Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteenmuutto toisen omistamaan asuntoon

Vierailija
26.11.2021 |

Miten ratkaista kulujen jako, kun tilanne on se, että toinen muuttaisi vuokralta toisen luo omistusasuntoon?

Ei varmaan kehtaa maksattaa mitään vastikkeita tms. kun itsehän on sen asunnon ostanutkin… Onko reilua, jos toinen ostaisi aina kaikki ruuat?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta! That's OK.

Vierailija
2/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni muutti joskus muinoin omistamaani asuntoon. Maksoi puolet yhtiövastikkeesta ja muista asumiskuluista: netti, sähköt, vakuutus. Safkat osti se, joka kerkesi ja itse maksoin lainan ja omat kuluni ja hän omansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole reilua, että toinen ostaisi kaikki ruoat. Reilua on, että asumiskulut jaetaan puoliksi. Eli vastike, sähkö, vesi, asunnon kuluminen, vakuutus ja mahdollinen lämpö (sitä tuskin on, jos kyse on kerrostalosta) ym. Sitten ruokakulujen jakaminen sovitaan erikseen.

Vierailija
4/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ole reilua, että toinen ostaisi kaikki ruoat. Reilua on, että asumiskulut jaetaan puoliksi. Eli vastike, sähkö, vesi, asunnon kuluminen, vakuutus ja mahdollinen lämpö (sitä tuskin on, jos kyse on kerrostalosta) ym. Sitten ruokakulujen jakaminen sovitaan erikseen.

Jos asunnon kuluminen huomioidaan, kai mahdollinen arvonnousu sitten pienentää kuluja? Vai miten huomioisit kulumisen per henkilö euroissa?

Vierailija
5/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Jos minulla on  nimissäni asunto, jonka säännöllisiä kuluja ovat vesi, sähkö sekä yhtiövastike että asuntoon ja sen irtaimistoon kohdistuvat vakuutukset, niin olisiko sinusta reilua, että muuttanut maksaisi näistä puolet? 

Vierailija
6/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin samanlaisessa tilanteessa. Ex omisti osakkeen jossa asuimme. Osallistuin ruokamenoihin ja omat laskut hoidin. Suhde kesti 18v. Loppuvaiheessa riitaa rahasta. Ostin sain ostettua 5 sijoitusasuntoa joista yhden ehdin maksaa kokonaan. Muita maksoin kuukausittain. Opiskelin kaksi perustutkintoa suhteen aikana. Huomasin että

Raha raha pahan alku. Nyt eron jälkeen asun omassa kerrostalo kaksiossa jota vielä maksan kolmisen vuotta. Vakinainen työ koulutusta vastaavassa työssä. Eipä valittamista nykyisessä elämässä. Ex mennyttä ja onneksi loppui kun huono- olo siinä suhteessa oli.

Vierailija
7/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies osti minun omistamastani talosta 30% ja muut kulut maksettiin vuorotellen.

Vierailija
8/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asunnon kuluminen huomioidaan, kai mahdollinen arvonnousu sitten pienentää kuluja? Vai miten huomioisit kulumisen per henkilö euroissa?

Menee niin vaikeaksi, että jos tällaisia miettisin, jättäisin yhteenmuuton väliin kokonaan. Oletan, että kyse on parisuhteesta, ja ainakin itse koen, että suhdetta rasittaa liikaa se, jos alkaa miettiä sitä, kuinka paljon toinen kuluttaa omaa asuntoa, ja saako itse kompensaation tälle haitalliselle toiminnalle nimeltä yhdessä asuminen.

- eri

Vierailija
9/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies muutti minun asuntooni. Makseli ruokia puoliksi, mutta eihän mun vastikkeet tai muutkaan hänen muutosta kasvaneet, joten tietenkin maksoin asumiskulut ihan kuten ennenkin. Seuraava asunto ostettiin sitten puoliksi. 

Vierailija
10/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, kun ei tiedä kokonaistilannetta - mitkä oivat henkilöiden tulot ja muut menot, millainen suhde on kyseessä, jne. 

Vierailija
11/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistamani asunto meni vuokralle ja ostettiin yhteinen.

Vierailija
12/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso saatanan ääliö ne miljoona aikaisempaa ketjua.

Ja itse sun pitää tietää mihin suostut.

Saatanan idiootti.

Vierailija
13/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tässä.

Omistan asunnon siis itse ja poikaystävä mahdollisesti muuttaisi asuntooni. Itse sen olen itselleni hankkinut ja kulut laskenut itselleni, tuntuisi hassulta pyytää niistä mitään. Enkä tiedä uskaltaisinko vielä luottaa jonkun muun maksamaan jotain tärkeitä kuluja joskus, en halua joutua ongelmiin jos toinen paljastuukin ties miksi.

