Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykiatrisessa hoidosta valittaminen

Vierailija
30.11.2021 |

Kuullaanko asiakasta/potilasta, jos hän tekee valituksen huonosta hoidosta?
Kannattaako minun alkaa siihen hommaan?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla hoitosi on ollut huonoa?

Vierailija
2/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikkökohtaista.

Mutta oikein olisi edes yrottää. Voit sääståä jonkun toisen hirveiltä kokemuksilta.

Onnea matkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan kuunnellaan mutta riippuu tietysti sairautesi laadusta että miten siihen suhtaudutaan (ei saisi kyllä vaikuttaa, mutta...)  jne. Mutta luulisi että aina voi valittaa ja varsinkin jos on joku omainen vaikkapa havainnut saman niin se tukee valitusta.

Vierailija
4/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitus kehiin vaan. Ei omaisilta kysytä mitään, eihän he ole hoidossa mukana. Puhelinloki, tekstiviestit ja kantapalvelu todisteeksi. Kaikkien kannattaisi nauhoittaa jokainen asiointi hoitajan ja lääkärin kanssa. Se olisi selvä todiste miten asiakasta on kohdeltu. Kyllä sinuun uskotaan riippumatta sairaudesta. Rohkeutta!

Vierailija
5/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko diagnoosina persoonallisuushäiriö?

Vierailija
6/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosilla ei ole tässä asiassa mitään merkitystä. Huonosta hoidosta saa valittaa oli diagnoosi mikä hyvänsä. Eihän kukaan saisi tehdä valitusta muuten, kun kaikilla joku dg on.

Vierailija
7/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehny psyk. avohoidosta vaaratilanneilmoituksen (ei tosin sama kuin kantelu). Odotan edelleen pyytämääni vastausta enkä tiedä onko asialle tehty mitään.

Vierailija
8/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tehny psyk. avohoidosta vaaratilanneilmoituksen (ei tosin sama kuin kantelu). Odotan edelleen pyytämääni vastausta enkä tiedä onko asialle tehty mitään.

Ilmoita potilasasiamiehelle niin saat neuvoja.

Vierailija
9/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vaaratilanneilmoitus? En oo ikinä kuullutkaan.

Vierailija
10/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu osastonhoitajalle ennen kuin alat kirjoittamaan mitään valituksia. Joskus nuo jutut ovat väärinkäsityksiä, eikä huonoa hoitoa, ja ne saa selvitettyä ihan keskustelulla. Ja otathan huomioon, että se on lääkäri joka ne sinun hoitosi ja lääkkeesi määrää.

Vierailija
11/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosilla ei ole tässä asiassa mitään merkitystä. Huonosta hoidosta saa valittaa oli diagnoosi mikä hyvänsä. Eihän kukaan saisi tehdä valitusta muuten, kun kaikilla joku dg on.

Esim. Jotkut psykoottiset tai pers. häiriöiset saattaa tehtailla valituksia "omien käsityksiensä" pohjalta. Mutta kaikkiin pitää tietysti suhtautua lähtökohtaisen vakavasti.

Vierailija
12/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi jos potilas uhkaa hoitajaa, hoitaja tekee tällaisen ilmoituksen. Kenenkään ei tarvitse sietää väkivaltaa tai vastaavaa paskaa työssään.

Vierailija
13/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita potilasasiamiehelle niin saat neuvoja.

Teenpä näin.

Vierailija
14/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu osastonhoitajalle ennen kuin alat kirjoittamaan mitään valituksia. Joskus nuo jutut ovat väärinkäsityksiä, eikä huonoa hoitoa, ja ne saa selvitettyä ihan keskustelulla. Ja otathan huomioon, että se on lääkäri joka ne sinun hoitosi ja lääkkeesi määrää.

Miksi hänen pitäisi puhua osastonhoitajalle? Mitä se tietää heidän hoidosta ja miten voi selvittää väärinkäsitykset?

Vierailija
15/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyksin sivuilta:

"Ilmoitus vaaratilanteesta

Potilas tai potilaan omainen voi ilmoittaa nettilomakkeella vaaratilanteesta hoidon aikana. Ilmoitukset käsittelee potilasturvallisuudesta vastaava henkilö."

Vierailija
16/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänen pitäisi puhua osastonhoitajalle? Mitä se tietää heidän hoidosta ja miten voi selvittää väärinkäsitykset?

Osastonhoitaja on osaston esimies, jonka vastuulla se hoitotyö on. Hän on siis hoitajien esimies/nainen. Hän tietää kyllä hoidosta ja miten se pitää hoitaa. Ei pidä lähteä heti uhittelevalla linjalla liikkeelle, vaan yrittää keskustella asiallisesti. Yleensä se sopu löytyy kun juttelee asiasta. Jos ei löydy ja koet olevasi kaltoinkohdeltu, sitten sitä valitusta. 

Vierailija
17/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä. Sinut leimataan heti vainoharhaiseksi.

Eräs teki Jorvin psykiatrisesta, niin ylilääkäri lähetti Tammisaaren kroonikkolaitokseen loppuelämäksi.

Et ikinä selviä etkä oikeutta saa, vaikka olisi mitkä todisteet.

Vierailija
18/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyksin sivuilta:

"Ilmoitus vaaratilanteesta

Potilas tai potilaan omainen voi ilmoittaa nettilomakkeella vaaratilanteesta hoidon aikana. Ilmoitukset käsittelee potilasturvallisuudesta vastaava henkilö."

Vai sellainen. Varmaan osastolla voi tapahtua vaaratilanteita. Avohoidossa ei varmaankaan.

Vierailija
19/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osastonhoitaja on osaston esimies, jonka vastuulla se hoitotyö on. Hän on siis hoitajien esimies/nainen. Hän tietää kyllä hoidosta ja miten se pitää hoitaa. Ei pidä lähteä heti uhittelevalla linjalla liikkeelle, vaan yrittää keskustella asiallisesti. Yleensä se sopu löytyy kun juttelee asiasta. Jos ei löydy ja koet olevasi kaltoinkohdeltu, sitten sitä valitusta. 

Ei olekaan kyse mistään sovun löytämisestä, vaan hoitovirheistä valittamisesta. Edelleen kysyn, että miten se osastonhoitaja voi olla perillä onko joku yksittäinen hoitaja toiminut väärin? En ole aloittaja, tulin sivusta ihmettelemään.

Vierailija
20/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta täytyy sanoa että itse en tiedä kuka on avohoitoyksikköni o.h. tai miten häneen pääsee henk. koht. yhteyteen. Kaikki tieto kulkee toimiston sihteerien, omahoitajan tai lääkärin kautta. Tuntuu että potilaat pidetään lähtökohtaisesti "kädenmitan päässä" henkilökunnasta.

Jos on tapahtunut virhe niin siitä voi reippaasti kannella, hoitohenkilölunta herkästi silottelee tai vähättelee tapahtunutta.