Koira ripuloi, ulosteen mukana verta, voinko hoitaa kotona?
Koiralla kaksi päivää ollut vatsa löysällä, uloste ollut kuitenkin jokseenkin kiinteää. Nyt aamulla ripuloinut alle desin verran ripulia ja noin kymmenen tippaa kirkasta verta. Syönyt ja juonut hyvin, jo kaksi annosta riisiä ja jauhelihaa tänään. Nyt klo 12 ulos tuli alle desin verran vaalean ruskeaa kakkaa, ei siis mukana verta, mutta nyt kotona oli ruokalusikallisen verran punaista kakkaa ripuloinut. Yleisvointi hyvä, ei kivulias, jaksaa liikkua, iältään viisi vuotta. Ripulia on ollut joskus ennenkin ja netissä luki, että ripulin mukana voi tulla verta, kotihoito yleensä riittää, ei aina. Kannattaisiko viedä jo eläinlääkärille vai odotanko iltaan/huomiseen, meneekö ohi vai ei?
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:34"]
Vie se eläinlääkääriin! Verta ulosteessa - luulisi jopa av-mammalla raksuttavan.
[/quote]
No, aika yleistä se vaikuttaa olevan, kun koirien ripulin hoito-ohjeita lukee netistä.
Voit hoitaa itse jos olet eläinlääkäri.
Soita eläinlääkärille. Sieltä osataan kyllä sanoa jos voit yrittää jotain tehdä kotona.
Voi olla vaikka vakavampi loisinfektio, tulehdus suolessa, kasvain, ja oli mitä oli, niin normaaliahan tuo ei ole. Katsos kun ei pitäisi ottaa vastuulleen mitään elävää olentoa, jos ei ole valmis kantamaan siitä vastuuta rahasta ja vaivasta välittämättä. Vie se eläinlääkäriin! 2
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:34"]Vie se eläinlääkääriin! Verta ulosteessa - luulisi jopa av-mammalla raksuttavan.
[/quote]
Koiran peräsuoli ärtyy helposti, joten pieni määrä kirkasta verta ei ole mikään hengenhätä.
Jos ripulia on kestänyt pari-kolmekin päivää, voi suoli olla jo pelkästään siitä ärtynyt ja siksi ulosteessa on mukana verta.
Omilta koiriltakin useamman kerran tullut veristä ulostetta, eikä tullut mieleenikään viedä eläinlääkäriin, sillä ruokahalu ja yleinen vireystila olivat niillä ennallaan.
Toki jos veri on tummaa, on hyvä ottaa yhteyttä eläinlääkäriin.
Juu, meille ell antoi ohjeeksi jatkossa antaa Imodiumia ja maitohappobakteereja ihan käsikauppatavarana. Jos veri ihan valuu tai yleiskunto laskee niin sitten lekuriin. Tämä siis jos ärhäkkään ripuliin liittyen tulee kirkasta verta (tai vähän vaan klönttejä kirkkaan seassa).
Jännä miten eri tavoin ihmiset ajattelevat asioista. Mulle on aina ollut selvää ottaa heti vaikka vain soittamalla yhteys eläinlääkäriin, jos eläimen kunnossa on jotain outoa, josta en todella varmasti itse osaa sanoa ettei syytä huoleen. Mä ostan sillä itselleni puhdasta omatuntoa, vähän samoin kun en milloinkaan ajaisi autoa humaltuneena jne. Jos jotain pahaa tapahtuu, tein siis kaikkeni, eikä minun piittamattomuus tai laiminlyöntini ollut ikävän lopputuloksen syytä, ja kun niin helposti olisin sen voinut estää. 2
Vie se eläinlääkääriin! Verta ulosteessa - luulisi jopa av-mammalla raksuttavan.