Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjät eivät tajua postin hinnaston nousseen

Vierailija
20.02.2015 |

Olen jo muutamia kauppoja ehtinyt tehdä ja harmittaa, kun monetkaan myyjät eivät ilmeisesti ole mistään kuulleet postituksen hintojen nousemisesta. Olen aina etukäteen kysynyt postikuluja (olen ostanut useampia tuotteita, joten olen halunnut ennen ostamista tietää, paljon postitus tulisi olemaan), joten rupeaa ärsyttämään kun joka kerta postituksen jälkeen ollaankin vinkumassa euron parin perään. Olen tähän mennessä aina kiltisti maksanut nuo ylimääräiset postikulut, koska ymmärrän toki myyjääkin, että harmittaa jos saa myymästään vähemmän voittoa. Mutta toisaalta olen ostajana aina etukäteen kysynyt niitä postikuluja ja niiden kyllä pitäisi pitää silloin paikkansa. Aina ei toki voi arvioida postikuluja oikein, mutta silloin pitäisi joko suoraan kertoa, että pyydän lisää jos maksaakin enemmän. Ellei kohteessa lue näin, niin oletan, että myyjä nielee tappion.

Maksatteko itse, jos myyjä pyytää lisää postikuluja? Jos ei maksa, niin varmasti tulee negatiivinen palaute, mikä ei sekään mukava ole.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen päin vastoin jos en ole varma meneekö kirjeenä vai ei. Pyydän maksimikulut esim. paketin hinta ja palautan jos meneekin halvemmalla. Ikinä en pyydä lisää, nielen tappion, vaikka päähän ottaakin.

Vierailija
2/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa.Ei ole minun ongelmani jos joku urpo ei osaa lukea postin sivulta paljonko postikulut ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on nyt epäselvää, minkälaisia postikuluja tatkoitat. Jos olet itse pakettia lähettämässä, voit kotona katsoa sen hinnan. Ei ole myyjän trhtävä maagisesti arvioida paketin painoa ja muistaa ulkoa postin hinnastoa (mikä on todella monikohtainen). Kaikissa liikkeissä ei edes ole vaakaa.

Vierailija
4/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:10"]Mulle on nyt epäselvää, minkälaisia postikuluja tatkoitat. Jos olet itse pakettia lähettämässä, voit kotona katsoa sen hinnan. Ei ole myyjän trhtävä maagisesti arvioida paketin painoa ja muistaa ulkoa postin hinnastoa (mikä on todella monikohtainen). Kaikissa liikkeissä ei edes ole vaakaa.
[/quote]

Tässä tarkoitettiin nyt yksityishenkilöä, joka myy nettikirppareilla ja -huutokaupoissa.

Vierailija
5/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:10"]Mulle on nyt epäselvää, minkälaisia postikuluja tatkoitat. Jos olet itse pakettia lähettämässä, voit kotona katsoa sen hinnan. Ei ole myyjän trhtävä maagisesti arvioida paketin painoa ja muistaa ulkoa postin hinnastoa (mikä on todella monikohtainen). Kaikissa liikkeissä ei edes ole vaakaa.
[/quote]

Tässä tarkoitettiin nyt yksityishenkilöä, joka myy nettikirppareilla ja -huutokaupoissa.
[/quote]
Jaa selvä. No asian olisi voinut sanoa :D Kyllä silloin on myyjän tehtävä selvittää hinta, koska vain hän voi, eikä sitä saa muuttaa.

Vierailija
6/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa itse paketti ja lähetä pakettikortti myyjälle sähköpostilla

Vierailija
7/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsittänyt viestiäsi. Onko sinulla tapana ostaa postista hinnasto? Minä saan sen ilmaiseksi.

Vierailija
8/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:20"]

En käsittänyt viestiäsi. Onko sinulla tapana ostaa postista hinnasto? Minä saan sen ilmaiseksi.

[/quote]

Anteeksi, jos viesti oli epäselvä. Siis viestissäni tarkoitus on kysyä, että onko ok periä lisää postimaksuja yksityismyyjien nettikaupoissa (esim. Huutonet). Näissä tapauksissa siis olen ostanut tuotteita ja myyjältä etukäteen kysynyt postituksen hintaa. Postittamisen jälkeen myyjä pyytääkin lisää rahaa, koska postissa selvisi, että postitus maksoisin myyjän arviota enemmän.

Vierailija
9/9 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:20"]

[/quote]

Anteeksi, jos viesti oli epäselvä. Siis viestissäni tarkoitus on kysyä, että onko ok periä lisää postimaksuja yksityismyyjien nettikaupoissa (esim. Huutonet). Näissä tapauksissa siis olen ostanut tuotteita ja myyjältä etukäteen kysynyt postituksen hintaa. Postittamisen jälkeen myyjä pyytääkin lisää rahaa, koska postissa selvisi, että postitus maksoisin myyjän arviota enemmän.

[/quote]

Ei ole ok. Postituskuluihin voidaan sisällyttää muutakin kuin pelkkä postimaksu (esim. pakkauskulut, itse pyöristän postimaksusta vähän ylöspäin), joskus (harvoin) postimaksu on sisällytetty huudettavan tuotteen hintaan. Ostaja sitoutuu (huuto.netissä) huutaessaan maksamaan sillä hetkellä tiedossa olevat kulut eli sen huutamansa summan ja määritetyt postikulut, myyjän vika tosiaan jos ei osaa määrittää postikuluja oikein. Postimaksujen nousemisesta on mielestäni ollut sen verran tietoa mediassa että pitäisi olla kaikkien (tai ainakin jotenkin säännöllisesti postittavien) tiedossa. Harvemmin postittava taas katsoo hinnastoa postin sivuilla ja löytää sieltä voimassa olevat maksut.