Jännitysniskasta
Hei,
Mulla on ehkä jännitysniska kun on vähän sellaisia oireita (lievää huimausta, kummia tuntemuksia iholla ja selässä). Ihmettelen vaan, voiko jännitysniska tuntua myös jaloissa asti (esim. nipistelyä, valuvaa tunnetta)? Onko kellään muulla? Mikä olisi paras hoitokonsti, oon käynyt hierojalla kolme kertaa mutta pitää kai käydä useammin?
t. SS
Kommentit (22)
Hierojalla voi käydä sitten kun jännitysniska on jo vähän paremmassa kunnossa. Mutta silloin kun oireet ovat pahimmillaan niin hieroja saattaa vaan pahentaa. Itse jouduin syömään viikon relaksantti- ja burana-kuurin. Tämän jälkeen oireet helpottivat. Sitten aloin käymään punttisalilla ja siellä vahvistavia liikkeitä niska-hartiaseudunlihaksille. Myös venyttelyt auttavat.
Ei tuo ole jännitysniska vaan toimintahäiriö yhdessä tai useammassa kaularangan nikamavälissä ja siitä johtuva lihasten suojakramppi. Oikea osoite on kiropraktikko, omt-fyssari tms. Älä missään tapauksessa anna hieroa tai venyttää pinteessä olevia hermoja.
Kuinka usein olet käynyt nuo hierojakäynnit? Jännitysniskan hoidossa alkuvaiheessa tulisi käydä usein (1-2 x/viikko) kunnes lihasjännitys saadaan laukeamaan. Sen jälkeen riittää että käy vähän harvemmin. Jännitysniskan hoidossa hierontaan kannattaisi varata vähintään 45 min, mieluiten 60 min aika ja hieronnassa tulisi niska-hartiaseudun lihasten lisäksi käsitellä myös kaula- ja rintalihaksia (eli siten, että olet selinmakuulla). Lisäksi olisi hyvä, että hieroja tekisi myös passiivisia venytyksiä kaulan lihaksille.
Itse voit helpottaa oloa siten, että korjaat työpisteen ergonomian kuntoon, pidät vähintään kerran tunnissa pienen venyttelytauon ja muutenkin venyttelet yläselän, niskan, kaulan ja rinnan lihaksia. Hartioiden pyörittely ja keppijumppa tekee myös hyvää. Lisäksi voit kokeilla myös kauratyynyä tai muuta lämpöhoitoa. Kaikenlainen liikunta on tärkeää myös tension neckin hoidossa.
T. hieroja
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:29"]
Ei tuo ole jännitysniska vaan toimintahäiriö yhdessä tai useammassa kaularangan nikamavälissä ja siitä johtuva lihasten suojakramppi. Oikea osoite on kiropraktikko, omt-fyssari tms. Älä missään tapauksessa anna hieroa tai venyttää pinteessä olevia hermoja.
[/quote]
Hermopinne saattaa olla lannerangan alueella, jos jalat puutuvat, mutta tuskin kuitenkaan kaularangassa. Aloittajan kuvaama huimaus on kyllä yksi tyypillinen jännitysniskan oire. Noista "kummista tuntemuksista" on tietysti paha sanoa, kun ei tiedä tarkemmin mitä ne ovat. Suojakrampilta tuo ei kuitenkaan kuulosta.
Vaikka kyse olisi hermopinteestä, niin kyllä lihaksia silti saa hieroa ja jopa venyttää. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kannattaa käydä konsultoimassa ammattilaista.
Oon käynyt hierojalla n. kolmen viikon välein, eli ilmeisesti liian harvoin...välissä olen jumpannut jonkin verran ja käynyt salilla. Kuinkahan kauan kestää ennen kuin helpottaa?
- ap
Täälä yksi jännitysniska!
Syynä (voi olla) masennus, lapsuustraumat.
Kyllä, Olen terapiaan menossa
Itsellä on jännityspaska. Suoli alkaa uhkaavasti aina murisemaan jo aamulla jos tiedän, että päivällä on jotakin jännättävää. Sitten on ravatta vessassa koko päivä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:29"]Ei tuo ole jännitysniska vaan toimintahäiriö yhdessä tai useammassa kaularangan nikamavälissä ja siitä johtuva lihasten suojakramppi. Oikea osoite on kiropraktikko, omt-fyssari tms. Älä missään tapauksessa anna hieroa tai venyttää pinteessä olevia hermoja.
[/quote]
No silloin olisi kyseessä välilevytyrä. Jännitysniska on eri asia.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:54"]Täälä yksi jännitysniska!
Syynä (voi olla) masennus, lapsuustraumat.
Kyllä, Olen terapiaan menossa
[/quote]
Olet kuin minä!
Traumojen takia niska aivan lukossa.
Aion kokeilla craniosakraalihoitoa seuraavasti.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:30"]Kuinka usein olet käynyt nuo hierojakäynnit? Jännitysniskan hoidossa alkuvaiheessa tulisi käydä usein (1-2 x/viikko) kunnes lihasjännitys saadaan laukeamaan. Sen jälkeen riittää että käy vähän harvemmin. Jännitysniskan hoidossa hierontaan kannattaisi varata vähintään 45 min, mieluiten 60 min aika ja hieronnassa tulisi niska-hartiaseudun lihasten lisäksi käsitellä myös kaula- ja rintalihaksia (eli siten, että olet selinmakuulla). Lisäksi olisi hyvä, että hieroja tekisi myös passiivisia venytyksiä kaulan lihaksille.
Itse voit helpottaa oloa siten, että korjaat työpisteen ergonomian kuntoon, pidät vähintään kerran tunnissa pienen venyttelytauon ja muutenkin venyttelet yläselän, niskan, kaulan ja rinnan lihaksia. Hartioiden pyörittely ja keppijumppa tekee myös hyvää. Lisäksi voit kokeilla myös kauratyynyä tai muuta lämpöhoitoa. Kaikenlainen liikunta on tärkeää myös tension neckin hoidossa.
T. hieroja
[/quote]
Olen kymmeniä kertoja käynyt hierojilla.
Koskaan ei hierota niskaa ja hartioiden ja niskan välistä kohtaa joka on todella jännittynyt.
Joka kerta kerron vaivastani.
Miksi te ette osaa?
Hei! Miten teillä joilla oikein jumissa niska, hartiat, kaularanka. Kun heräätte yöllä taikka aamulla niin tuntuuko huimausta? Mulla on sitkeää asentohuimaustakin mutta mietin tässä että voisiko huimaus ja huono olo tulla niskoistakin kun makaa monta tuntia sängyssä yön aikana. Kokemuksia kellään? Ja tietäskö kukaan että onko kyljellään nukkuvalla parempi olla matala vaiko korkeampi tyyny?
En osaa sanoa, mutta itsellä niska kipeytyy helposti ja aiheuttaa päänsärkyä. Mulla parhaiten auttaa säännöllinen jooga (ihan kotona vaan dvd:n avulla) ja uinti, ja kun huomaan niskan alkavan kipeytyä käytän piikkimattoa ja punaista tiiketibalsamia. Kuulostaa ihan hihhulikonsteilta ja olin TOSI skeptinen mutta saan niistä silti apua. Jos päänsärky ehtii tulla saan parhaan avun lääkkeestä jossa asetyylisalisyylihappoa ja kofeiinia. Ehkä jostain näistä voisi olla sinillekin apua?
