Miksi neuropatiasta on niin vähän tietoa. Onko siis itsenäinen sairaus?
Tiedän, että voi olla liitännäissairaus.
Mulla on vuosia ollut jalkaterät ja kädet sukkatunnottomia. Eli tunto on heikompi niissä, kuin säärissä tai ranteissa.
Myös tasapainongelmia esiintyy sekä haluttomuutta joka on jatkunut vuosia tasaisesti. Tunto aistini on hieman huonontunut ihan tasaisesti.
Tuntuu, että toiminta kykyni vaihtelee melko paljon riippuen päivästä.
En tunne myöskään ulostamisen tarvetta enää niin voimakkaasti, kuin ennen. Myös oksentaessa se ei enää tunnu niin aidolle, kuin ennen. Vaikea selittää.
En oksentele usein, mutta silloin harvoin, kun oksennan niin olen laittanut merkille.
Onko neuropatia elinikää lyhentävä sairaus? Viekö se toiminta kyvyn kokonaan lopulta?
Näistä ei ole mainintaa. Sanotaan vain, että ei lyhennä merkittävästi.
Ja, että diabeteksen tai alkoholin aiheuttama saadaan usein kuriin huolehtimalla terveydestä ja elintavoista.
Kommentit (11)
Voi sopia myös ms tautiin.
Tai parkinssoniin. Minkä ikäinen olet?
Neuropatia on oire, ei itse sairaus. Neuropatiaa syntyy mm. kun verenkierto hermoille heikkenee tai aivan erilaisella mekanismilla MS-taudissa jossa plakit aiheuttavat neuropatiaa.
youtubessa on paljon neurologisia sairauksia käsitteleviä videoita ja luentoja mutta englanniksi. tays videot vain muutama video suomeksi mut en löytänyt tästä aiheesta.
Koska se ei ooe sairaus vaan oire.
Vierailija kirjoitti:
Voi sopia myös ms tautiin.
Tai parkinssoniin. Minkä ikäinen olet?
Ööh neuropatia on aika yleinen ilmiö ms taudissa.
Minulla on ohutsäieneuropatia. Kärsin kivuista loppuelämäni. Ei edes lääkärit juuri tiedä sairaudesta mitään.
Täällä tyyppi väittää kaverinsa saaneen apua:
https://www.amazon.com/review/R1MZE9POT55SJY
B12+serrapeptaasi jne
Neuropatia on liitännäissairaus ja melko harmiton. Siitä on kuitenkin aika vähän tietoa suomeksi.
Kuitenkin oireet voivat olla aika ikäviä.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelua pliis
Joo542
Mutta virtsaamisen tarve taas on kasvanut ja kärsin yliaktiivisesta rakosta.
T. Ap