Onkohan linnuilla koskaan kylmä pakkasella?
Kommentit (10)
Niiden varpaita oon monta kertaa miettinyt, kun on pakkasta - 30. Miten ne kestää.
Vierailija kirjoitti:
Niiden varpaita oon monta kertaa miettinyt, kun on pakkasta - 30. Miten ne kestää.
Niiden jalat on suurelta osin vain luustoa ja jänteitä. Sen lisäksi jaloissa kiertää vain kylmä veri, joten linnut eivät menetä paljoa ruumiinlämpöä hukkaan.
Nokka on varmaan ihan jäässä myös.
Vierailija kirjoitti:
Nokka on varmaan ihan jäässä myös.
Jep samalla tavoin kuin ihmisen hiukset.
Minulla oli iso maatiaiskissa joka osasi metsaätää riekkoja ja teeriä lumen alta noista kiepeistään. Asutaan isojen peltojen laidoilla ja peltojen laidoilla ojat jossa kasvaa leppää ja koivunnäreitä. Näitä puiden silmuja tulevat syömään ja sitten lumisella pellolla hautautuvat kiepppiin.
Misku oli meillä iso ja painava Suomen maatiais kissa, se kulki vaanien pellolla ja iski valtavalla nopeudella kiepppiin. Valehtelematta meillä oli parhaimmillaan kolmatta sataa lintua pakkasessa miskun ansiosta.
Linnut kovasti vähentyneet kun maata ei enää viljellä eikä aitoja riistaverisiä maatiais kissoja enää helposti löydä.
Mutta kyllä muistan sen ilon ja riemun kun Misku kantoi keittiöön teertä ja metsonkoppeloita.
Talitiainen tarvitsee noin 180 auringonkukansiemenen verran energiaa päivässä, jotta selviytyy juuri ja juuri 20 asteen pakkasessa yön yli.
Ne menee sähkölangalle lämmittelemään...
Jos lintu ei saa tarpeeksi ruokaa pakkasella, se paleltuu. Muuten kyllä pärjäävät pörhistelemällä höyheniä (ilma toimii lämmöneristeenä) ja välttämällä turhaa liikkumista. Jotkut linnut voivat mennä kieppiin ja jotkut jopa linnunpönttöihin yöksi.
Ne on sopeutuneet sellaiseen.