Istukkanäyte
Kuulisin mielelläni kokemuksia istukkanäytteestä? Olen menossa sellaiseen ikäni puolesta. Nyt vain mietityttää keskenmenonriski. Sehän on isompi kuin lapsivesipunktiossa. Istukkanäyte otetaan vkolla 9-11.
Kommentit (8)
Heippa!
Itselläni nyt menossa toinen raskaus ja molemmissa olen istukkakokeessa käynnyt juuri iän vuoksi. En kovin paljoa(ihmekyllä) pelännyt keskenmenoa vaikka riski on olemassa. Riski kuitenkin hyvin pieni ja tässä nykyisessä raskaudessa ikää jo sen verran, että lääkäri totesi riskin kromosomipoikkeavuuteen olevan paljon isompi kuin km-riski. Meille asia oli hyvin selvä, että kokeeseen mennään. Eikä se tarkoita välttämättä sitä, että haluaisi keskytyksen jos olisi jotain löytynyt vaan esim. synnytys olisi sitten tapahtunut sellaisessa paikassa, että apu lähellä.
Asia on jokaiselle hyvin henk.koht. päätös ja minun mielestä kaikkien omaa ratkaisua täytyy kunnioittaa. Mutta itse kyllä olen ollut ihan tyytyväinen käytyäni kokeessa. Eihän se kaikkia riskejä poissulje mutta antaa kuitenkin jotain tietoa, joka itselleni oli tarkeää.
Istukkatutkimus on edessä minullakin vaikka ikää ei vielä ole ihan kolmeakymmentäkään. Minulla syynä suuri kromosomihäiriöriski.
Täällä meillä istukkatutkimus tehdään raskausviikolla 11. eli 10+jotain.
babyunelma 5+2
Mietimme kauan, että mennäkkö kyseiseen tutkimukseen, mutta kun ikää on jo yli 4-kymmentä, päädyimme kuitenkin siihen jo pelkästään sen vuoksi, että se tehdään aikaisemmassa vaiheessa kuin lapsivesitutkimus. Mutta! Kohdallani näytteen otto ei onnistunut jostakin syystä.
Itse näytteen otto ei kovastikaan sattunut, mutta sellaista ikävää painetta kyllä tuntui. Näytteen otto tapahtui viikolla 11. Ja kun näytettä ei siis saatu, sain automaattisesti uuden ajan lapsivesitutkimukseen.
Nyt kävin np-ultrassa, jossa ei havaittu mitään hälyttävää. Eli taas olemme kahden vaiheilla, että mitä tehdä. Itseäni kauhistuttaa ajatus, että tuo lapsivesitutkimus tehdään vasta viikolla 16, jonka jälkeen tuloksia saa odotella kahdesta kolmeen viikkoa. Ajatuskin siitä kauhistuttaa, että täytyisi miettiä raskauden keskeytystä tuossa vaiheessa, kun ollaan jo noin pitkällä.
Jos puhutaan keskenmenon riskeistä näissä tutkimuksissa, niin käsitykseni mukaan - ja näin NKL:ssä kerrottiin - molemmissa mennään siinä 0,5 - 1 % tuntumassa. Lääkäri väitti, että tuo lapsivesitutkimus olisi helpompi tehdä - tosin en sitten tiedä, että tarkoittiko hän sitä juuri minun kohdallani.
Vielä on muutamia viikkoja aikaa miettiä, että menemmekö sinne vai emme.
Kävin istukkanäytteessä viikoilla 13+5. Sen kuulemma ehti tehdä silloin vielä nippanappa. Olen jostain kuullut/lukenut että istukkanäytteenotto on hankalaa jos istukka sijaitsee hankalassa paikassa esim. takaseinämässä. Itselläni istukka sijaitsee edessä. Minä pelkäsin ihan kauheasti näytteenottoa, mutta näytteenotto ei sattunut verikoetta enempää. Sen jälkeen kyllä mahaa jomotti pari päivää enkä mennyt näytteenottopäivänä enää töihin vaan otin tosi rauhallisesti. Tuloksen tulo kesti tuskattuvan kauan, mutta saapui viimein parin viikon kärvistelyn jälkeen.
Nyt raskaus on edennyt melkein loppusuoralle ja huomenna tulee täyteen tasan 30 viikkoa. Jippii!!
Naksis 29+6
Mieti, mikä tuloksen merkitys on sinulle. Edellisessä raskaudessani np-ultrassa todettiin 8 mm turvotus, jonka johdosta kävin, olikohan vk 12 tai 13 istukkanäytteen otossa, jonka tulos oli 18-trisomia (erittäin vakava kehityshäiriö) ja raskaus keskeytettiin.
Nykyisessä raskaudessani lääkäri suositteli iästä ja edellisestä kokemuksesta johtuen lapsivesinäytteenottoa, vaikka np-ultrassa turvotusta oli alle raja-arvojen. En osannut vähätellä tuota keskenmenon riskiä, koska jonkun kohdallehan se osuu ja tämä raskaus oli enemmän kuin odotettu. Kävin sitten otattamassa vielä verestä seeruminäytteen, jonka tulokset yhdistettiin np-ultran tulokseen ja näiden yhdistetty tulos oli niin lupaava, että uskalsin jättää lapsivesinäytteen ottamatta. Kävin vielä vk 20 rakenneultrassa omalla kustannuksella ja siinäkin kaikki vaikutti olevan hyvin. Tämä siis riitti minulle. Nyt odottelen päivänä minä hyvänsä poikaani (toivottavasti tervettä sellaista) syntyväksi.
Omalla kohdallani istukkanäytteen otto oli aivan kamala kokemus enkä menisi siihen ikinä enää. Minullekin sanottiin, että lapsivesinäytteen otto on helpompi toimenpide. Itselläni oli istukka takaseinässä ja näytteen otto oli hankalaa. En osaa sanoa varsinaisesti sattuiko toimenpide, taisi nipistellä, mutta se oli vain äärimmäisen epämiellyttävän tuntuista ja koska minulla on jonkunmoinen neulakammo, voitte vain kuvitella miltä ajatus isosta neulasta mahan läpi tuntuu. Tärisin ihan hulluna ja itkin ja silti piti vain yrittää pysyä aloillaan. Maha oli aikamoisen arka toimenpiteen jälkeen useita päiviä.
En tiedä auttaako päätöksen teossa, mutta tässä minun kokemukseni.
Hei! Itse sain iän takia lähetteen istukkatutkimukseen, joka ei onnistunut koska istukka oli kohdun takaseinässä. Minulla ei siis ole varsinaisesti kokemusta istukkatutkimuksesta.
Pääsin sitten omasta toivomuksestani ylimääräiseen rakenneultraan jossa kaikki näytti hyvältä, mutta siitä huolimatta kävin - miehen erityisestä toivomuksesta - vielä lapsivesitutkimuksessa jonka tulokset kestivät yli kolme viikkoa tulla!
Se henkinen paine joka niin myöhään saatavista tuloksista koitui - jotka onneksi olivat ihan helpottavat - oli tosi rankkaa. Tunsin jo lapsen liikkeet ja olisi ollut ihan hirveää kuulla jotain negatiivista siinä vaiheessa, ja miettiä mitä tehdä. Minua itketti ja näin painajaisia öisin, ja aloin olla ihan hermoraunio kun ei tuloksia vain kuulunut.
Oman kokemukseni perusteella melkein sanoisin että jos ei mene istukkatutkimukseen niin lapsivesitutkimukseenkin menemistä kannattaa harkita tarkkaan - vaikka se ei ollutkaan fyysisesti epämiellyttävää, niin henkisesti sitten sitäkin inhottavampaa kun se tehdään niin myöhään.
Voi tietysti olla että onnekkaat ihmiset saavat tuloksensa nopeammin kuin mitä itselleni kävi, mutta siitä huolimatta odottaminen oli rankkaa.
Istukkakokeessa kuitenkin tuloksen saa huomattavasti varhaisemmassa vaiheessa raskautta, mikä tekee siitä ehkä henkisesti hieman helpomman kestää.
Eilen olisi ollut mahdollisuus istukkanäytteenottoon. Kuunneltuamme kaikki esittelyt kromosomeista, saimme puoli tuntia aikaa miettiä, mitä teemme. Istukkanäytteen km-riskiksi sanottiin 1-2% ja lapsivesipunkiton 0.5-1%.
Mietittyämme päädyimme siihe, ettemme uskalla ottaa riskiä. Ajatus istukan ronkkimisesta ei vain tuntunut hyvältä. Vaikka nimenomaan olin halunnut istukkanäytteen sen takia, kun se tehdään aikaisemmilla viikoilla. Sekin, että mulla on ollut pientä vuotoa pari viikkoa sitten, puolsi sitä, että haluan antaa sikölle mahdollisuuden kehittyä eteenpäin rauhassa.
Tosin lapsivesipunktioon menemme.
Se minulle on tehty aikaisemminkin, tosin vkolla 37 ja eri syystä kuin nyt. Odoan neljättä lastamme.
Nämä on vaikeita asioita ja aina haluaa vain uskoa, että kaikki menee omalla kohdalla hyvin. Mutta kokomuksesta jo tiedän, että tälläinen harhakuva on väärä.
Ollaan tuolla 60-luvun pinossa " tavattu" ja pohdin itse ihan samaa asiaa. Minulla on nyt viikkoja 8+6 ja 2.10 olen menossa np-ultraan. Mieli tekisi mennä istukkatutkimukseen poissulkemaan iän mukanaan tuomat riskit mutta ajattelin jos kuitenkin kävisin kuulemassa mitä np-ultrassa sanotaan ja sen jälkeen tekisi lopullisen päätöksen lopuista kokeista. Mukava olisi kyllä kuulla muiden kokeessa käyneiden kokemuksia-riskit keskenmenostahan siinä aina on.
Missä vaiheessa raskautta sinulle tehdään se koe?
-pietu-