Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

maksan kirkosta eronneiden kulut!

Vierailija
25.02.2015 |

Voi että alkoi suututtaa: kirkko /seurakunta järjestää hautajaiset kuuluit kirkkoon tai et. siis papin paikalle puhumaan, tilat jne. 

kirkon parisuhdeneuvonta auttaa kaikkia vakaumuksesta tmv. riippumatta, kuului kirkkoon tai ei. 

varmaan on lukuisia palveluita, joita kirkosta saa kuulumatta kirkkoon. tämä on kuin telkkarilupa ennen: osa vapaamatkustaa.

en käsitä!! tietysti kaikki ei käytä kirkon palveluita, vaikka kortensa kantaa kekoon, mutta  se on taas eri asia..

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:19"]Kyllä muuten saa, juuri kuukausi sitten olin sellaisissa. Järjestäminen vain on kalliimpaa, kun pitää maksaa puhujalle, tilavuokrat jne. [/quote] Mutta kirkkomaalle silti päätyy.

[/quote]

Ei päädy jollei halua päätyä. Vainajan voi tuhkata ja tuhkat sirotella muuallekin kuin kirkkomaalle. Minun isäni tuhkattiin Helsingin Hietaniemen krematoriossa, joka on Suomen ainoa uskonnollisesti sitoutumaton krematorio. Hänen tuhkansa siroteltiin mereen. Helsingissä on parikin merialuetta sitä varten, että niihin voi sirotella tuhkia.

Vierailija
2/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015u klo 13:19"]Kyllä muuten saa, juuri kuukausi sitten olin sellaisissa. Järjestäminen vain on kalliimpaa, kun pitää maksaa puhujalle, tilavuokrat jne. [/quote] Ateistien hautausmaata ei ole olemassa Suomessa.

[/quote]

Vapaa-ajattelijain liitolla on useitakin hautausmaita Suomessa. Toki ne eivät ole ainoastaan ateisteille tarkoitettuja, mutta uskonnollisesti sitoutumattomia ne ovat. Lisäksi joillain kunnilla on kunnallisia hautausmaita, jotka niin ikään ovat uskonnollisesti sitoutumattomia. Toki kirkollakin on tunnustuksettomia hauta-alueita ympäri Suomea paljonkin lain velvoittamana. Kirkon maitahan ne ovat mutta kuitenkin siunaamattomia hauta-alueita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt omaisilleni selväksi, että ei hautajaisia eikä maahan hautaamista, vaan polttaminen ja tuhkilla saa tehdä mitä haluaa, kunhan ei pidetä mitään kirkollista muistotilaisuutta tms. Toivon että toivettani noudatettaisiin.

Muitakaan kirkon palveluja en tarvitse, naimisiin menin maistraatissa, eikä ole lapsia jotka tarvitsisivat iltapäivätoimintaa tms. Parisuhdeneuvontaa jos joskus tarvitaan, se ostetaan yksityisenä palveluna, ei todellakaan mennä mihinkään seurakunnan ylläpitämään.

Vierailija
4/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:19"]Kyllä muuten saa, juuri kuukausi sitten olin sellaisissa. Järjestäminen vain on kalliimpaa, kun pitää maksaa puhujalle, tilavuokrat jne. [/quote] Mutta kirkkomaalle silti päätyy.

[/quote]

Ei päädy. Tuhkan voi ripotella vaikka mereen, niin kuin me teimme minun vanhemmilleni heidän toiveestaan.

Emmekä muutenkaan käyttäneet yhtään ainoa kirkon "palvelua", koska hautaustoimistot eivät ole kirkon alaisuudessa. Joten lakkaa valittamasta ap, sinä et minun vanhempieni saattamisesta pois maailmasta maksanut yhtään ainoaa senttiä. Etkä maksa minunkaan, sitten kun minusta aika jättää.

Vierailija
5/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki eroaa kirkosta, niin kirkolla ei ole varaa pitää yllä näitä palveluja. Että silleen.

Vierailija
6/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:59"]

Voi että alkoi suututtaa: kirkko /seurakunta järjestää hautajaiset kuuluit kirkkoon tai et. siis papin paikalle puhumaan, tilat jne. 

kirkon parisuhdeneuvonta auttaa kaikkia vakaumuksesta tmv. riippumatta, kuului kirkkoon tai ei. 

varmaan on lukuisia palveluita, joita kirkosta saa kuulumatta kirkkoon. tämä on kuin telkkarilupa ennen: osa vapaamatkustaa.

en käsitä!! tietysti kaikki ei käytä kirkon palveluita, vaikka kortensa kantaa kekoon, mutta  se on taas eri asia..

[/quote]

Ja minä maksan päiväkoteja ja kouluja ja neuvoloita. Eikä edes suututa.

Järjestääkö tosiaan kirkko kirkolliset kuoppajaiset, jos raato ei kuulu kirkkoon eikä kukaan sellaisia ole kiinnostunut tilaamaan?

t: vela

Vierailija
7/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:20"]

Kirkollisverosta kustannetaan mitä sattuu seurakunnan kuluja, pääosa rahoituksesta kun on kuitenkin yhteisöveroa, joka olisi syytä seurakunnilta karsia kokonaan pois. Seurakunnat ne tässä asiassa vapaamatkustajia ovat, ei kirkollisveroa maksamattomat!

[/quote]

Jos 10% on mielestäsi pääosa, niin oikeassa olet... http://evl.fi/EVLfi.nsf/0/F4798384ACD179A1C22572E5003ACBF9?OpenDocument

Vierailija
8/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:10"]

Kyllä tämä minuakin pännii! Jos on kerran niin ateisti, niin miksi kuitenkin pitää hautajaiset saada kirkon kautta? Satuja levittelevän höpöhöpöorganisaation kautta?

[/quote]

Hautaustoimilaissa on määrätty hautaustoimi kirkon tehtäväksi. Sen kulut korvataan kirkolle yhteisöverotuotoista. Kaikkialla Suomessa ei ole kuntien tai muiden uskonnollisesti sitoutumattomien tahojen ylläpitämiä hautausmaita ja krematorioita. Tällöin ainoa lain sallima keino haudata vainajat, tapahtuu kirkon kautta.

Ratkaisu olisi esim. se, että hautaustoimi siirrettäisiin kuntien tehtäväksi ja kirkon sitä varten saamat n. 100 miljoonaa euroa vuodessa ohjattaisiin kunnille. Jostain syystä kirkko itse ei ole ollut halukas tällaiseen järjestelyyn...

Vierailija
9/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimintaan kirkolle maksetaan osansa yhteisöverosta.

Seurakunnan parisuhdeneuvonta voi joskus olla kunnan ostopalvelu. Jos on srk:n oma, niin on ihan srk:n oman harkinnan varassa kenelle palvelua tarjoaa. Turha sitten itkeä, kun "väärät ihmiset" käyttävät.

Ja sama niiden muiden palveluiden kanssa.

Kirkon ongelma se on, jos haluaa tarjota kaikille palvelut, oli jäsen tai ei, ei kirkkoon kuulumattomien.

Vierailija
10/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä rahattomia ruikuttajia!

Vierailija
11/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun kannattaa erota kirkosta jos noin harmittaa?

Valtio muuten maksaa kirkolle vuosittain isoja summia yhteisöveroa.

Vierailija
12/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän tämä ole ollenkaan kristillinen ajatustapa. Missä on posken kääntäminen ja naapurin auttaminen? Muistathan, että kaikkia tulee kohdella niin, kuin itseään haluaisi kohdeltavan?

Vierailija
13/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun mielelläni kirkkoon. Näen monet sen palveluista hyvänä.

Kuitenkin tuo on aihe, jota kannattaa herätellä. Ei ole ainakaan järkevää korottaa maksuja. Se ajaa vain lisää eroamaan.

Vierailija
14/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä minuakin pännii!
Jos on kerran niin ateisti, niin miksi kuitenkin pitää hautajaiset saada kirkon kautta?
Satuja levittelevän höpöhöpöorganisaation kautta?

Vierailija
15/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:10"]Kyllä tämä minuakin pännii!
Jos on kerran niin ateisti, niin miksi kuitenkin pitää hautajaiset saada kirkon kautta?
[/quote]
Mä olen ateisti enkä aio käyttää mitään kirkon palveluita ikinä. Juurikin tuon höpöhöpön takia. Pitäkööt uskonsa ketä kiinnostaa, mä en tikullakaan koske koko organisaatioon.

Vierailija
16/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:10"]

Kyllä tämä minuakin pännii! Jos on kerran niin ateisti, niin miksi kuitenkin pitää hautajaiset saada kirkon kautta? Satuja levittelevän höpöhöpöorganisaation kautta?

[/quote]

Harva vainaja niitä omia hautajaisiaan on järjestämässä, että käännähän se syyttävä sormesi omaisten suuntaan.

Vierailija
17/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ilmasta viiniä voi käydä myös juomassa, ei ne siellä alttarilla kirkon kirjoja kysele

Vierailija
18/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:10"]Kyllä tämä minuakin pännii!
[/quote]

No kun täällä Suomessa ei saa kirkottomia hautajaisia, vaikka haluaisi.

Vierailija
19/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuulumattomien hautauskesta peritään yleensä maksu http://www.espoonseurakunnat.fi/web/asiointi/hautaus/kirkkoon-kuulumattoman-hautaus

http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/A78B3114D64D8273C22577030039EE08/$FILE/HAUTAAN-SIUNAAMINEN.pdf

Ja hautausmaiden ylläpidosta kirkko saa korvauksen valtiolta.

Vierailija
20/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muuten saa, juuri kuukausi sitten olin sellaisissa. Järjestäminen vain on kalliimpaa, kun pitää maksaa puhujalle, tilavuokrat jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi