Mitä ajattelette lukion käymättä jättäneistä?
Onko tyhmempi mielestäsi kuin ammatillisen käynyt?
Kommentit (5)
Teetkö vielä monta aloitusta samasta aiheesta?
No en ajattele mitään. Itse lopetin lukion 2 kk jälkeen, ja rehtori vaimoineen kävi kotona pyytelemässä takaisin ja lupaamassa ties mitä. (en tiedä saivatko jotain rahoitusta hyvistä oppilaista?) Vuosikymmen myöhemmin törmäsin rehtorin vaimoon työpaikallani, ja hän sanoi että lukio on yliarvostettu. Tosin kyllä lopulta työt loppuivat enkä enää vakityötä saanut, mutta en tiedä olisko lukio minua nyt yhtään ehtinyt auttaa.
t. työkyvytön
Niitä luultavasti kiinnosti eri asiat kuin minua ja (joitain) muita lukion käyneitä. Kiinnostuksen kohteet siis ovat erilaiset, mutta siitä ei voi päätellä älykkyyttä tai muutakaan erinomaisuutta. Yliopistot ovat täynnä ääliöitä, ammattikorkeat täynnä neroja ja toisin päin.
Nykypäivänä Ammattikouluun, jossa voi sitten halutessaan lukea ylioppilaaksikin jos haluaa ja kiinnostusta riittää.
Ammattikoulun jälkeen valmistuu jo alalle, eikä mikään estä jatkamistakaan, lukiosta valmistunut ei ole vielä mitään.
Lukion suosio perustuu lähinnä vanhakantaiseen ajattelumalliin (elitismi), ajalta jolloin ylioppilas vielä oli jotain olevinaan, mutta jos välttämättä haluaa rajata tulevaisuudenvaihtoehtonsa Siwan ja Lidlin kassoihin, niin mikäs siinä.
AMK:hon ei tarvitse lukiota, yliopistoista vähemmän valmistuu yhteiskunnan kannalta tuottavia yksilöitä (=tulevaisuus kortistossa), eli jos ei korkeakouluun mieli niin miksi mennä ollenkaan kun parempiakin vaihtoehtoja on olemassa?
Oon ajatellut, että ei vain ollut heidän juttunsa.
Paitsi se saa vahingoniloiseksi, kun serkkuni ja hänen perheensä pilkkasivat aina ammattikoulua ja sanoivat, että ei 9 ka päättötodistuksella mihinkään rupuiseen ammattikouluun mennä vaan lukioon. Serkku kävi vuoden aikana yhden ainoan kurssin ja lopetti lukion. Yritti sen jälkeen hakea lähihoitajaksi, mutta ei päässyt. Eivätpä enää nauraneet ammattikoululle.