Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan minulla asperger?

Vierailija
26.02.2015 |

Olen alkanut miettimään tätä viime aikoina, kun olen joutunut olemaan jatkuvasti tekemisissä mielenterveyspalveluiden kanssa. Olen siis kärsinyt mm. masennusjaksoista ja paniikkihäiriöistä.

Minulla on ollut suhteellisen paljon ongelmia sosiaalisissa suhteissa, olen esimerkiksi helposti riitautunut ihmisten kanssa. Tosin viime vuosina asia on mennyt ehkä parempaan suuntaan. Mutta tuntuu, ettei ihmiset ymmärrä tai halua ymmärtää minua ja välillä tuntuu myös, että ihmiset toivovat minulle ikäviä asioita.

Olen myös erityisen herkkä ihminen. En kestä uusia ja kurmittavia tilanteita ja väsyn helposti. Välillä tulee tarve sulkeutua omiin oloihin. Pienetkin äänet saattavat saada minut hermoraunion partaalle.

Lapsena liikuin kuulema paljon ilman vatteita, koska ilmeisesti vaatteiden pinta tuntui epämiellyttävältä. Järjestelin myös plajon pikkuleluja rivistöön jne. Minulla oli mielikuvitusystäviä.

Lapsena minua kiusattiin ja tunsin itseni aina jotenkin oudoksi. Murrosiässä varsinkin oli vaikeaa.

Tällä hetkellä työskentelen luovalla alalla intohimoni parissa. Vaikka itse sanonkin, olen työssäni erittäin hyvä. 

Tässä muutamia piirteitäni. Mitä mieltä olette? Olen tälläkin hetkellä "avohoitopotilaana" ja ajattelin, että olisi ehkä syytä ottaa myös nämä edellä mainitut asiat puheeksi psykologin ja psykiatrin kanssa...

Entä jos minulla epäillään tuota aspergeria niin miten se vaikuttaa ja kuka sellaisen diagnoosin voi myöntää?

Kiitos vastauksista.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on.

Vierailija
2/11 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi viittaa lievään aspergeriin. Tervetuloa joukkoon! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Miten se diagnoosi annetaan ja mitä siihen vaaditaan? Helpottuuko elämäni diagnoosin jälkeen esim masennuksen suhteen jne? Miten aspergeria "hoidetaan"? Ap

Vierailija
4/11 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:20"]Ok. Miten se diagnoosi annetaan ja mitä siihen vaaditaan? Helpottuuko elämäni diagnoosin jälkeen esim masennuksen suhteen jne? Miten aspergeria "hoidetaan"? Ap
[/quote] Lievä asperger ei välttis tarvitse hoitoa. Mun veljellä on diaknoosi mut mul ei, joten diaknoosihommelista en osaa kertoa. Miulla kyllä on nämä autismin "oireet"aika selvästi.

Vierailija
5/11 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosin tekee psykiatri ja lääkehoitoa ei käsittääkseni ole. Meistä joka toisella on asperger, jos itsediagnosoinnin tuloksia uskotaan.

Vierailija
6/11 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla olisi asperger niin et sitä miettisi.

Vierailija
7/11 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tosiaan olla ettei minulla tuota aspergeria ole. Olen elänyt ilman diagnoosia jo 32 vuotta ja syyttänyt kaikista ongelmistani aina itseäni tai läheisiä. Olen yrittänyt opetella käytöstapoja ja kasvattaa itseäni mutta tällä hetkellä tuntuu vähän siltä, etten enää jaksaisi. Ehkä erilaisuuttani vain pitää opetella kestämään.

Vierailija
8/11 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eritysherkkyydestä aplla kyse jos luet myös tunteita ja muita ihmisiä hyvin. Muuten assi

Vierailija
9/11 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin lukevani tunteita hyvin, mutta nyt en enää tiedä siitä. Miksi joudun niin usein vaikeisiin sosiaalisiin tilanteisiin jos osaan lukea ihmisiä hyvin? Sitä olen miettinyt.

Vierailija
10/11 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lukevani ihmisiä, ei tunteita. Ap

Vierailija
11/11 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:20"]

Ok. Miten se diagnoosi annetaan ja mitä siihen vaaditaan? Helpottuuko elämäni diagnoosin jälkeen esim masennuksen suhteen jne? Miten aspergeria "hoidetaan"? Ap

[/quote]

Diagnoosin tekemiseen osallistuu paljon eri alan ammattilaisia jotka tekevät erilaisia testejä. Mulla oli lääkärin lisäks mm. neuropsykologi ja kuntoutusohjaaja. Dg saaminen kesti vuoden joten pikatutkimus se ei ole. Lisäksi olisi hyvä olla jonkinlainen objektiivinen kuvaus siitä millainen lapsuutesi on ollut.

Asperger ei ole sairaus, joten sitä ei itsessään hoideta mitenkään. Toki on vertaistukea ja erilaisia kuntoutusjuttuja. Diagnoosi voi helpottaa saamaan tukitoimia erilaisiin tilainteisiin kuten esim opiskeluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi