poika ei..mutta mikähän sitten olisi lukion jälk opiskelupaikka silloin, varsinkin kun samalla olisi saatava hyödynnettyä kielitaitoa ja tuota matemaattisluonnontieteellistä puolta...arkkitehdin työstä on joskus jotain puhunut..

ap
[/quote]

Kannattaa kieliin painostaa jokatapauksessa. Suosittelen ulkomaille lähtöä siinä tapauksessa, jos ohjelmointi yms oikeasti kiinnostaa ^^ Arkkitehdin töistä en paljoa tiedä.

t. 16v

Vierailija
8/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ainakin mun ammattikuntani suhteen muu Eurooppa on jo uponnut ja Suomi vielä sinnittelee. Jenkeissä kyllä ehkä olis töitä.

Vierailija
9/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua stressaa myös ja lapsi on vasta 5 v.

Vierailija
10/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:08"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:59"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:53"]Niin. Mietityttää, että mitkä (opiskelu)alat ja työt olisivat sellaisia joissa olisi ns haastetta seur 50-60v ajan, missä poika voisi hyödyntää mm kieliä joita opiskelee ja "päätään", ka on 9.8 tällä hetkellä. ap [/quote] Kannattaa panostaa kieliin ja lähteä ulkomaille. Suomi on uppoava laiva, kannattaa lähteä vielä, kun pystyy. Itse olen 16-v tyttö, opiskelen it-alaa ja olen opiskellut englantia, ruotsia, venäjää ja saksaa ja tarkoituksena olisi lähteä Saksaan, jahka saan opiskelut valmiiksi. Mun 20-v veli muuttaa nyt keväällä Brasiliaan, sai sieltä ict-hommia, kaveri lähtee Britteihin, toinen USA:an ja poikaystävä joko jää tänne Suomeen, tai lähtee minun mukana Saksaan. [/quote] Ja sitten heräsit ja raahauduit amikseen muiden vähemmän lahjakkaiden sekaan. [/quote] ...? No miltä tää Suomen tilanne sit sun silmissä vaikuttaa? Töitä riittää ja ihmisillä on hyvät olot...? t. 16v

[/quote]

16-vuotias on vielä niin naiivi, ettei ymmärrä Suomen tai muun maailman tilanteesta yhtään mitään. Kannattaisi nyt pyrkiä edes korkeakouluopintoihin joko Suomessa tai ulkomailla ennen kuin edes haaveilee työurasta ulkomailla. Saksassakaan ei ole tarvetta ihan mille tahansa puolikieliselle amiksesta valmistuneelle it-"osaajalle". 

Vierailija
11/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, yllytä lastasi hakeutumaan ulkomaille yliopistoon. siellä saa käyttää kieli- yms päätään kybällä

Vierailija
12/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata stressata. Jos poikasi on fiksu ja hoitaa koulunsa kunnolla, hän löytää varmasti paikkansa. Kannattaa tietysti vähän miettiä, mitä oppiaineita tarvitsee millekin alalle (esim. lääkikseen kemia, fysiikka, biologia) jne. mutta noin muuten ihan turha stressata asiasta jo nyt, kun kuitenkaan et varsinaisesti voi mitään sille. Et pysty ennustamaan tulevaisuuteen, etkä voi tietää millainen maailma tai työelämä on vaikka 30 tai 50 vuoden päästä.

Vierailija
13/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille yliopistoon? siihen en ole perehtynyt tippaakaan, että miten sellainenkin olisi mahdollista..ja ihan kamala ajatus että opiskelisi jossakin niin kaukana, äidin sydän itkee ikävää jo nyt, pelkästä ajatuksesta..

ap

Vierailija
14/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, ulkomaille lakia lukemaan. siinä haastetta äidille ja pojalle.

Vierailija
15/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:21"]

Ulkomaille yliopistoon? siihen en ole perehtynyt tippaakaan, että miten sellainenkin olisi mahdollista..ja ihan kamala ajatus että opiskelisi jossakin niin kaukana, äidin sydän itkee ikävää jo nyt, pelkästä ajatuksesta..

ap

[/quote]

Tulee myös aika kalliiksi joten kannattaa hyödyntää ilmainen suomalainen koulutus niin kauan kun sitä on tarjolla. Jos poikasi on noin hyvä koulussa niin tuskinpa hänellä on mitään hätää, kunhan vaan opiskelee ja käyttää kykyjään. Kielitaito on tärkeä myös tekniikan ja kaupallisella alalla, sanoisin että niissä ja lääketieteessä on parhaat työllistymisen mahdollisuudet.

Vierailija
16/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta hei, sun lapsi on vasta aloittanut koulun. Älä nyt ainakaan ääneen tollasia vielä pohdi :D. Poikasi varmasti löytää fiksuna ihmisenä paikkansa sit ku sellanen aika on. Ja siis ihan itse, omilla aivoillaan, omien mieltymystensä mukaan.

Vierailija
17/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan mietit. Järjestelmä on kaatunut siihen mennessä kuin 7-vuotiaiden pitäisi mennä töihin.

Vierailija
18/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

yk:ssa lukukausimaksut on n 10 000 €/kk, muualla euroopassa monessa maassa alle 2000 €.

Vierailija
19/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin stressaa enkä oo vielä edes raskaana.

Vierailija
20/42 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse miettisin lapsen tempperamenttia ja persoonallisuutta. Minkälaiseen työhön hänestä olisi. On kauhean stressaavaa olla väärässä ammatissa ja vääränlaisessa työssä. Itse toteutin isäni haaveen kouluttautua insinööriksi ja ihan väärällä alalla olen. Onhan palkka kohtuullinen, mutta eipä kiinnosta. Palkkaan saisi kehitystä jos kiinnostaisi matkustelu (poissa perheen luota) tai kestäisi valtavaa stressiä. Töissä ei ole työaikoja vaan kaikki olettavat että teet vapaa-aikasi töitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi