Miten kohdata yksinäinen masentunut/ syrjäytynyt
Haluaisin jotenkin auttaa tai tukea vanhaa ystävää, jonka elämä ei ole mennyt niin hyvin. Emme ole olleet tekemisissä, koska hän masentuessaan vetäytyi kaikesta. Voiko masentunutta mitenkään auttaa?
Kommentit (12)
Kohtaat niin kuin normaalin ihmisen. En minä ainakaan haluaisi mitään erikoiskohtelua masennuksen takia.
Ei voi, me syrjäydyttiin ihan omasta tahdostamme.
Minä vetäydyin kaikesta syrjään, koska elämäni on romahtanut siinä määrin, ettei minulla enää ole puhuttavaa kenenkään kanssa. On ihan sama, yritetäänkö minua lähestyä hyvällä vai pahalla: en halua olla muiden kanssa tekemisissä. Kaikkein pahinta on toki jälkimmäinen tilanne eli se, että lähestymisen taustalta pilkottaa suuri nautinto siitä, että pääsee näkemään toisen alennustilan ja sen jälkeen kipittämään omaan kotiinsa ihanan turvalliseen elämäänsä.
Voit yrittää auttaa kaveriasi, mutta kaikki riippuu siitä, onko häntä edes mahdollista auttaa.
Määrittele syrjäytynyt. Käykö ko. henkilö töissä tai opiskeleeko? Voiko vakitöissä käyvä olla syrjäytynyt?
Riippuu ihmisestä. Itse halusin olla rauhassa ja kerätä voimia, kunnes jaksoin hakea ammattiapua.
Olisiko sinulla jotakin lahjoitettavaa hänelle? Siinä ohessa keksisi jotain juteltavaakin.
Pyydä yhteiseen joulunviettoon. Mutta pyydä toki muitakin ihmisiä, ettei tämä kaveri tulkitse kutsuasi sääliksi. Ja olisihan se vähän hölmöäkin, jos olisi ainoa perheen ulkopuolinen.
Ainut hyvä puoli syrjäytymisessä/köyhyydessä on se että kuluttaa luonnovaroja paljon vähemmän kuin ei syrjäytyneet ihmiset.
Jotkut tuntevat jopa ylpeyttä siitä että kuluttavat vähemmän.
Minut saa kohdata päihteitä tarjoamalla. Ei mitään piristeitä kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Minut saa kohdata päihteitä tarjoamalla. Ei mitään piristeitä kiitos.
Myös minut saa tulla kohtaamaan noin. Yhdessä voidaan nauttia lasillinen hyvää viiniä, mutta se loppupullollinen ja pari kolme muuta pulloa jätetään minulle, jotta voin ottaa kännit muutamana päivänä. Pössytellyt en ole Berliinin-talveni jälkeen eli 35 vuoteen, mutta sitäkin lajia saa tuoda.