Mulla oli jännitysniska. Ostin Sissel-terveystyynyn, siihen loppui. Meni muutama yö totuttautua käyttöön, mutta nyt on jo 3 tyyny menossa. En koskaan osta muuta. Minulla liittyi niskoihin myös psyykkiset syyt, lapsuuden ikävät kokemukset. Kuitenkin tyyny auttoi jo ennen terapiaa :)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:19"]Mulla oli jännitysniska. Ostin Sissel-terveystyynyn, siihen loppui. Meni muutama yö totuttautua käyttöön, mutta nyt on jo 3 tyyny menossa. En koskaan osta muuta. Minulla liittyi niskoihin myös psyykkiset syyt, lapsuuden ikävät kokemukset. Kuitenkin tyyny auttoi jo ennen terapiaa :)
[/quote]
Onko sullakin ollut väkivaltaa lapsuudessa?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:11"]Oon käynyt hierojalla n. kolmen viikon välein, eli ilmeisesti liian harvoin...välissä olen jumpannut jonkin verran ja käynyt salilla. Kuinkahan kauan kestää ennen kuin helpottaa?
- ap
[/quote]
Käy useammin.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:19"]Mulla oli jännitysniska. Ostin Sissel-terveystyynyn, siihen loppui. Meni muutama yö totuttautua käyttöön, mutta nyt on jo 3 tyyny menossa. En koskaan osta muuta. Minulla liittyi niskoihin myös psyykkiset syyt, lapsuuden ikävät kokemukset. Kuitenkin tyyny auttoi jo ennen terapiaa :) [/quote] Onko sullakin ollut väkivaltaa lapsuudessa?
[/quote]
Joo, on ollut. Olen siitä syystä kulkenut lapsuudessa ja nuoruudessa hartiat ylhäällä koko ajan.
Käykääpäs zumbatunnilla. Sillä lähtee kaikki jännityniskat/paskat. Liian vähällä käytöllä nykyihmisten ranka, jäykkyyttään vaan oireilee.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:19"]Mulla oli jännitysniska. Ostin Sissel-terveystyynyn, siihen loppui. Meni muutama yö totuttautua käyttöön, mutta nyt on jo 3 tyyny menossa. En koskaan osta muuta. Minulla liittyi niskoihin myös psyykkiset syyt, lapsuuden ikävät kokemukset. Kuitenkin tyyny auttoi jo ennen terapiaa :) [/quote] Onko sullakin ollut väkivaltaa lapsuudessa?
[/quote]
Joo, on ollut. Olen siitä syystä kulkenut lapsuudessa ja nuoruudessa hartiat ylhäällä koko ajan.
[/quote]
Niin mullakin. Oli pakko jännittää itsensä kokonaan kun oli niin hirveitä tapahtumia.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:24"] [quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:19"]Mulla oli jännitysniska. Ostin Sissel-terveystyynyn, siihen loppui. Meni muutama yö totuttautua käyttöön, mutta nyt on jo 3 tyyny menossa. En koskaan osta muuta. Minulla liittyi niskoihin myös psyykkiset syyt, lapsuuden ikävät kokemukset. Kuitenkin tyyny auttoi jo ennen terapiaa :) [/quote] Onko sullakin ollut väkivaltaa lapsuudessa? [/quote] Joo, on ollut. Olen siitä syystä kulkenut lapsuudessa ja nuoruudessa hartiat ylhäällä koko ajan. [/quote] Niin mullakin. Oli pakko jännittää itsensä kokonaan kun oli niin hirveitä tapahtumia.
[/quote]
Onneksi ne ajat on ohi. Keho kyllä muistaa mutta mieli tietää, ettei enää koskaan.
Mulla on (itsediagnosoitu) jännitysniska tuntunut jaloissakin asti iskiaksen kaltaisina oireina. Kannattaa tosin miettiä, aiheuttaako esim. huono istuma-asento jännitystiloja myös selkään, jotka voivat säteillä vuorostaan jalkoihin.
Neuvo hoitoon on että jos suinkin pystyt, istu vähemmän. Tarkista myös että tyynyt ovat oikeanlaiset, niin ettei nukkuessa lihakset mene solmuun. Kuulemma myös painojen nostelu auttaa joitakuita, ei tosin mua. Venyttele usein ja pidä taukojumppia.