Aineenopettajalle lisää pätevyyksiä? Ei taida onnistua...
Olen aineenopettajana Pohjois-Karjalan perukoilla ja tilanne on se, ettei koulussamme riitä minulle mitenkään tulevaisuudessa riittävästi tunteja. Lukion lakkauttaminen vie yli puolet tunneista. Puolisolla on työ ja täältä on ostettu talo, joten muualle muuttaminen ei vaikuta hyvältä vaihtoehdolta. Opettajista on ylitarjontaa joka paikassa ja miehelle olisi vaikeaa löytää yhtä hyvää työpaikkaa.
No lähdin innokkaana selvittämään miten saisin opiskeltua jonkin käytännönläheisen pienituntisen aineen (kotitalous, käsityö tai vaikka tekninen työ) pätevyyden. Näiden aineiden tunteja on niin vähän, ettei niihin meinata saada päteviä opettajia.
Yliopistot tarjosivat aikamoisen tyrmäyksen. Tälläisten lisäpätevyyksien opiskeleminen ei ole mahdollista! Mitään käytännönläheistä ei ole tarjolla. Avoimessa voisi opiskella esimerkiksi kieliä, mutta niiden opettajia ei koulussamme tarvita enää yhtään lisää.
Kyllä turhauttaa. Vinkkejä?
Kommentit (30)
Pari ehdotusta: yritä hankkia luokanopettajan pätevyys. Sitä voi suorittaa yleensä työn ohessa. Tai erityisopettajan pätevyys, eikö sen saisi jotenkin aineenopettajan lisäksi. Kolmas on opinto-ohjaajan pätevyys, jota on kai tarjolla nimenomaan lisäopintoina.
Minkäs aineiden ope olet nyt? Tottakai voit opiskella vaikka vain 5 op, mutta se vaatii joko tutknto-oikeuden tai avoimen kautta opiskelua. Esim. psykkaa on tarjolla avoimessa.
Minä olen pian valmistuva ruotsinope. Mulla ei ole toista kieltä sivuaineena, vaan erityispedagogiikka. Ajattelin lukea erilliset erityisopen opinnot tämän tutkinnon jälkeen, että saisi siitä sen pätevyyden. Onkohan tällaisella yhdistelmällä tiedossa töitä?
Opinto-ohjaajan opinnoista voisi olla hyötyä. Mutta sinne on vaikea päästä, ellei ole opon kokemusta. Voisitko ajatella sitä? Siis aloittaa opoilun epäpätevänä? Koulutus on ihanaa ja työkin on
t. opo opiskelija
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:46"]