Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tukea hedelmöityshoidoilla (ivf) alkaneesen raskauteen?

Vierailija
21.02.2015 |

Eli haluaisin välillä jotain tukea tms. mielellään läheiseltä ihmiseltä, tuntuu että olen aika yksin ja synnytys pelottaa. Mies on tottakai mutta olisi kiva jonkun muunkin kanssa joskus jutella, mutta ihmiset on niin kovin tuomitsevia. Moni tuntuu suhtautuvan asenteella että jos synnytys ei mene hyvin, niin sitä saa mitä tilaa. Olen miettinyt esim. doulaa, mutta pelottaa hieman ennakkoluulot miten doula suhtautuu. En jaksaisi jos löydän ihmisen jolta haluan tukea ja hänelläkin sitten on syyllistäviä mielipiteitä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onkohan joku tietty raja milloin tai mihin mmennessä doula/tukihenkilö pitää etsiä? Voiko esim. vielä rv 30 jälkeen? Ja löytyyköhän yleensä vapaaehtoisia joilla ei ole negatiivisia suhtautumista hoitoihin? Ap.

Vierailija
2/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin kovasti mietityttää, niin voithan olla kertomatta ivf-alkuisuudesta kokonaan? Saat olla ihan anonyymisti raskaana eikä tarvitse jännätä tuota.

Minulla on 3 lasta ivf-hoidoilla, en ole koskaan törmännyt keneenkään ainakaan avoimesti tuomitsevaan ihmiseen, vaikka olen hyvinkin monille asiasta kertonut. Ja olen usein kertonut ihan tarkoituksella, ettei hedelmöityshoidot olisi mikään tabu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hoitava taho tarjoa keskusteluapua? Doula ei varmasti tuomitse hoitoja, miksi itse häpeät niitä/ teet siitä ongelman?

Vierailija
4/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tietysti olla kertomatta mutta lapsettomuustausta on niin paljon osa minua ja jotenkin haluaisin ihmisen joka hyväksyy minut tällaisena. Ap.

Vierailija
5/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuushoidoilla raskautuneiden keskustelupalstat? Niillä itse kävin.

Vierailija
6/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 20:14"]Eikö hoitava taho tarjoa keskusteluapua? Doula ei varmasti tuomitse hoitoja, miksi itse häpeät niitä/ teet siitä ongelman?
[/quote]

Käyn neuvolan perheterapeutin luona. En itse häpeä, mutta moni läheinen on tuominnut ja siksi ei ole helppoa sitä tukea etsiä. Ap.

Vierailija
7/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 20:19"]Lapsettomuushoidoilla raskautuneiden keskustelupalstat? Niillä itse kävin.
[/quote]

Kaksplus on kyllä hyvä ja asiallinen :) ja toki perheterapeutista on apua. Mutta ongelma oli läheisten/tukihenkilön puute. Ap.

Vierailija
8/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ja missä tilanteissa sinut on tuomittu/halveksittu lapsettomuushoitojen takia? En ole ikinä törmännyt kuin ehkä joihinkin supervanhollisiin mummoihin jotka 1980-luvulla ihmettelivät koeputkivauvoja totaalisen tietämättömyyden takia. 

Pyydä neuvolasta keskusteluapua tai mene yksityiseen terapiaan tai ota yhteyttä pelkopolille. Raskaudenalkamistavalla ei ole kenelläkään mitään sanomista

Vierailija
9/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lisäänny pakolla, niin pysyy ihmiset elämässä!

Vierailija
10/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 20:24"]Älä lisäänny pakolla, niin pysyy ihmiset elämässä!
[/quote] näin.

Vierailija
11/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP hyvä, on täysin se ja sama miten raskaus on alkanut. Saat täysin saman hoidona ja kohtelun oli raskasualkanut ihan miten vaan, kenen souluilla, kenen  kanssa, oli sosiaalinen taustasi mikä vaan, olet rikas tai köyhä, jne jne eli KAIKKI saavat yhtä hyvää , arvokasta ja kunniottavaa hoitoa.

Joten ap rauhoitu !!!

