Tylyt lapset
Olen iloisen ja aurinkoisen 2-vuotiaan äiti. Taapero juoksee innokkaana moikkaamaan muita lapsia puistoissa, mutta usein vastaanotto on ilmeetön, isommilta lapsilta jopa tyly. Tulee kurja olo sosiaalisen pikkutyypin puolesta. Onko kokemusta?
Kommentit (8)
siis matkustelleet ei markustelleet ;)
Taannoin tapasin pitkästä aikaa kaverini, jolla on melkein samanikäinen tyttö kuin mulla, 3 v.
Mun tyttö oli innoissaan, kun kuuli näkevänsä "uuden kaverin" ja suunnitteli, kuinka leikkii sen kanssa ja kävelee käsi kädessä. Totuus oli astetta ankeampi: kaverin kakara ensin irvisteli ja pakoili. Ei hymyillyt, ei jutellut eikä tutustunut. Ei kävellyt käsi kädessä, ei leikkinyt. Teki itse jotain ja kielsi mun tyttöä tekemästä niin. Komenteli niin paljon, että mä jouduin puuttumaan, että MINÄ kiellän lastani, et sinä. Sen äitikään ei ilmeisesti tajunnut, että lapsensa käytös on epämiellyttävää.
Se oli ensimmäinen kerta, kun tyttöni kohtasi tylyn ihmisen. Tyttö on niin reipas ja aurinkoinen, iloinen ja sosiaalinen, että siihen asti kukaan ei ollut tylyttänyt. Kieltämättä tuntui aika kurjalta tytön puolesta.
Se toinen oli ollut jo 1,5 vuotta päiväkodissa ja kohdannut paljon lapsia. Mun tyttöni ei vielä tuossa vaiheessa ollut ollut pk:ssa, mutta päiväkodissakin on säilynyt iloisena ja rakastettavana. En tiedä, mikä tuollaisia nuivia lapsia riivaa. Ujouden ymmärrän, mutta en tympeyttä ja ankeutta. Enää ei taideta olla edes vieraskoreita.
Kyllä tämä on ihan suomalaista käytöskulttuuria. Niinhän täällä aikuisetkin usein suhtautuvat tutustujaan, hyvä kun tervehditään. Huomasin saman ulkomailla, että lapsemme pärjäävät siellä paremmin muiden kanssa, vaikka yhteistä kieltä ei ole.
Vasta opettelevat vuoro vaikutusta. Aikuinen voi sanoa. Moi tässä meidän kalle tms. Tuonikäiset leikkivät vielä rinnakkaisleikkiä.. Eli ttarvitsevat aikuisen leikkiin, jotta siitä tulisi jotain.
meidän poika on samanlainen energinen,iloinen,mutta myös hieman röyhkeä? ei vierasta ja menee vieraiden lasten leluilla leikkimään ja ehkä omii niitä myös,pitää olla tiukkana ja kieltää/antaa lelut takaisin niiden omistajille.
monet vanhemmatkin lapset menee itkemään vanhemmilleen tai tuijottavat vaan tyhminä? joskus on kyllä ollut jotain tönimistäkin.
olen ihmetellyt millaisia nössöjä monet n:2-3v lapset on? heti itketään jos joku vähän tönii,vähän hiekkaa käsissä tai jossain itketään tai äiti on heti putsaamassa niitä pois ym.
viime kesän kokemuksia,nyt talvella ei oikein muita lapsia ole näkynyt kuin tarhassa? onko suurin osa lapsista talvella vain sisällä?
poika oli 2v viime kesänä.
Minä olin lapsena (ja olen toki edelleen) ujo. Muistan miten oikein ahdisti jos joku vieras lapsi tuli puhumaa ja halusi leikkiä. Usein juoksin karkuun ja halusin lähteä kotiin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 12:55"]
Vasta opettelevat vuoro vaikutusta. Aikuinen voi sanoa. Moi tässä meidän kalle tms. Tuonikäiset leikkivät vielä rinnakkaisleikkiä.. Eli ttarvitsevat aikuisen leikkiin, jotta siitä tulisi jotain.
[/quote]
meidän poika ainakin osaa muiden pentujen kanssa tehdä hiekkakakkuja ilman aikuisiakin.
tv.3
Olemme markustelleet jonkin verran taaperon kanssa, ja liekö kasvatus- vai temperamenttikysymys, mutta aina ulkomailla lapset vastaavat iloisemmin ja leikit sujuvat ilman yhteistä kieltä. Ap