Mitkä ruoka-aineet todistettu haitallisiksi?
Rasvaton maito, valkoinen sokeri, jotkut riisit, margariini?? Olen ihan pihalla että mitä nykyään kannattaa syödä ja mitä ei. Suositukset vaihtuvat liian usein!
Kommentit (13)
Suola, runsas rasva, raskasmetallit (mm. elohopea, lyijy), kasvintorjunta-aineet, arseeni, nitraatti.
Mä en niinkään välitä suosituksista, juuri siksi kun ne vaihtuvat niin usein, että tuntuvat melkeinpä muodeilta. Jos niiden perässä hyppelee, niin eihän sitä ehdi muuta ajatellakaan.
Joitain periaatteita noudatan ja koko perhe voi hyvin ja on normaalipainoinen:
Vältän kaikenlaisia kevyttuotteita.
Rasvoina käytetään oivariinia, oliivi- ja rypsiöljyä.
Lapset juovat kevytmaitoa (ja mies joskus), itse en juo maitoa ollenkaan. Jugurtit ja viilit maustetaan itse marjoilla ja hedelmillä, turkkilaista jugurttia kevennetään tarpeen vaatiessa rahkalla.
Meillä syödään kotimaista kalaa n. 2 krt/ vko, muuten monipuolisesti liha-, kana- ja kasvisruokaa.
Syödään vuodenaikojen mukaan pääas. kotimaisia juureksia ja kasviksia. Hedelmät tietysti tuontitavaraa.
Sokeria ja makeita "herkkuja" syödään tod. vähän.
Sekä kahvia (espressoa) että teetä juodaan siinä missä muutkin, ei mitään hirveitä määriä. Yleensä päivän viimeinen espresso juodaan lounaan jälkeen.
Tällä systeemillä ollaan menty jo vuosia ja hyvin toimii.
Riisissä on havaittu arseenia. Huom. myös riisimuroissa!
50 vuotta olen syönyt kaiken mitä eteen tulee. Vielä ollaan hengissä ja ihan normaalipainossa eikä mitään sairauksia tai lääkityksiäkään ole.
Ikinä en ole mitään Kalaöljyjä D vitamiineja tai muitakaan "Nappeja" syönyt.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:59"]
Suola, runsas rasva, raskasmetallit (mm. elohopea, lyijy), kasvintorjunta-aineet, arseeni, nitraatti.
[/quote]
Perustele suola ja rasva
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:59"]
[/quote]
Perustele suola ja rasva
[/quote]
?
jogurtti, siinä on syöpää aihettavia aineita. ne syntyy jogurtin käymisprosessissa tai jossain..
Ei löydy todistetusti terveellistä ruoka-ainetta.
Kaikki on jossain vaiheessa todettu haitalliseksi. Lehtisalaatti on terveellistä, mutta Suomalaista salaattia ei saa myydä Euroopassa koska sen nitriittipitoisuus on liian korkea ja se on siksi epäterveellistä.
Maksa oli 70- lukuun asti terveellisen ruoan kuningas, siinä oli rautaa ja hivenaineita. Sitten keksittiin, että maksaan kerääntyvät myös myrkyt, joten nykyään sitä ei suositella lapsille ja raskaana oleville.
Voi oli pitkään syypää kaikkien yli 40-v miesten sydänkuolemiin, kunnes tuli muotiin ja on nyt suositeltavaa. Sama muiden rasvaisten maitotuotteiden kanssa.
Kala on terveellistä, kunhan ei syö isoja petokaloja tai suuria määriä järvikaloja saasteiden ja Tshernobylin lauskeumien takia. Mutta siis periaatteessa kala on terveysruokaa, mutta vaarallista.
jne, jne... :D
Lähes kaikki syötävä ja juotava on tieteellisesti todistettu sekä erittäin terveelliseksi että hengenvaaralliseksi.
Jotkut riisit? Tuosta en ole kuullut.
Kanelia saa syödä teelusikan päivässä. Harvempi kai sitä enempää söisikään.
Kahvista on aika ristiriitaisia tuloksia. Samoin punaisesta lihasta.