Synnytätä miehesi kera, kuten valta osa muistakin 

Tsemppiä

Itsekin vauvan saanut ivf hoidoilla, ja onnellinen äiti <3

Vierailija
12/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kannattaa oikein juhlia että saat luonnottoman lapsen, jippii.

Vierailija
13/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 20:21"]Kuka ja missä tilanteissa sinut on tuomittu/halveksittu lapsettomuushoitojen takia? En ole ikinä törmännyt kuin ehkä joihinkin supervanhollisiin mummoihin jotka 1980-luvulla ihmettelivät koeputkivauvoja totaalisen tietämättömyyden takia. 

Pyydä neuvolasta keskusteluapua tai mene yksityiseen terapiaan tai ota yhteyttä pelkopolille. Raskaudenalkamistavalla ei ole kenelläkään mitään sanomista
[/quote]

Läheiset, siis vanhemmat, jotkut sukulaiset ja muutama ystävä. Ap.

Vierailija
14/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 20:31"]

Sitä kannattaa oikein juhlia että saat luonnottoman lapsen, jippii.

[/quote]

Miksi vain hedelmöityshoidot ovat luonnottomia, mutta sairauksien hoito ei? En ole saanut vielä fiksua ja hyvin perusteltua vastausta tähän.

Vierailija
15/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala perhe sulla/ teillä jos tuollainen käytös on tapana! Miten kukaan vanhempi voi tuomita oman lapsen lapsettomuushoidot? Millä tavalla tämä tuomitseminen tapahtuu? 

Vierailija
16/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni yksin hedelmöityshoidoilla lapsen hankkinut käyttää Doulaa tukena. :)

Vierailija
17/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi törppöjä ihmisiä sinulla lähipiirissä, se täytyy sanoa! Jos omat vanhempani olisivat suhtautuneet noin, en olisi varmaan antanut heidän nähdä niitä epätoivottuja lapsenlapsiansa ollenkaan.

Vierailija
18/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 20:37"]Kamala perhe sulla/ teillä jos tuollainen käytös on tapana! Miten kukaan vanhempi voi tuomita oman lapsen lapsettomuushoidot? Millä tavalla tämä tuomitseminen tapahtuu? 
[/quote]

Ovat vaan ilmoittaneet että jos niitä lapsia ei tule, ei niitä kannata lähteä väkisellä tekemään. Äitini myös kysyi heti että otetaanhan näyte lapsivedestä onko lapsi terve. Ap.

Vierailija
19/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootteja sukulaisia ja ystäviä sulla! Sukulaisiaan ei voi valita mutta ystävät voi ja minä en kyllä tuollaisia ihmisiä pitäisi enää lähipiirissäni. Itselläni on IVF-hoidoilla saatu lapsi eikä kukaan ole ainakaan ääneen koskaan ihmetellyt. En usko että ammattitaitoiset doulat piittaavat pätkääkään siitä miten lapsi on saanut alkunsa. Synntytyksen kulku ei ole riippuvainen lapsen tekotavasta.

Vierailija
20/27 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: onnea tulevalle äidille! Kaikki eivät onnistu tulemaan raskaaksi edes hoidoilla. On pelkästään iloinen asia, että olet raskaana.

IVF-alkuinen raskaus on ihan normaali raskaus eikä se tuo mukanaan mitään erityisiä riskejä esimerkiksi synnytykseen. Alkio on ihan tavallinen alkio - se vain sai alkunsa kohdun ulkopuolella. Koeputkihedelmöityksellä syntyy lapsia suomeen koko ajan. 

Kaikki ihmiset eivät ehkä tiedä eivätkä ymmärrä ja siksi suhtautuvat koeputkihedelmöitykseen epäluuloisesti. Ei kannattaisi. Menetelmä on ollut olemassa jo kolmekymmentä vuotta. On aivan tavallista, että samassa perheessä on sekä "tavallisella tavalla" että hedelmöityshoitojen avulla syntyneitä lapsia. 

Sain oman lapseni koeputkihedelmöityksellä kaksi vuotta sitten.

Toivottavasti löydät jonkun tolkun ihmisen, jonka kanssa puhua asiasta. Älä välitä muiden mielipiteistä! Onnea loppuraskauteen!