Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mummo lapsenhoitajana?

Vierailija
20.02.2015 |

Osaisikohan joku täällä valaista miten tässä tilanteessa olisi järkevintä toimia...olisin äitiysloman jälkeen palailemassa töihin, ja äitini on luvannut, että voisi hoitaa lastamme ainakin toistaiseksi, ennenkuin laitamme lapsen päivähoitoon. Hoitopäiviä tulisi 2-4/vko ja osa niistäkin vain muutaman tunnin pätkiä, koska mieheni tekee vuorotyötä ja itse teen lyhennettyä työaikaa. Saisimme siis kotihoidontukea, mutta onko laillista maksaa äidilleni rahallista korvausta hoidosta ilman, että asiasta ilmoittelee mihinkään? Vai meneekö se pimeäksi työksi, jos maksan äidilleni ilman työsopimusta? Kyseessä ei kuitenkaan ole jokapäiväinen työ, mutta kuitenkin useamman kerran viikossa. Jos hoito tapahtuisi satunnaisesti, minun ei tarvitsisi ilmoittaa mihinkään jos pientä taskurahaa maksan, näin olen ymmärtänyt, mutta muutaman kerran viikossa ei varmaan enää ole satunnaisesti? En halua tosiaan pimeästi maksaa, mutta missähän se raja menee? Vai olisiko ok maksaa vaikka äidin ruokaostoksia tai ostaa lahjakortteja, vai mikä nyt sitten on laillista? Vai pitääkö alkaa väsäämään ihan oikeaa työsopimusta? Ilmaiseksi en kuitenkaan halua lasta hänellä hoidattaa noin usein, ja hyödymmehän tästä itsekin rahallisesti kun saamme kotihoidontuen ja säästämme päivähoitomaksuissa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta maksetaan kotihoidon tukea, kun hän ei ole kunnallisessa hoidossa. Sitä ei tarvitse ilmoittaa yhtään mihinkään, kenelle se raha menee. Kelan sivuilla sanotaan, että lasta voi hoitaa esimerkiksi oma vanhempi taikka muu sukulainen.

Vierailija
2/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontukea voidaan maksaa suoraan äidillesi. Olisiko se sopivan suuruinen korvaus työstä? Tai sitten voitte sopia noin, että maksatte hänen laskujaan tai ostoksiaan silloin tällöin, se ei ole mitenkään laitonta. Pimeästi rahan antaminen taas on tosiaan arveluttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtävä josta maksetaan palkkio/palkka on työtä. Periaatteessa jos sitä ei ilmoiteta se on pimeää työtä riippumatta tapahtuuko se kerran, satunnaisesti usein tai harvoin vai säännöllisesti päivittäin tai harvemmin.

Itse maksaisin tuossa tilamteessa korvausta kuluista jotka isovanhemmalle lastenhoidosta aiheutuu.

Vierailija
4/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:16"]

Kotihoidontukea voidaan maksaa suoraan äidillesi. Olisiko se sopivan suuruinen korvaus työstä? Tai sitten voitte sopia noin, että maksatte hänen laskujaan tai ostoksiaan silloin tällöin, se ei ole mitenkään laitonta. Pimeästi rahan antaminen taas on tosiaan arveluttavaa.

[/quote]

Mutta eihän siinä ole eroa antaako rahaa "pimeästi" vai maksaako samalla summalla toisen laskuja. Hyöty on sama.

Vierailija
5/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jotenkin ymmärtänyt, ettei kotihoidontukea voi maksaa muille kuin vanhemmille suoraan? Ajatukseni olisikin ollut, että kotihoidontuki olisi ollut varmaan ok korvaus hoidosta. Jos se voisi mennä suoraan äidilleni, se olisikin ihan hyvä ratkaisu.

Ja tuohon 4 kommenttiin: ei tarvitse esimerkiksi satunnaiselle lapsenhoitajalle maksettavaa ns. taskurahaa ilmoitella mihinkään, näin olen asian ymmärtänyt kun koitin lukea asioista. Jos vaikka naapurin teini hoitaisi lasta parin tunnin ajan ja antaisit siitä pienen korvauksen, ei sitä tarvitse ilmoitella mihinkään, kun ei ole säännöllistä.

Ehkä mä sitten vaikka makselen ruokaostoksia tms. Jotenkin tuon työsopimuksen tekeminen tuntuu vähän liioitellulta, kun kyse vain parista päivästä viikossa ja kuitenkin mummo kyseessä. Enkä tiedä, vaikuttaisiko sitten hänen tuloihinsa/eläkkeeseen miten, jos maksan virallisesti palkkaa.

Vierailija
6/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:16"]

[/quote]
Sen verran siinä on eroa että laskuista jää tavallisesti kuitti jolla ehkä pystyy todistamaan sen onko kyse palkasta vai esim. siitä että jollekin on korvattu vaikkapa ruokaostoksia tai kuluja vedestä/sähköstä tms.

Mutta eihän siinä ole eroa antaako rahaa "pimeästi" vai maksaako samalla summalla toisen laskuja. Hyöty on sama.
[/quote]

Vierailija
7/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:28"]

Mä olen jotenkin ymmärtänyt, ettei kotihoidontukea voi maksaa muille kuin vanhemmille suoraan? Ajatukseni olisikin ollut, että kotihoidontuki olisi ollut varmaan ok korvaus hoidosta. Jos se voisi mennä suoraan äidilleni, se olisikin ihan hyvä ratkaisu.

[/quote]

Olet ymmärtänyt väärin. Tuki voidaan maksaa suoraan sille sukulaiselle, joka lasta hoitaa. Perheen/suvun ulkopuolisille sitä ei voida maksaa, koska silloin on kyse palkkatyöstä ja pitää olla työsopimukset ym.

Vierailija
8/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:28"]Mä olen jotenkin ymmärtänyt, ettei kotihoidontukea voi maksaa muille kuin vanhemmille suoraan? Ajatukseni olisikin ollut, että kotihoidontuki olisi ollut varmaan ok korvaus hoidosta. Jos se voisi mennä suoraan äidilleni, se olisikin ihan hyvä ratkaisu.

Ja tuohon 4 kommenttiin: ei tarvitse esimerkiksi satunnaiselle lapsenhoitajalle maksettavaa ns. taskurahaa ilmoitella mihinkään, näin olen asian ymmärtänyt kun koitin lukea asioista. Jos vaikka naapurin teini hoitaisi lasta parin tunnin ajan ja antaisit siitä pienen korvauksen, ei sitä tarvitse ilmoitella mihinkään, kun ei ole säännöllistä.

Ehkä mä sitten vaikka makselen ruokaostoksia tms. Jotenkin tuon työsopimuksen tekeminen tuntuu vähän liioitellulta, kun kyse vain parista päivästä viikossa ja kuitenkin mummo kyseessä. Enkä tiedä, vaikuttaisiko sitten hänen tuloihinsa/eläkkeeseen miten, jos maksan virallisesti palkkaa.
[/quote]
Taskurahaa voi toki maksaa vaikka naapurin lapselle jos summa ei ylitä sallittua lahjoitus rajaa riippumatta siitä onko sen ehtona lastenhoito vai joku muu. Korvausta työstä et voi maksaa vaikka se olisi satunnaista.

Vierailija
9/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidon tuki sinänsä on korvaus ei palkka kenenkään työstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi