Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, hampaani haurastuvat, onko hammaslääkäreitä linjoilla?

Vierailija
28.02.2015 |

Olen 38v ja 33v elämästäni olen käyttänyt suun kautta otettavia astmalääkkeitä. Lisäksi, en ole koskaan JUONUT maitoa, mutta muuten käytän maitovalmisteita ruuanlaitossa ja syön esim. jogurttia ja rahkaa ja lisäksi vielä kalsiumtabletteja. Pesen hampaat 1-2 krt päivässä, huolellisesti.

Hampaani on nyt alkaneet haurastua ihan huolestuttavasti. Kaksi hammasta on jouduttu poistamaan. On jouduttu tekemään juurihoitoja ja nyt muutaman kuukauden sisällä on kolmesta hampaasta lohjennut palat irti! Ja suht isot palat :( Hampaat ei ole kipeät mutta yhtäkkiä saattaa lähteä pala hampaasta. En ole vielä päässyt edes korjauttamaan näitä kolmea hammasta. 

Mitä on tehtävissä että saisin pidettyä hampaani kunnossa? Pelottaa, että jonain päivänä on edessä tekareitten laitto :( 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
2/10 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhtele suu vedellä astmalääkkeen ottamisen jälkeen. Käytä sähköhammasharjaa fluorihammastahnaa kahdesti päivässä 2-3min kerralla. Putsaa hammasvälit kerran päivässä langalla tai väliharjoilla. Aterioiden väleillä voit syödä ksylitolpurkkaa tai -pastilleja. Astmalääkitys lisää reikiintymisriskiä eli sinun pitää pitää nyt entistä parempaa huolta hampaistasi. Muista säännölliset syömiset, max 5 krt päivässä. Aterioiden väleillä ei napostella! Vettä, teetä ja kahvia ilman sokeria, maitoa tai sitruunaa saa juoda. Yksikin keksi, omena tai kahvi maidolla aterioiden välillä aiheuttaa aina happohyökkäyksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö huuhdo suutasi vedellä lääkkeen ottamisen jälkeen? 

Narskutatko myös yöllä hampaitasi?

En ole hammaslääkäri, mutta kahden astmaatikon äiti. Lääkäri antoi selkeät ohjeet, että suuta pitää purskuttaa vedellä heti lääkkeen oton jälkeen. Kiillevaurioita ei ole tullut kimmallekaan lapselle. 

Jos jännität leukaluitasi, se voi lisätä kiillevaurioita ja hampaiden lohkeamia. Siihen auttaa yöllä pidettävät purentakiskot. Tästä on omakohtaista kokemusta. 

Suosittelen hammaslääkärillä käyntiä. Hammaslääkäri tarkistaa hampaiden kunnon ja korjaa tulleet vauriot. Hän voi myös neuvoa sinua, miten voit hoitaa hampaitasi.

Jos sinulla on osteoporoosi, joudut menemään myös yleislääkärin vastaanotolle. Jotkut lääkkeet, kuten kortisoni pitkäaikaisena kuurina, voivat aiheuttaa osteoporoosia. Toki voit puhua hampaiden kunnosta (ja mahdollisesta osteoporoosista) myös sille lääkärille, joka hoitaa astmaasi. 

Vierailija
4/10 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huuhtelen aina vedellä heti lääkkeen oton jälkeen. Hammaslääkärini neuvoi, että heti lääkkeen oton jälkeen huuhtelu, ja puolen tunnin päästä hampaitten pesu. Miksiköhän vasta puolen tunnin päästä? Tuppaa unohtumaan helposti :/ 

Olen joskus narskutellut mutta tietääkseni en viime aikoina. Kiskokin on, mutta en voi pitää sitä ennenkuin se on hammaslääkärissä hiottu sopivaksi  (on tullut paikkauksia kiskon teon jälkeen jne.).

ap

Vierailija
5/10 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipi, kapi sitten sinne hammaslääkäriin hiotuttamaan kiskoja. Kisko pitää ottaa mukaan aina, kun hammasta pitää paikata.  

Sitten kun saat sen kiskon sopivaksi, pidäkin sitä öisin suussasi, jotta hampaasi eivät lohkeile. Etkä sitten syö liian kovia ruoka-aineita. (Minulla on hammas lohjennut pari kertaa, kun olen puraissut kovaa karkkia. Yhden kerran lohkesi, kun söin kotitekoista makaronilaatikkoa, jossa oli kovaksi jääneitä pastanpalasia. En syö niitä enää.)

- 4 -

Vierailija
6/10 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan siinä iässä, että vanhimmat paikkasi alkavat putoilemaan/lohkeilemaan? Onko suusi tarkastettu hyvin, otettu röntgenkuvat yms. Kisko käyttöön ehdottomasti.

Vierailija
7/10 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaasi eivät ole haurastuneet, sulla on bruksismia. Purentakiskon tekoon vaan! Harmillista jos hamamslääkärisi ei ole sitä jo tuossa vaiheessa sinulle tehnyt.

Vierailija
8/10 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas neuvottiin,että aina hampaiden pesu ekana,sitten astmalääke ja huuhtelu. Fluori suojaa hampaita,näin apteekissa.

Vierailija
9/10 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inuöla on lääkkeet osteoporoosista.syön niitä kerran viikkoon mulla on takahammas huono juurihoidettu joskus mutta hammas lääkäri sanoi se pitää poistaa leikkaamalla suupolilla onko se vaarallista poistaa kun on tää sairaus ja lääkkeet tuleeko siitä kuolio tai muita jälki oireita en uskalla tilata aikaa vielä sain hampaaseen kesäkuussa penisiini kuurin. Kohta pitää mennä leikkauttaa tää hammas

Vierailija
10/10 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä astaatikon hammaslääkäri sanoi, että ensin pestään hampaat ja sitten otetaan lääke sekä purskutellaan. Lääkettä kun kuulemma saattaa jäädä plakkiin kiinni ja jollei kaikkea plakkia saa pois harjaamalla, niin riski reikiintyä on kova.