Miten te jotka laitatte kaiken puoliksi hoidatte maksut? Onko joku yhteinen tili mihin tulee kummaltakin kuluihin puolet?

Ajattelin, että ruuat olisi kohtuullinen maksaa, tulisi hänelle paljon halvemmaksi kuin vuokra. Eikä olisi mitään turhaa byrokratiaa.

Vierailija
14/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu mies muutti naisensa asuntoon. Miehellä on mökki järven rannalla, harrastusmaita ja saksalainen laatuauto. Naisella se velkainen rivarinpätkä.

Ihan hyvin he ovat saaneet asioita sumplittua. Miehellä on loppupeleissä enemmän varallisuutta kuin naisella, vaikkei mies asuntoa omistakaan. Miehellä ei ole velkaa, naisellla on. Mies opiskelee, nainen on työelämässä.

Vierailija
15/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mutaisin miehen omistusasunton avoparina. Vastiket eli vuokra,säkö,vakutukset,safka puoliksi. Kumpikin maksa itse puhelin ymm,omat henkilökohtaiset kulut. niin tekee aviolitossakin olevat.Mikä nainen on elätää iestä tai mies naista? Kulut puoliksi.

Vierailija
16/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja tässä.

Omistan asunnon siis itse ja poikaystävä mahdollisesti muuttaisi asuntooni. Itse sen olen itselleni hankkinut ja kulut laskenut itselleni, tuntuisi hassulta pyytää niistä mitään. Enkä tiedä uskaltaisinko vielä luottaa jonkun muun maksamaan jotain tärkeitä kuluja joskus, en halua joutua ongelmiin jos toinen paljastuukin ties miksi.

Miten te jotka laitatte kaiken puoliksi hoidatte maksut? Onko joku yhteinen tili mihin tulee kummaltakin kuluihin puolet?

Ajattelin, että ruuat olisi kohtuullinen maksaa, tulisi hänelle paljon halvemmaksi kuin vuokra. Eikä olisi mitään turhaa byrokratiaa.

Sinäsä jännää, että pelkäät toisen maksavan, etkä sitä ettei toinen maksa.  Ei minusta olisi aivan reilua, että poikaystäväsi saattaisi muuttaa asumaan omistamaasi asuntoon vastikkeetta. - Ja miten vakaalla pohjalla on parisuhteenne, jos käytät poikaystävästäsi rinnakkaisilmaisua, joku muu. Eikö hän olekaan se, jonka kanssa haluat muodostaa parisuhteen? - Vai olenko itse vain vähän vanhanaikainen kun en osaa kuvitella itseäni parisuhteeseen kumppanin kanssa, johon en voi luottaa, mukaan luettuna luottaa hänen kykyynsä hoitaa raha-asiat. Jos tällainen epäily on, niin saattaa olla parempi, että ette muuta lainkaan yhteen. Parisuhde voi olla erinoamsien hyvä ja rakastava vaikka ei asuttaisikaan samankaton alla.

Uskovainen mies

Vierailija
17/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa te pariskuntana ihan keskenänne sopisitte kulujenne jakamisesta. Onko mahdoton asia? Jos on, niin ei kannata muuttaa yhteen.

Vierailija
18/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon kuluminen? En kyllä tajua miten se asunto kuluu yhtään sen enempää siitä, että sinne toinen ihminen muuttaa itseni lisäksi?

Ei puolisoni ole vastuussa omaisuuteni arvon noususta tai laskusta, ellei nyt sitten tarkoituksella pistä paikkoja pskaksi. Eihän vuokralainenkaan ole vastuussa normaalista kulumisesta.

Vierailija
19/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni muutti joskus muinoin omistamaani asuntoon. Maksoi puolet yhtiövastikkeesta ja muista asumiskuluista: netti, sähköt, vakuutus. Safkat osti se, joka kerkesi ja itse maksoin lainan ja omat kuluni ja hän omansa.

Näin itsekin tekisin.

Ap, mitä mieltä poikaystäväsi on? Eihän tässä ole mitään yhtä oikeaa ratkaisua vaan teette niin kuin teistä pariskuntana parhaalta tuntuu. Jos ette pääse yhteisymmärrykseen niin parempi erota. Ei tämän pitäisi oikeasti olla niin vaikeaa.

Vierailija
20/27 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma osuus juoksevista asumiskuluista sekä vastikkeesta. Ei muuta. Vakutuuksesta puolet jos viet muuttaessasi sinne jotain, mistä olisi hyvä saada korvaus jos jotain käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä