Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ultrakontrolli...vauva niin iso ettei kone antanut painoarviota...

12.09.2006 |

Joo, mulla oli tänään tosiaan kontrolli ultra sen takia, kun sf-mitta menee kokoajan käyrän yläpuolella. Lääkäri oli jotenkin hieman vähäsanainen ja ultrasi vaan....Lopulta totesi kun kysyin, että minkä kokoinen vauva on, että hänen koneelle syöttämiä arvoja ei hyväksy eikä anna painoarviota ollenkaan. Lääkäri siiis joutui laittamaan pienempiä lukemia koneeseen ja sai niillä painoksi 4.2kg. Käsin painellen arvioi isommaksi, ainakin 4,4kg.

Miten on mahdollista, että kone ei anna isommilla lukemilla mitään....Jotenkin jäi askarruttamaan asia :/. Onko jollain kokemusta vastaavasta...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt rv39. Esikoinen oli 4770g ja 57cm. Siihen verraten ei lääkäri nähnyt vielä mitään tarvetta käynnistämiseen tms. Sain uuden ajan kahden viikon päästä. Silloin arvioidaan uudelleen. Mietityttää vaan, että jos sit todetaan, että joo nyt vauva onkin jo yli 5kg niin yritetäänkö ensin normaalia synnytystä...ja kuinka helposti päädytään leikkaukseen???

Vierailija
2/11 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit varmaan odottavat, että synnytys käynnistyisi itsestään ettei tarvitsisi käynnistää. Toivottavasti synnytyksesi käynnistyy itsestään näinä päivinä ettei vauveli tosiaankaan kasvaisi yli 5 kiloiseksi.

Itsellä ei ole muuta kokemusta kuin esikoisen synnytys. Esikoinen " jäi kiinni" jonnekin ja lopulta päädyttiin sektioon. Eikä esikoiseni ollut kuin 3420g ja 49 cm.

Kaikkea hyvää ja tsemppiä vikoille viikoille.

Naksis 29+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli kuopus iso, 4850g ja arvioitiin että on 4,5kg ja sanottiin suoraan että jos olisi vähänkin suurempi niin leikataan. Sairaala oli naistenklinikka.

Eli jos esikoisesi syntyi kohtalaisen helposti (en tiedä historiaasi sorry) niin ehkä antavat syntyä luonnollisesti, mutta luulis että jos yli 5-kiloiseksi arvioidaan niin tahtoisivat leikata.

Vierailija
4/11 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaisesti en osaa vastata tuohon kysymykseen, miksi kone ei suostu laskemaan arvioitua kokoa, mutta nämä koneethan on aina ohjelmoijasta kiinni. Jos ohjelmoija on sitä mieltä, että noilla viikoilla ei voi olla yli 4500g, niin sitten sitä ei koneelta löydy. Tai jos kookkaista lapsista ei ole tarpeeksi vertailutietoa tuohon arviointiin.

Mulle sanottiin esikoisen aikana, että ultran arvio heittää helposti 10 %. Lääkäri oli siis sitä mieltä, että esikko oli " käsikopelolla" 3900g ja ultra antoi 4100g eli ajatteli, että oma arvoi olisi tarkempi. Lopulta parin päivän päästä syntynyt poika olikin 4600g, joten kyllähän se sen 10 % heitti, mutta eri suuntaan kuin lääkärit arvioi.

Mulle kätilö totesi synnytyksen jälkeen (kun äimistelin pojan potraa kokoa), että reilusti isompikin olis mahtunut syntymään :o) Ja kyseessä siis ensisynnyttäjä. Synnytyskin kesti vain vajaat 6 h, joten ei mitenkään pitkä urakka ja ihan ok muistot siitä. Mulla oli myös aika käynnistykseen parin päivän päähän, jos vauva ei olis itsellään syntynyt. Lääkäri sanoi ultratessaan, että " ei kai me anneta sen turhaan mennä yli la:n" , johon minä, että " ei helvetissä, jos se nyt jo on yli 4 kg!" . Sektiosta ei puhuttu missään vaiheessa sanaakaan ja luulen, että kynnys sektioon on kuitenkin aika korkealla. Tietty, jos epäillään, että lapsi ei mahdu niin sitten, mutta, jos sun esikoisesikin on mahtunut syntymään, niin miksei toinenkin mahtuisi.

No, tämmöisiä siis mietiskelin. Ajattelisin kuitenkin, että sinuna vaatisin käynnistyksen viimeistään la:n tienoilla. Käynnistys on luultavasti kuitenkin luonnollisempi ja helpompi juttu kuin se, että vauvan annetaan kasvaa vielä pari viikkoa ja sitten joudutaan sektioon. Viikkoja sulla olikin jo paljon, joten sinuna alkaisin hätyytellä lääkäreitä käynnistyksen suhteen. Vauva on kuitenkin jo täysiaikainen.

A.A., ehkä samassa jamassa ensi huhtikuussa

Vierailija
5/11 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on runsaasti kokemusta noista ultran antamista painoarvioista,koska meidän neuvolassa ultraamista harrastetaan todella paljon ja itsellä useita raskauksia takana. Tässä pari raskautta takaperin olin hermoromahduksen partaalla ja pelkäsin jättiläisen syntymistä. Näin painajaisia harva se yö ja olin kauhusta kankeana. Nimittäin neuvolassa 36 viikkoisena kone antoi painoarvioksi 4200g! Ajattelin,että vähintään siihen tulee kilo vielä lisää,jos menee laskettuun aikaan. Yritin vinkua käynnistystä,mutta ei. Vasta viikolle 41+0 lupasivat käynnistyksen. No,aivan sinne asti ei päästy,poika syntyi viikoilla 40+4 ja painoi 4180g. Eli se niistä painoarvoista.Tämän jälkeen päätin,etten ikinä enää piittaa loppuviikoilla noista mitoista. Esim.meillä asiaan vaikuttaa suuresti se,että vauvat ovat kaikki olleet isopäisiä (päänympärys jopa39 cm), tämä nostaa huomattavasti koneen antamaa painoarvoita. Eihän se kuitenkaan oikeasti painoon vaikuta. Koko loppuraskauden lakimitta on aina näyttänyt 2-4 viikkoa pitemmällä olevaa raskautta. Joten aivan sokeasti ei kannata aina ultriin luottaa.

Vierailija
6/11 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu jotenkin hassulta, mutta näin se vaan on. Eli jos olet menossa synnyttämään sellaiseen sairaalaan, jossa ei ole " tapana" käynnistellä isoja, niin sitten eivät käynnistä vaikka päälläsi seisoisit. Ja jos taas olet menossa sellaiseen sairaalaan, jossa ei haluta ottaa painoarvion kanssa riskiä (että se heitääkin reilusti ja vauva onkin toooosi iso), niin saat käynnistyksen lasketuksi ajaksi.

Itse onneksi olen jälkimmäisessä tilanteessa ja ison esikoisen jäljiltä tulen todennäköisesti saamaan käynnistysajan lasketun ajan jälkeiseksi ekaksi arkipäiväksi riippumatta siitä, mitä ultran painoarvio antaa tulokseksi. Itselläni nimittäin esikoisen kanssa ultra antoi arvioksi 3,7kg ja vauva oli kilon painavampi... Minullakin esikoisen synnytys meni kaikin puolin mallikkaasti, mutta silti vauvan ei anneta kasvaa kohdussa lasketun ajan yli.

Vierailija
7/11 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille jutuista.Niin se on kyl että tuo ultrakaan ei aina ihan oikein näytä. Täytyy tulla sit kertomaan, että minkäkokoinen pikkukakkonen meille tuli :)

Jännityksellä jään odottamaan milloin lähtö tulee....iiikks

Vierailija
8/11 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus painoi syntyessään 4,990 kg. Viikkoa aikaisemmin painoarvio 4,3-4,4 kg. Neuvolantäti sitten sanoi, että jos vauva painaa yli 4,5 kg niin se kone helposti laskee väärin.

Vierailija
9/11 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marrastoiveen mukaan siis riippuu ihan sairaalasta ja näinhän se varmaan onkin. Nyt jäi sitten mietityttämään mitenköhän mahtaa olla käytäntö tuolla Kättärillä.

Odotan kolmatta lastani, edelliset olleet rv 39+4, 48 cm 2820 g, rv 40+6, 49 cm 3600 g.

Nyt viimeisessä lääkärintarkastuksessa rv 36 yllätti selvästi suurempi vauva ja runsas lapseiveden määrä, kokoarvio silloin 3.6-4,0 kg. Sokerirasitus tehtiin ja sieltähän se syykin löytyi eli yksi poikkeava arvo ja dieetille viimeisiksi viikoiksi.

Rv 38+1 vauvan kokoarvio oli 3.9 kg-4.2 kg.

Ensi viikon ke on la ja silloin olen menossa uuteen kontrolliin ja koko arvioidaan uudelleen. Vaihtoehtoina ovat kuulemma käynnistys ( ei kuulemma suositella uusien tutkimusten valossa, voi olla epäkiitollista hommaa ), odottelu että syntyy itsestään ( pelottaa ! ) tai sitten sektio.

Toivoisin tietysti kovasti että vauva nyt ymmärtäisi lähteä syntymään jo ennen tuota keskiviikkoa ja mielellään kyllä synnyttäisin alateitse jollei tuo nyt yli 4.5 kiloinen olisi. Itse olen pienikokoinen eli 155 cm ja lähtöpainoni oli normaali, kiloja tosin tullut nyt 16.

Jos taas vauva ei ole vielä keksiviikkoon mennessä syntynyt niin toivoisin käynnistystä mutta otetaankohan toivettani lainkaan huomioon ??

Jos jollain on kokemusta Kättärin käytännöstä vastaavassa tilanteessa niin kuulisin mielelläni.

t. makkonen rv 39+3

Vierailija
10/11 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisemme meni 4 päivää lasketun ajan yli,

ja jouduin kontrolliin,

jossa ultralla sitten tutkittiin vauvaa ja tehtiin myös painoarvio,

lääkäri sanoi että yli 5 kiloinen tulossa.

Mutta silti suunniteltiin alatiesynnytystä, vaikka jossain vaiheessa minulla vielä epäiltiin myös kapeeta lantiota.

Käynnistystä ei onneksi tarvinnut tehdä, lapsi päättikin tulla itse.

Suuren painoarvion takia, minulta leikattiin väliliha valmiiksi,

sieltä sitten syntyikin suht normaali painoinen lapsi 3890g, 55cm.

Minun tapauksessa lapsivettä oli ollut niin runsaasti että se oli huijannut ultrassa painoarvion, onneksi :)

Mutta ihan normaalin alatiesynnytyksen kannalla lääkärit olivat kokoajan, vaikka luultiin että iso lapsi tulossa.

Nyttenkin lääkärit veikkaa kokoajan isoa lasta, meidän tulevasta vauvelista.

rv.35+5

Vierailija
11/11 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytystä edeltävänä iltana arvioitiin ultralla, että painoa on 3900g. Kun vauva seuraavana päivänä syntyi, painoi 4870g ja oli 57cm pitkä. Eli vaikea on antaa ultrassakaan arviota, koska vauva voi olla yllättävänkin pitkä, jolloin vauvan vyötärönympärys voi antaa pienemmän tuloksen mutta painoa jakautuukin enemmän pituudelle. Jopas oli lausehirviö! ;)