Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys narsistin lapselle

Vierailija
25.02.2015 |

Miten olisit toivonut että vanhempasi sairaus olisi sinulle selvitetty? Mitä olisit toivonut terveeltä vanhemmalta? Erityisesti eronneiden lapsilta toivoisin vastauksia.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lapsi itse alkaa kyllä jossain vaiheessa tajuamaan mikä isänsä on ja haluaa itse ottaa etäisyyttä. Ei lapsetkaan tyhmiä ole.

Vierailija
22/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:42"]

Ai niin olen unohtanut merkitä viesteihini, että olen ap. En halua allekirjoittaa sitä, ettei narsistisessa persoonallisuushäiriössä voisi jollain tasolla rakastaa toista. Ainakin omaa lasta. Se sairaus vain kierouttaa kaiken ja siinä narsistin maailmassa on ihan omat sairaat sääntönsä, joissa lapsen etu voi kadota ihan oudoissakin asioissa. Se narsistin maailma on ihan toinen todellisuus täysin. Ja mun lapseni täytyy säännöllisesti vierailla siellä todellisuudessa.

[/quote]

Eli päästään siihen että sinulla on sitkeässä käsitys että vanhemmat tavalla tai toisella rakastavat lastaan. Narsisti muuten ei tiedä mitä rakkaus on vaan ihmiset ja maailma on peli, jossa on voittajia ja häviäjiä. Jos oma lapsi kuuluu niihin häviäjiin, niin tunteet katkeaa sen tien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti-isän lapsena tiedän, että ei osaa rakastaa yhtään ja vain ihme voi parantaa narsistin. Mielinkielin osaa kyllä olla jos tilanne niin vaatii. Tällä käytöksellä myös huijaa muut ihmiset. Välit poikki on paras ratkaisu myös pidemmällä tähtäimellä ajateltuna. Jos ei onnistu niin korkeintaan valvotut tapaamiset harvoin. On olemassa hyviä asianajajia, jotka ymmärtävät mitä on narsistia vastaan taistella, eivät katso vain fyysisiä väkivallan merkkejä.

Vierailija
24/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:22"]Narsisti-isän lapsena tiedän, että ei osaa rakastaa yhtään ja vain ihme voi parantaa narsistin. Mielinkielin osaa kyllä olla jos tilanne niin vaatii. Tällä käytöksellä myös huijaa muut ihmiset. Välit poikki on paras ratkaisu myös pidemmällä tähtäimellä ajateltuna. Jos ei onnistu niin korkeintaan valvotut tapaamiset harvoin. On olemassa hyviä asianajajia, jotka ymmärtävät mitä on narsistia vastaan taistella, eivät katso vain fyysisiä väkivallan merkkejä.
[/quote] Ei ole resursseja tuollaiseen ainakin vuoden kestävään käräjöintiin. Ainakaan tässä vaiheessa. Ei kai ainoa ratkaisu voi olla välttäminen? Kun ei se ole ainakaan näillä näjymin mahdollista.

Vierailija
25/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
26/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisimi on yhäkin niin vähän tunnettu sairaus että sitä on hankala ryhtyä "selittämään" lapselle. Minusta on parempi ensin varmistaa että lapsi ei ole tekemisissä tämän vanhemman kanssa ja yksinkertaisesti sanoa että tämä vanhempi on (mieli)sairas ilman yksityiskohtia. Jos lapselle kasvatetaan hyvä itsetunto niin hän oppii kyllä itse erottamaan persoonaallisuushäiriöiset vaikka ei osaisi käyttää termejä. Miksi ihmeessä vaivata lasta ja saada tätä "ymmärtämään" sairasta ihmistä, koska tämä sairaus ei mitenkään ole lapsen vastuulla.

Vierailija
27/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:35"]Narsisimi on yhäkin niin vähän tunnettu sairaus että sitä on hankala ryhtyä "selittämään" lapselle. Minusta on parempi ensin varmistaa että lapsi ei ole tekemisissä tämän vanhemman kanssa ja yksinkertaisesti sanoa että tämä vanhempi on (mieli)sairas ilman yksityiskohtia. Jos lapselle kasvatetaan hyvä itsetunto niin hän oppii kyllä itse erottamaan persoonaallisuushäiriöiset vaikka ei osaisi käyttää termejä. Miksi ihmeessä vaivata lasta ja saada tätä "ymmärtämään" sairasta ihmistä, koska tämä sairaus ei mitenkään ole lapsen vastuulla.
[/quote] No tuo nyt ei vain ole mahdollista, että lapsi ei olisi tekemisissä narsistin kanssa. Tämä ihminen on vastuussa lapsesta lähes puolet ajasta eikä vaihtoehtoja ole, onhan hän lapsen isä.
Ja sanottakoon etten ole mitenkään heppoisin perustein päätynyt siihen että kyseessä on narsisti.

Vierailija
28/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis voi vaikuttaa siihen mitä tuolla isän luona tapahtuu. Mutta haluan tykönäni tehdä kaikkeni että lapsesta kasvaisi ehyt ihminen. Ja tähän kysyn vinkkejä jos joku on kantapään kautta oppinut.

Vierailija
29/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin toivonut, että terve vanhempi olisi järjestänyt meidät pois siitä perhehelvetistä, mutta äitini oli sokea isäni narsismille. On edelleen. Minä olin ainoa joka tajusi isän narsismin.

Vierailija
30/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista aina kertoa lapselle että hän on tärkeä, että hänellä on väliä. Jos tilanne isän luona näyttää pahalta ja lapsi palaa itkuisena/muuten harmissaan kotiin, laita mukaan joku nauhuri ja pyydä äänittämään tapahtumia. Onhan se lapsen kaltoinkohtelua, henkinenkin. Tästä voisi olla yhteydessä sossuun, miehen tapaamisoikeuden minimoinnin merkeissä.

Vierailija
31/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:03"]Olisin toivonut, että terve vanhempi olisi järjestänyt meidät pois siitä perhehelvetistä, mutta äitini oli sokea isäni narsismille. On edelleen. Minä olin ainoa joka tajusi isän narsismin.
[/quote] no mitä olisit toivonut että sinulle olisi seliterty tästä narsistivanhemmasta ja hänen sairaudestaan?

Vierailija
32/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:53"]

En siis voi vaikuttaa siihen mitä tuolla isän luona tapahtuu. Mutta haluan tykönäni tehdä kaikkeni että lapsesta kasvaisi ehyt ihminen. Ja tähän kysyn vinkkejä jos joku on kantapään kautta oppinut.

[/quote]

Jassoo. Veikkaan että monellakaan ei ole noin hankalasta tilanteesta kokemusta. Huolestuttavaa sinänsä, koska vaikka lapsi osaisikin "väistellä" tätä niin negatiivinen ihmissuhde on aina negatviinen ihmissuhde ja sillä on vaikutusta ihmiseen. Siksi tälläkin palstalla monet ovat sanoneet että tervein lopputulos on tullut kun on pistetty välit poikki kokonaan. 

Vierailija
33/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:06"]Muista aina kertoa lapselle että hän on tärkeä, että hänellä on väliä. Jos tilanne isän luona näyttää pahalta ja lapsi palaa itkuisena/muuten harmissaan kotiin, laita mukaan joku nauhuri ja pyydä äänittämään tapahtumia. Onhan se lapsen kaltoinkohtelua, henkinenkin. Tästä voisi olla yhteydessä sossuun, miehen tapaamisoikeuden minimoinnin merkeissä.
[/quote]no hankalaahan tässä on sekin etteivät viranomaiset (sossu tai ketään) voi puuttua asiaan jollei oikeasti kamalaa tapahdu. Ja tää on sellainen tyypillinen narsisti joka käyttää ainoastaan henkisiä keinoja ja niitäkin usein hienovaraisesti

Vierailija
34/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:03"]Olisin toivonut, että terve vanhempi olisi järjestänyt meidät pois siitä perhehelvetistä, mutta äitini oli sokea isäni narsismille. On edelleen. Minä olin ainoa joka tajusi isän narsismin. [/quote] no mitä olisit toivonut että sinulle olisi seliterty tästä narsistivanhemmasta ja hänen sairaudestaan?

[/quote]

Pistetäänpäs tämä oikeaan kontekstiin niin ymmärrät mitä olet kysymässä: "mitä olisit toivonut että sinulle olisi selitetty tästä pedofiilivanhemmasta ja hänen sairaudestaan". Henkinen väkivaltakin on väkivaltaa.

Toisaalta jos ei voi mitään niin parhainta olisi oikeasti että lapsi välttelee tätä ja on poissa tieltä. Minun äitini teki niin että hän ensin kannusti minua tekemään jotain ja sitten kun minä tein sen, niin rankaisi siitä. Mitä sinä uskot että miten lapsi käsittelee tämän kun aikuinenkin voi hieman miettiä että mitäs nyt tapahtui.

Vierailija
35/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen ihminen on kamalin mitä tiedän. Vanhemmiten se on vain pahentunut. Pitää kulissit yllä muille, mutta äitiäni kohtelee kuin tiskirättiä. Jos isäsi on narsistinen, niin äite ja koko perhe pois narsistin luota heti ja ei mitään ennakkoilmoituksia narsistille että ollaan pois muuttamassa. Jos alkaa uhkailla ja kytätä niin ilmoitus heti poliisille, vaikkei siitä mitään apua valitettavasti olekaan.

Kaikki perhesurmaajat Suomessa ovat olleet narsisteja. Ei todellakaan tervettä porukkaa. Haluavat hallita ja hajottaa toisten päät, mutta jos heidät jätetään ja ollaan vastaan niin auta armias.

Suomessa pitäisi tiukentaa lakeja, jotta hullut narsistit saataisiin jotenkin kuriin. Poliisi ei voi tehdä mitään ennenkun he ovat tappaneet jonkun. Ei tietenkään kaikki tapa, mutta henkinen väkivalta johtaa nopeasti fyysiseen väkivaltaan ja kun perhe/vaimo lähtee, niin lopputulos voidaan lukea lehdistä. Valitettavan totta.

Vierailija
36/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:53"]

[/quote]

Jassoo. Veikkaan että monellakaan ei ole noin hankalasta tilanteesta kokemusta. Huolestuttavaa sinänsä, koska vaikka lapsi osaisikin "väistellä" tätä niin negatiivinen ihmissuhde on aina negatviinen ihmissuhde ja sillä on vaikutusta ihmiseen. Siksi tälläkin palstalla monet ovat sanoneet että tervein lopputulos on tullut kun on pistetty välit poikki kokonaan. 

[/quote]

Tätä olen tosiaan lukenut ja kuullut, että paras olisi olla olematta missään tekemisissä. Itsekin olen alkanut ylipäätään tervehtymään kyseisen ihmisen vaikutuksesta vasta kun olen pistänyt kaikki välit aivan minimiin. Jokainen kohtaaminen ja kommunikaatio vie voimia.

Mutta lapsi on siellä miehen kanssa tosiaan paljon aikaa ja minulla on koko ajan ollut huoli siitä, miten lapsi kehittyy, siis mielenterveydeltään. Ja nyt oli taas täällä av:lla nostettu ketju noista narsistien lapsista, joten nousi taas ajatukset pintaan. Sen nyt olen tosiaan ajan muita ymmärtänyt ja hyväksynyt, ettei minulla todellakaan ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa mihinkään siinä toisessa osoitteessa. Mutta en aio hyväskyä sitä, että omasta lapsestani tulee isänsä tähden mt-ongelmainen.

Vierailija
37/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:03"]Olisin toivonut, että terve vanhempi olisi järjestänyt meidät pois siitä perhehelvetistä, mutta äitini oli sokea isäni narsismille. On edelleen. Minä olin ainoa joka tajusi isän narsismin. [/quote] no mitä olisit toivonut että sinulle olisi seliterty tästä narsistivanhemmasta ja hänen sairaudestaan?

[/quote]

Pahinta ainakin olisi ollut, jos mulle olisi sanottu vain että "Älä välitä". Lapsena suunnittelin murhaavani isäni, mutta äiti toppuutteli että älä tee sitä, joudut vankilaan ja pilaat elämäsi. No, mun elämä oli jo pilalla, ja uskon edelleen näin aikuisena, että vähemmillä vaurioilla olisin säilynyt, jos olisin murhannut isäni jo lapsena.

Kai olisin toivonut, että minulle olisi sanottu suoraan että isän ilkeys ei ole muun perheen vika, sanottu että ei tarvitse hävetä ja jos mua olisi rohkaistu kertomaan asiasta ulkopuolisille ja hakemaan apua.

Vierailija
38/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:17"]

[/quote]

Pahinta ainakin olisi ollut, jos mulle olisi sanottu vain että "Älä välitä". Lapsena suunnittelin murhaavani isäni, mutta äiti toppuutteli että älä tee sitä, joudut vankilaan ja pilaat elämäsi. No, mun elämä oli jo pilalla, ja uskon edelleen näin aikuisena, että vähemmillä vaurioilla olisin säilynyt, jos olisin murhannut isäni jo lapsena.

Kai olisin toivonut, että minulle olisi sanottu suoraan että isän ilkeys ei ole muun perheen vika, sanottu että ei tarvitse hävetä ja jos mua olisi rohkaistu kertomaan asiasta ulkopuolisille ja hakemaan apua.

[/quote] Niin. Varmaan juuri tällaisia mun pitää alkaa opettelemaan. Että olla antennit pitkällä, että jos lapsi syyllistää itseään jostain, niin sanoa, ettei hän ole syyllinen vaan että isällä on sairaus. Tai jotain...

Vierailija
39/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:15"]

[/quote]

Pistetäänpäs tämä oikeaan kontekstiin niin ymmärrät mitä olet kysymässä: "mitä olisit toivonut että sinulle olisi selitetty tästä pedofiilivanhemmasta ja hänen sairaudestaan". Henkinen väkivaltakin on väkivaltaa.

Toisaalta jos ei voi mitään niin parhainta olisi oikeasti että lapsi välttelee tätä ja on poissa tieltä. Minun äitini teki niin että hän ensin kannusti minua tekemään jotain ja sitten kun minä tein sen, niin rankaisi siitä. Mitä sinä uskot että miten lapsi käsittelee tämän kun aikuinenkin voi hieman miettiä että mitäs nyt tapahtui.

[/quote] No tämä nyt vain ei ole Suomessa mahdollista. MT-ongelmat ei ole syy viedä isältä oikeutta isyyteen ja huoltajuuteen. Jotta näin. Ollaan istuttu oikeudessakin aikanaan. Eivät mt-ongelmat kiinnosta mitään tahoa, jos mitään konkreettista fyysistä tai muuta ei tapahdu.

Vierailija
40/47 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhempi on jäänyt teinin tasolle henkisesti"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi