Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliaktiivinen vuokraisäntä....

Vierailija
26.02.2015 |

.. Voi väsymys! En tiedä mitä on tapahtunut mutta vuokraisäntä on vähän pimahtanut.. Vaati että toimitan todisteen kotivaakutuksesta, toimitin otteen vakuutuskirjasta. Vaati saada vakuutuksen numeron jotta voi soittaa firmaan ja kysellä lisätietoja (?) - en tiedä mitä ja miksi. En antanut sitä numeroa joten nyt uhkaa vuokrasuhteen purkamisella.
En ole 2 vuoteen saanut ylimääräisestä vesimaksusta palautuksia. Ihmettelin asiaa, kunnes isännöitsijä kertoi että ne on maksettu asunnon omistajalle, yhteensä lähes 300e! No, niitä en ole kuuluma saamassa.
Minulla on sähkösopimus Helenin kanssa. Hän vaatii että vaihdan sen välittömästi. Minä maksan itse sähköni, joten en suostunut, uhkailee jälleen häädöllä.. Minusta ei ikinä ole tehty valituksia ja olen maksanut kaiken aina päivälleen tai etukäteen :( siksi tuntuu ihan hurjalta koko tyyppi..

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen ollut yhteydessä kuluttajavirastoon josta ohjattiin puhelu johonkin virkailijalle jolle sitten selitin kokoasian. Ei todellakaan saisi käydä noin usein jos ei ole syytä epäillä että asuntoa kohdellaan kaltoin tms. Viitteitä siitä ei ole koskaan ollut. Lisäksi Vesimaksujen palautus on ihan kiistaton asia ja myös vesimaksu pitäisi tarkistaa.. (Maksan nyt vesimaksua 35e/kk). Koska palautus on 150e / vuosi keskimäärin, maksan jo suoraan " liikaa". Selvitämme myös vakuutuksen ja vakuutustodistus / vakuutuskirja voidaan kohtuullisesti pyytää kun on tarvetta, eikä esim: joka viikko. Kerran kuukaudessakin on kuuluma kohtuullisuuden rajoissa.. Teemme nyt niin, että otan todistuksen 2 krt / vuosi, eli aina kun maksan laskun. Koska laskun maksettuani vakuutus on "voimassa" 6kk. Huh.. Jotenkin tuli myös naisen puheiden perusteella mieleen että ehkä vuokraisäntä on vähän vainoharhainen.. Ja nyt mietin silloin tällöin auki ollutta väliovea, onko jäänyt muka minulta vai onko hän käynyt täällä omilla avaimillaan :(
Ap

Vierailija
2/32 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:12"]

Minä en suosittele yhdellekkään yksityisiltä vuokraamaan, sillä rattiraivo, laturaivo ja nyt vuokraisännän pätemisraivo on totisinta totta, ikävä kyllä.

[/quote]

Näin on. Olen ollut niin vuokraemännän kuin vuokraisännänkin kiusattavana enkä koskaan aio enää sellaiseen alistua. Nyt kaupungin vuokra-asunnossa. Meillä on mahtava isännöitsijä ja rauhallinen talo metsänreunassa ja elämä on mukavaa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:40"]

Ja nyt mietin silloin tällöin auki ollutta väliovea, onko jäänyt muka minulta vai onko hän käynyt täällä omilla avaimillaan :( Ap

[/quote]

Se on hyvinkin todennäköistä. Kaikki verkkopankkitunnukset ja muut tärkeät asiat visusti piiloon ja lukkojen taa ja pidä avain aina mukanasi!

Vierailija
4/32 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän ihan huvikseen heilauttaa sellainen pieni, ovelle kuvaava kamera naulakon päälle.. Voin olla itsekin vähän yliherkkä mutta olisihan tuo video metka saada, jos vaikka vielä kävisi ilman lupaa kun en ole kotona :F

Vierailija
5/32 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kirjallinen vaatimus vesimaksun palautuksesta ja pyydä joko kåynnillä allekirjoitus tai laita kirjattuna kirjeenä. Ja toki jätä kopio siitä itsellesi. Vesimaksun palautus kuuluu sinulle.

Vuokranantaja saa pyytää vakuutustodistuksen niin usein kun haluaa mutta ei vakuutusnumeroa.

Ja 1 krt kuukaudessa on ihan liian tiivis tarkistustahti jos asunnossa ei ole korjattavaa.

Vierailija
6/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt heti menet etsimään tietoa omista oikeuksistasi. Vuokraisännälläsi ei ole oikeutta tehdä ihan mitä tahansa. 

Vierailija
7/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos oikeasti vaihtaisit? En usko että tuo tulee helpottaan muulla kuin vaihtamalla.

Vierailija
8/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita kuluttajasuojeluviranomaiselle. Saat ilmaista apua. Sinulla on vuokralaisena oikeuksia, eikä kaikkiin vuokranantajan oikkuihin kannata lähteä mukaan.

Vierailija
9/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta helkkariin sieltä, ei se tuosta ainakaan parane!

Vierailija
10/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä todella väärin tuo vesitasausten varastaminen, sinullehan ne kuuluisi.

Mutta tuo kotivakuutus. Multa on kysytty melkein joka kerta kopiota/ muuta todistusta laajasta kotivakuutuksesta vuokralle muuttaessa, ja aina olen sen toimittanut välittäjälle/ vuokranantajalle. Tässä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä?

Vierailija
11/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen vakuutusasiakirjan pitää riittää! Vakuutusnumerosi ei kuulu vuokraisännälle, emmekä me anna tietoja vakuutuksista ulkopuolisille henkilöille. Ja vakuutusasiakirjastahan selviää kohde ja mikä vakuutus kiinteistössä on.

Vierailija
12/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuskorvauksia näkyy numero. Jos olet peittänyt sen tai lähettänyt vain osittaisen vakuutuskorvauksia, se on irtisanomisen peruste. Mikset laita sitä kokonaan?

Vierailija
13/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:33"]Kieltämättä todella väärin tuo vesitasausten varastaminen, sinullehan ne kuuluisi.

Mutta tuo kotivakuutus. Multa on kysytty melkein joka kerta kopiota/ muuta todistusta laajasta kotivakuutuksesta vuokralle muuttaessa, ja aina olen sen toimittanut välittäjälle/ vuokranantajalle. Tässä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä?
[/quote]

Kopio kotivakuutuskirjasta on ok, mutta Vakuutusnumeroa ei pidä jaella joka puolella. Vakuutuskirjasta selviää kyllä kaikki olennainen :)

Vierailija
14/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:36"]Vakuutuskorvauksia näkyy numero. Jos olet peittänyt sen tai lähettänyt vain osittaisen vakuutuskorvauksia, se on irtisanomisen peruste. Mikset laita sitä kokonaan?
[/quote]

Mitä ihmettä sinä selität? :D

Vierailija
15/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vuokraisäntä joskus soitteli vakuutusyhtiöön ja uteli vakuutuksistani. No, olihan sieltä joku fiksuna kertonut pelkän Vakuutusnumeron perusteella. Lähti yhtiö kyllä vaihtoon ja valitin myös vuokraisännän touhuista kuluttajaviranomaisen ohjeiden mukaan :)

Vierailija
16/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun vuokralainen ei anna kaikkia tietoja, heitän pihalle. Toistaiseksi on kiltisti antanut joten saa olla.

Vierailija
17/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna muuttaisin heti pois sieltä, tollasesta hullusta ei tiedä vaikka se kävis sun kämpässä tai muuten vakoilisi :/

Vierailija
18/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuksen voi perua samantien, kun on näyttänyt vakuutuskirjan. Niin mun vuokralainen teki, vaikka vuokrasuhteen edellytyksenä oli se vakuutus. Tuli iso vesivahinko - arvatkaa kaksi kertaa, kuka maksoi. Aivan oikein, vuokralainen omista rahoistaan, koska sopimuksen mukaista vakuutusta ei ollut. Käräjien kautta se piti lopulta hoitaa.

Vierailija
19/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet allekirjoittanut sopimuksen, jossa sinulta edellytetään kotivakuutusta, on sinun todistettava, että sellainen on. VakuutusNumero on näyttävä paperissa, muutenhan se voi olla väärennys.

Mikähän sunkin ongelma on, kun et voi noudattaa sovittuja sääntöjä?

Vierailija
20/32 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:55"]Jos olet allekirjoittanut sopimuksen, jossa sinulta edellytetään kotivakuutusta, on sinun todistettava, että sellainen on. VakuutusNumero on näyttävä paperissa, muutenhan se voi olla väärennys.

Mikähän sunkin ongelma on, kun et voi noudattaa sovittuja sääntöjä?
[/quote]

Vakuutusnumeroita ei saa oikeasti luovuttaa ulkopuolisille. Kopio vakuutuskirjasta on riittävä, voi näyttää myös vakuutustodistuksen mutta kenellekään ulkopuolisilla ei ole oikeutta ottaa tätä numeroa itselleen. Vakuutusnumerolla voi tehdä yllättävän paljon ja alalla 17v olleena voin kertoa että välillä ollaan niin solmussa kun numero on ihan oikeasti väärissä käsissä. Emme myöskään saa antaa tietoa vaikka esim: Vuokraisäntä kysyisi asukkaan vakuutuksesta.
Pyytäkää silloin tällöin nähtäväksi vakuutustodistus, siinä on aina päivämäärä, allekirjoitus ja leima :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä