Aineenopettajalle lisää pätevyyksiä? Ei taida onnistua...
Olen aineenopettajana Pohjois-Karjalan perukoilla ja tilanne on se, ettei koulussamme riitä minulle mitenkään tulevaisuudessa riittävästi tunteja. Lukion lakkauttaminen vie yli puolet tunneista. Puolisolla on työ ja täältä on ostettu talo, joten muualle muuttaminen ei vaikuta hyvältä vaihtoehdolta. Opettajista on ylitarjontaa joka paikassa ja miehelle olisi vaikeaa löytää yhtä hyvää työpaikkaa.
No lähdin innokkaana selvittämään miten saisin opiskeltua jonkin käytännönläheisen pienituntisen aineen (kotitalous, käsityö tai vaikka tekninen työ) pätevyyden. Näiden aineiden tunteja on niin vähän, ettei niihin meinata saada päteviä opettajia.
Yliopistot tarjosivat aikamoisen tyrmäyksen. Tälläisten lisäpätevyyksien opiskeleminen ei ole mahdollista! Mitään käytännönläheistä ei ole tarjolla. Avoimessa voisi opiskella esimerkiksi kieliä, mutta niiden opettajia ei koulussamme tarvita enää yhtään lisää.
Kyllä turhauttaa. Vinkkejä?
Kommentit (30)
Pari ehdotusta: yritä hankkia luokanopettajan pätevyys. Sitä voi suorittaa yleensä työn ohessa. Tai erityisopettajan pätevyys, eikö sen saisi jotenkin aineenopettajan lisäksi. Kolmas on opinto-ohjaajan pätevyys, jota on kai tarjolla nimenomaan lisäopintoina.
Minkäs aineiden ope olet nyt? Tottakai voit opiskella vaikka vain 5 op, mutta se vaatii joko tutknto-oikeuden tai avoimen kautta opiskelua. Esim. psykkaa on tarjolla avoimessa.
Minä olen pian valmistuva ruotsinope. Mulla ei ole toista kieltä sivuaineena, vaan erityispedagogiikka. Ajattelin lukea erilliset erityisopen opinnot tämän tutkinnon jälkeen, että saisi siitä sen pätevyyden. Onkohan tällaisella yhdistelmällä tiedossa töitä?
Opinto-ohjaajan opinnoista voisi olla hyötyä. Mutta sinne on vaikea päästä, ellei ole opon kokemusta. Voisitko ajatella sitä? Siis aloittaa opoilun epäpätevänä? Koulutus on ihanaa ja työkin on
t. opo opiskelija
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:46"]
Minä olen pian valmistuva ruotsinope. Mulla ei ole toista kieltä sivuaineena, vaan erityispedagogiikka. Ajattelin lukea erilliset erityisopen opinnot tämän tutkinnon jälkeen, että saisi siitä sen pätevyyden. Onkohan tällaisella yhdistelmällä tiedossa töitä?
[/quote]
Luultavasti. Ainakin isommissa kouluissa ja kaikissa ammatillisissa oppilaitoksssa
Minusta olisi ihanaa tehdä osa-aikaista työtä. Jos vaan talous antaa myöden niin suosittelen.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:46"]Minä olen pian valmistuva ruotsinope. Mulla ei ole toista kieltä sivuaineena, vaan erityispedagogiikka. Ajattelin lukea erilliset erityisopen opinnot tämän tutkinnon jälkeen, että saisi siitä sen pätevyyden. Onkohan tällaisella yhdistelmällä tiedossa töitä?
[/quote]
Koulutukseen pääsyä ei voi ottaa itsestäänselvyytenä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:46"]Minä olen pian valmistuva ruotsinope. Mulla ei ole toista kieltä sivuaineena, vaan erityispedagogiikka. Ajattelin lukea erilliset erityisopen opinnot tämän tutkinnon jälkeen, että saisi siitä sen pätevyyden. Onkohan tällaisella yhdistelmällä tiedossa töitä?
[/quote]
Koulutukseen pääsyä ei voi ottaa itsestäänselvyytenä.
[/quote]
Se minua tässä huolettaakin. Täytyy olla ensin työelämässä muutama vuosi. Siitä saa lisäpisteitä niihin opintoihin hakeutuessa.
Tuo esittelemäsi on monen vuoden paketti, joka on tarkoitettu ensimmäiseksi opettajan koulutukseksi. Pätevyyden saisi tekemällä kotitaloudesta sivuaineen, eli käytännössä noin puolitoista vuotta. Aineeopettajilla on jo tehtynä kasvatustieteen opinnot ja opetusharjoittelu.
Minulle sanottiin suoraan, ettei valmiille opettajalle ole opintoja tarjolla.
Täppärillä tuli näpyttelyvirheitä...
Savonlinnassa voi opiskella ainakin käsityön ja kotitalouden. Jos sulla on jo pedagogiset ym. tehty, niin hyväksluet ne ja teet käytännössä uuden opetettavan aineen perus- ja aineopinnot (+syventävät?)
Itä-Suomen yliopistosta juuri sanoivat ettei voi lukea pelkkää tarvittavaa 60op. Perus+aineopinnot ovat suurempi paketti kuin mitä opettajaksi vaaditaan ja siihen menee monta vuotta.
Terveystiedon pätevyys on koulussamme jo kolmella, kun täydennyskoulutusta oli siihen hyvin tarjolla vuosikymmen sitten.
Öh. 60 op lukee vuodessa eli ei se nyt vuosia vie.
Niin lukee, mutta kun sitä 60op:n pakettia ei pääse lukemaan!
Miksei erillisopintoina onnistuisi?
Perus- ja aineopinnot = 25p+35p=60p
Onpa kummaa. Olen kuvitellut, että esim. Helsingin yliopistoon voisi päästä opiskelemaan kotitalousopettajan sivuaineopinnot aika helpostikin. Olen itsekin harkinnut niitä joskus. Oletko nyt aivan varma asiasta?
Miten niin kotitalous ei ole mahdollinen? http://www.helsinki.fi/okl/koulutukset/kotitaloustieteen/esittely.html