Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehkäisy ja seksihalut

Vierailija
21.02.2015 |

Käytin ehkäisykapselia vuosina 2005-2011 joiden aikana kuukautiset loppui täysin ja seksihalut katosi. (Kapseli oli voimassa muistaakseni kolme vuotta, mutta en osannut yhdistää oireita siihen, eikä seksielämääkään sitten enää ollut joten en saanut aikaiseksi mennä poistattamaankaan sitä). Olin tuon ajan suurimmaksi osaksi sinkkuna tai lyhyissä parisuhteissa. Alkuun parisuhteetkin päättyivät melko lyhyeen koska aloin herkästi ahdistumaan toisen seurasta ja lopetin suhteet pian. Olin pari vuotta tuosta ajasta myös sinkkuna enkä harrastanut seksiä juuri lainkaan. Ennen tuota aikaa pidin paljon seksistä ja tykkäsin harrastaa sitä usein.

Vuonna 2010-2011 tapasin nykyisen mieheni ja alku olikin hankalaa koska olin melko ahdistunut läheisyydestä enkä seksiäkään halunnut. Vuonna 2011 kävin poistamassa kapselin ja parin kuukauden sisällä tapahtui suuri muutos. Aloin kaipaamaan läheisyyttä ja seksiä, olin jopa yllättynyt siitä kuinka usein alkoi spontaanisti tekemään mieli seksiä ja jopa lähettelin tuhmia viestejä miehen kanssa ja seksimme oli hyvinkin mielenkiintoista.

Aloitin e-pillerit myöhemmin vuonna 2011 mutta olin hieman hajamielinen niiden ottamisen suhteen joten vajaan vuoden käytön jälkeen vaihdoin ehkäisyrenkaaseen. Seksihalut katosivat seuraavan kahden vuoden aikana taas pikkuhiljaa ja epämääräinen v*tutus ja ahdistus/ärsytys valtasi suurimman osan päivistä. Myös kerran kuukaudessa esiintyvät, noin viikon kestävät päänsäryt tuli mukaan kuvioihin. Päänsäryt alkoi esiintyä aika tarkalleen aina sillä viikolla kuin rengas piti ottaa pois. Rengasta kuitenkin tuli käytettyä pari vuotta kunnes nyt vuoden vaihteessa pitkien, miehen kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen, aloin yhdistää oireita ehkäisyyn. Tietysti tarkkoja oireiden ja ehkäisykeinojen ajankohtia en muista koska oireet alkoivat pikkuhiljaa ja jo jonkinaikaa renkaan käyttöönoton jälkeen enkä osannut asioita yhdistää mutta näin jälkeenpäin niillä vaikuttaa olevan melko varma yhteys. Kokeilin myös käyttää pari rengasta putkeen ilman sitä viikon taukoa ja tällöin päänsäryt jäivät välistä pois.

Nyt vuodenvaihteessa sitten vaihdoin taas takaisin Mercilon- pillereihin, koska muistelin ettei minulla olisi niiden aikana tällaista ollut. Nyt olen syönyt pillereitä 1,5 laattaa enkä edelleenkään ole huomannut mitään eroa seksihaluihin ja kuukausittaiset päänsärytkin ovat ennallaan eli tauon aikana. Olo on todella turhautunut, koska haluaisin todellakin taas olla oma itseni ja parisuhteemme taas toimimaan seksinkin osalta. En sitten tiedä vaikuttiko se myös sivuvaikutuksiin aiemman Mercilon käytön aikana, että unohtelin joskus useastikin kuukauden aikana ottaa pillerin, mikä olikin syynä sen aikaiseen renkaaseen vaihtoon. Vai voiko oireiden poistumiseen mennä pitkäkin aika?

Mies on tietysti kärsinyt myös tilanteesta eikä ole oikein ymmärtänyt mistä kyse. Enkä sitä itsekään osannut selittää mitä päässä silloin liikkuu kun kieltäydyn seksistä, koska monesti kaipaan sitä, mutta kun hetki koittaa, en haluakaan. Seksi on siis viime kuukaudet ollut melko pakkopullaa ja rutiininomaista "säälistä antamista".

Nyt olen vakavasti harkinnut, että jättäisin hormonaalisen ehkäisyn kokonaan ja siirtyisimme kondomin käyttöön (mikä taas omalta osaltaan on ärsyttävää, mutta kaiketi sidettävämpää kuin lahna-olo ja jatkuvat päänsäryt.)

Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta ja millaisilla ehkäisykeinoilla olette mahdollisesti saaneet toivottavia ratkaisuja?

Mainittakoon nyt vielä, että lapsen hankinta on toiveissa joskus, mutta ei vielä muutamaan vuoteen.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, olipa pötkö.

Multa mercilonit veivät halut ihan miinukselle ja en sitä oikeastaan itse edes huomannut, koska luulin, että niin sen nyt vain kuuluu olla. Pillereiden lopetuksen jälkeen (sterilointi) halut palasivat nopeasti ja kaikki alkoi kiinnostamaan uudestaan kuin teini-ikäisellä. Myrkkyjä ne hormonaaliset ehkäisyt naisille ovat, eivät millään tapaa luonnollisia... Kortsu on kuitenkin mielestäni erittäin ikävä ehkäisytapa vakisuhteessa, enkä usko miehesikään niitä käyttävän kuin pakon edessä. Toivottavasti löydätte jonkun muun ehkäisytavan.

Vierailija
2/3 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomuolo ja hormonaalinen ehkäisy on kyllä kuin eri planeetalta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrajestas tuosta mun aloitus sepustuksesta tulikin järjettömän pitkä! Kiitos kuitenkin vastauksista :)
Onko kokemuksia ehkäisylaastarista vai onko se ihan yhtälailla halut vievä tapa? Lopetin eilen pillerit ja päänsärky alkoi tänään. Kun nyt jaksaa viikon sitä niin ollaan jo voiton puolella hormoneista eroonpääsyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä