Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävelin eräällä arvostetulla omakotitaloalueella ja teki pahaa katsoa ihmisten keittiöihin

Vierailija
28.11.2021 |

Eipä näkynyt adventtikynttilöitä kuin muutamassa talossa. Teki niin pahaa. Koin lohtua vasta omassa keittiössä, jossa adventtikynttilä odotti minua iloisesti lepattaen. Laitoin radiosta Hoosiannan soimaan ja tunsin oloni levolliseksi. Jokin suurempi on läsnä.

Hilkka

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtookellot lauantaina tarkoitti sitä, että arjen askareet on tehty. On siivottu talo, leivottu leivät ja nisut, ruokittu karja ja saattoi mennä rauhassa saunaan itsekin. Sai levätä työstä ihan hyvällä omallatunnolla.

Adventtikynttilöiden aika on vasta sunnuntaina!

Tosin muistan lapsuudestani yhden perheen, joka sytytti adventtikynttilät jo lokaukuisina lauantai-iltoina, koska heidän mielestään joulukuussa oli liikaa kiireitä muutenkin.

Vierailija
42/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan jouluvalot sisälle ja ulos aina itsenäisyyspäivänä. Kynttilöitä poltan läpi vuoden. Mutta minähän en olekaan minkään kirkon tai muun uskonnollisen poppoon jäsen, minä saan tehdä just niin kuin minua huvittaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tää "keskustelu" on saanu liekin! 🤦

Kyl on sisältö köyhää adventtisunnuntaina.

Vierailija
44/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei varmaan olis varaa asua siellä 😂

Vierailija
45/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilkka onkin joulutonttu ?

Eikös se ole oikein tonttujen hommaa kyyläillä ikkunoiden takana ?

Täytyykin varoa, että osaa elää erityisen siivosti ja perinteitä noudattaen ettei jää lahjat saamatta...

Vierailija
46/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään on 1. adventtiSUNNUNTAI. Tänään ne kyntteliköt laitetaan ikkunoihin. 

Kukaan vanhakansalainen, jonka minä olen eläissäni (49 vuotta) tuntenut ei ole ikinä maininnut, että sunnuntai alkaa lauantaina klo 18. 

WTF?

Ei se sitä suoraan tarkoita, kirjaimellisesti, vaan sitä sellaisa pyhän rauhaa.

Eikö sinun lapsuudessasi teillä ollut milloinkaan radio auki lauantai-iltaisin.

Meillä isä aina halusi kuulla nuo ehtookellojen soiton lauantai-iltana klo 18, ennenkuin läksi saunaan.

Se jos ei itse ole kuullut joitain asiaa tai ei tiedä sitä, niin ei tarkoita sitä, että kaikki muutkaan eivät sitä tiedä.

Ilmeisesti meillä on ollut täysin erilainen kasvatus ja kotiolot.

Minä asun kirkon vieressä ja kuulen ehtookellot joka lauantai vieläkin. Tässä on tausta esimerkiksi siihen, että ei ole kovin paljon aikaa siitä, kun useimmat kaupat menivät kiinni kuudelta lauantaisin.

Mutta ei se kyllä mitenkään adventtikynttilohin liittynyt, niitä poltettiin kirkosta tultua. Mikset Hilkka itse mennyt vaan käytit ajan muiden ikkunoiden vahtimiseen?

Vierailija
47/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siirryn joulunaikaan itsenäisyyspöivänä. Sorry

Vierailija
48/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä seuraavia asioita:

- miksi kaikki moittivat aloittajaa siitä, että tänään vasta on adventti. Niin on, 28.11., ja se on ap:nkin viestin päiväys. Hänen otsikossaan ei lue: "Kävelin eilen..".

- mistä ihmiset tietävät, että ap asuu yksin? Kaikki moittivat häntä siitä, että hän jätti kynttilät itsekseen palamaan, mutta voihan kotona olla muita ihmisiä.

- todetaan, että radiosta ei tule hoosiannaa mihin aikaan tahansa, ja siksi viesti on provo.

Ap kirjoittaa: "Laitoin radiosta hoosiannan soimaan". Tämä ilmaisu "laittaa" viittaa tarkoitukselliseen toimintaan, ei sattumanvaraisuuteen. Oletan, että aloittajalla on radio-cd-soitin, jollaisia on paljon vanhemmilla ihmisillä, esim. anopillani. Hän laittoi siis cd:n pyörimään, mutta ei viitsinyt tai muistanut kirjoittaa nillittäjien varalta: "laitoin radio-cd-soittimesta Hoosiannan".

Toisaalta, viesti voi olla parodia uskonnollisen ihmisen tunnemaailmasta. Hän kuitenkin etsii pyhyyden kokemusta, toisin kuin useimmat näistä irvailijoista. Varmaan on hyväksytympää mennä hakemaan joulutunnelmaa Mustasta Fridaystra kuin sen uskonnolliseta sisällöstä. Aikamoista kulttuurista omimista ateistien taholta, voisi sanoa. Vietetään uskovaisten juhlaa, mutta riisutaan uskonnollinen sisältö juhlasta pois.

Itse en vietä joulua ollenkaan, koska en usko Jeesus-tarinaan sellaisena, kuin se meille kerrotaan. Mutta pystyn silti kunnioittamaan muiden ihmisten oikeutta omiin uskomusjärjestelmiinsä. Kaikilla on sellainen, myös ateisteilla.

Vierailija
49/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuleppas Hilkka ,kun minulla on Jumalan rauha läsnä, vaikken pistäkkään nyt kynttilöitä lepattamaan😂

Oletpa tiukka luterilainen, kun et tunnu ymmärtävän mielen virittämisen ideaa symboleilla.

Vierailija
50/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä seuraavia asioita:

- miksi kaikki moittivat aloittajaa siitä, että tänään vasta on adventti. Niin on, 28.11., ja se on ap:nkin viestin päiväys. Hänen otsikossaan ei lue: "Kävelin eilen..".

- mistä ihmiset tietävät, että ap asuu yksin? Kaikki moittivat häntä siitä, että hän jätti kynttilät itsekseen palamaan, mutta voihan kotona olla muita ihmisiä.

- todetaan, että radiosta ei tule hoosiannaa mihin aikaan tahansa, ja siksi viesti on provo.

Ap kirjoittaa: "Laitoin radiosta hoosiannan soimaan". Tämä ilmaisu "laittaa" viittaa tarkoitukselliseen toimintaan, ei sattumanvaraisuuteen. Oletan, että aloittajalla on radio-cd-soitin, jollaisia on paljon vanhemmilla ihmisillä, esim. anopillani. Hän laittoi siis cd:n pyörimään, mutta ei viitsinyt tai muistanut kirjoittaa nillittäjien varalta: "laitoin radio-cd-soittimesta Hoosiannan".

Toisaalta, viesti voi olla parodia uskonnollisen ihmisen tunnemaailmasta. Hän kuitenkin etsii pyhyyden kokemusta, toisin kuin useimmat näistä irvailijoista. Varmaan on hyväksytympää mennä hakemaan joulutunnelmaa Mustasta Fridaystra kuin sen uskonnolliseta sisällöstä. Aikamoista kulttuurista omimista ateistien taholta, voisi sanoa. Vietetään uskovaisten juhlaa, mutta riisutaan uskonnollinen sisältö juhlasta pois.

Itse en vietä joulua ollenkaan, koska en usko Jeesus-tarinaan sellaisena, kuin se meille kerrotaan. Mutta pystyn silti kunnioittamaan muiden ihmisten oikeutta omiin uskomusjärjestelmiinsä. Kaikilla on sellainen, myös ateisteilla.

Meillä vanhukset sanovat, että "laitetaan joululaulut soimaan" eivätkä ikinäkoskaan sano, että radiosta, vaikka heillä tuollainen radio-cd-soitin -yhdistelmä onkin.

Ap mokasi keskivahvasti kirjoittaessaan lauantaista ja adventtikynttilöistä. Vielä ei ole ruskeat tytöt onnistuneet meiltä kaikkea viemään.

Vierailija
51/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä meidän ikkunasta kyylää sisään.

Vierailija
52/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä käytetään eräs-sanaa, paikoista ym. yksi. Viittaan otsikkoon.

Vierailija
53/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mee hoitoo :D

Vierailija
54/54 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelin hyvämaineisella vauraalla alueella ja tuijottelin varakkaan ikkunan alla ja kuola rupesi valumaan kun näin varmaan elämäni mehukkaimman kalkkunan, kun pullan tuoksuinen mamma otti sen uunista ulos höyryävänä ja se rasva joka tihkui ja valui kalkkunan nahasta niin juicen näköisenä, että huomasinkin jo kun kaulukseni oli niin märkä omasta kuolasta.