Miten nirso lapsi pärjää leirillä?
Meillä on nirso lapsi. Syöminen on helpottunut kovasti vauva/taaperovuosiin verrattuna (silloin oli jopa nenämaha-letkussa joskus), mutta nirsohan tuo on. Syö todella monenlaista, mutta myös monenlaista ei syö. Oksentaa, jos yrittää syödä jotain mikä ei ole mieleen. Syö mieluiten vihanneksia, hedelmiä ja viljatuotteita. "Mössöruoat" ovat erityisen epämieluisia.
Nyt on edessä eka koko viikonlopun kestävä partioleiri. Tyttöä hermostuttaa hirveästi miten selviää koko viikonlopun kun ei tiedä onko ruoka syötävää (siis hänen mielestään). Olen sanonut että aamupalalla on todennäköisesti puuroa (jota syö), lounaalla tai päivällisellä on varmaankin toisella ruoalla jokin osa syömäkelpoinen, eiköhän esim. näkkäriä ole tarjolla. Joku päivä/ilta on ehkä makkaraa tai lettuja (joita syö jos on pakko). Eli ei siinä nälkään kuole talvileirin aikana.
Miten on muilla nirsoilla lapsilla menneet leirit? Onko lapsi jättänyt menemättä leirille kun on jännittänyt syömisiä liikaa?
Mainittakoon että lapsemme ei syö paremmin vaikka olisi kuinka nälkäinen, eli nälkä ei todellakaan tuo ruokahalua, päinvastoin.
Kommentit (30)
Olen ollut monella leirillä valvojana ja nähnyt monenlaisia lapsia. Jotkut ovat nirsoja ja joillakin on sitten ihan oikea pulma syömiseen liittyen (jokin aistiyliherkkyys tmv.).
Vinkki 1: älä laita lapselle omia eväitä mukaan, jos on vain perusnirso. Moni vanhempien mielestä nirso lapsi selviää leirillä ruokailusta hyvin, kun äiti ei ole paikalla ja jos mahaa ei täytetä omilla herkuilla.
Vinkki 2: jos lapsi on jälkimmäistä tyyppiä, älä laita ollenkaan leirille. On todella työlästä kaikille, kun on voimaton syömättömyyden vuoksi.
Onko lasta tutkittu?
Ei kait ailuisetkaan syö mielestään pahaa ruokaa?
Tuo ei ole nirsoutta vaan aistielinten poikkeama.
Moni sanoo, että lapsi syö kun tulee nälkä. Ei tuo meidän poika rippileirillä syönyt, jos ei ruoka maistunut, jätti syömättä ja saattoi kuulemma mennä pelkällä aamupalalla koko päivän, jotain porkkanaraastetta oli toisinaan pelkästään ottanut. On suun alueelta herkkä ja maistaa pienetkin makuerot. Eikä ole kyse makeaan tottumisesta, sillä ei ole koskaan pitänyt makeasta. Soittivat sieltä, että onko anoreksiaa, kun ei pulla ja mehukaan kelpaa. Ei ollut.
Mun lapsen kaveri eli sipseillä ja karkilla viikon ratsastusleirin. On űber-nirso.
Sanoisin että lapsi on nykyään "normaalin nirso". Hänellä ei ole vuosiin ole ollut omia eväitä tai erikoisruokavaliota (päiväkotiaikaan oli). Tuntee maut erikoisesti. Muita aistiyliherkkyyksiä ei ole. Syö monien mielestä outoja ruokia ollakseen nirso (syö esim. raakaa sipulia, aurajuustoa, chiliä, mutta ei syö nakkeja).
Olemme korostaneet tutuille, että tytön syömättömyyttä ei tule huomioida mitenkään. Jos syö kyläillessä ainoastaan perunan ja salaattia, niin syököön.
Ehkä laitamme pari hätävaramyslipatukkaa mukaan tytön rauhoittamiseksi. Oikeasti todennäköisesti selivää ihan hyvin, kunhan uskaltaa lähteä. Täytyy jutella ryhmänvetäjän kanssa asiasta vielä ennen leiriä.
ap
mä rupesin syömään, kun oli tarpeeksi nälkä. Nirso olen edelleenkin, mutta etsin itselleni useampia ns. turvallisia ruoka-aineita.
Epäilen itse, että omalla kohdallani nirsous johtui ruoka-aineallergiosta, joita ei oltu diagnosoitu.
Jotain häikkää on. Veisin kiireesti lekurille.
Lapsena meillä oli niin että jos ei ruoka maittanut tai nirsoiltiin niin kylmän rauhallisesti lautanen pois ja ruokapöydästä pois. Alkoi maistumaan jonkin ajan kuluttua.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:35"]
Lapsena meillä oli niin että jos ei ruoka maittanut tai nirsoiltiin niin kylmän rauhallisesti lautanen pois ja ruokapöydästä pois. Alkoi maistumaan jonkin ajan kuluttua.
[/quote]Tämä osoittaa täydellistä tietämättämyyttä oikeasti valikoivista lapsista.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:28"]
mä rupesin syömään, kun oli tarpeeksi nälkä. Nirso olen edelleenkin, mutta etsin itselleni useampia ns. turvallisia ruoka-aineita.
Epäilen itse, että omalla kohdallani nirsous johtui ruoka-aineallergiosta, joita ei oltu diagnosoitu.
[/quote]
Näinhän se pojallakin oli. Lopetti yhtäkkiä monen kasviksen syönnin. Kun oli vielä puheenkehityksen viivästymää, ei osannut sanoa. Luulen, että oppi yhdistämään punaisen ruuan siihen, että se tekee huonon olon. Siksi ei karkitkaan kelvanneet, osa toki. Ässämix pussista on esim. kelvannut vain vihreät syö myös kurkku ja vihreitä salaatteja joten siksikin olen näin päätellyt. Joistakin ruuista on isompana sanonut, että pitää mausta, mutta ne tuntuvat pahalta suussa. Mm. sipuli on tällainen, paistettu sipuli ei uppoa sipulirouhe ja ruoassa selvästikin maistuva sipuli kelpaa, kunhan se on riittävän pieneksi rouhittu.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:28"]
[/quote]
Näinhän se pojallakin oli. Lopetti yhtäkkiä monen kasviksen syönnin. Kun oli vielä puheenkehityksen viivästymää, ei osannut sanoa. Luulen, että oppi yhdistämään punaisen ruuan siihen, että se tekee huonon olon. Siksi ei karkitkaan kelvanneet, osa toki. Ässämix pussista on esim. kelvannut vain vihreät syö myös kurkku ja vihreitä salaatteja joten siksikin olen näin päätellyt. Joistakin ruuista on isompana sanonut, että pitää mausta, mutta ne tuntuvat pahalta suussa. Mm. sipuli on tällainen, paistettu sipuli ei uppoa sipulirouhe ja ruoassa selvästikin maistuva sipuli kelpaa, kunhan se on riittävän pieneksi rouhittu.
[/quote]Myös ap:n tytöllä oli pienenä paljon allergioita. Oppi pelkäämään lähes kaikkia ruokia, koska niistä tuli kipeäksi. "Turvassa" ovat vain ne ruoat joita ei yritetty alle 3-vuotiaalle tyrkyttää, kuten aurajuusto ja oliivit.
ap
Ei pärjää hyvin vaan jää nälkäiseksi! Meillä sama ongelma mutta lapsen pitäisi syödä , kun on valmennusleirillä. Pitäisi jaksaa uida kilpaa. On todella nirso. Turha puhua sellaisille joilla ei tätä ongelmaa ole. Ei pysty edes murusta lääkettä nielemään.
Toinen lapsi meillä söisi vaikka muidenkin ruuat ja hän on sitä mieltä että kyllä ruoka on hyvää!
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:44"]
Toinen lapsi meillä söisi vaikka muidenkin ruuat ja hän on sitä mieltä että kyllä ruoka on hyvää!
[/quote]
Samoin meillä on toinen lapsi joka on kaikkiruokainen. Tykkäsi jo vauvana syödä. Eikä tämä meidän koululainen todellakaan syö mitään lääketabletteja. Ei pysty nielaisemaan vaikka kuinka yrittäisi ja käyttäisi litaran vettä kyytipoikana.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:44"]
Ei pärjää hyvin vaan jää nälkäiseksi! Meillä sama ongelma mutta lapsen pitäisi syödä , kun on valmennusleirillä. Pitäisi jaksaa uida kilpaa. On todella nirso. Turha puhua sellaisille joilla ei tätä ongelmaa ole. Ei pysty edes murusta lääkettä nielemään.
[/quote]
Tämä. Meillä toista lasta ei ole tarvinnut koskaan houkutella syömään mitään, vaan on ollut halukas itsestään maistamaan kaikkea uutta. hyvätkin puolensa tuossa toisen nirsoudessa, eipä ole tarvinnut pelätä, että söisi mitään luvatontakaan. Eikä käytä nyt aikuisenakaan alkoholia, koska hajukin etoo. Se on helppo olla osaava kasvattaja, mutta itsellä ainakin toisen kanssa ei ole tarvinnut nähdä vaivaa juuri mihinkään asiaan ja toisen kanssa siitäkin edestä.
Meillä lapsi pärjää tuollaisissa ympyröissä yleensä hyvin sen vuoksi, että suurkeittiöruokailussa ruuat ovat keskimäärin melko neutraaleja ja mössömäisiä. "Erikoisia" makuja siellä on harvemmin (sienet, kokonaiset marjat tms). Nirson lapsen äitinä tiedän silti, että nirsoutta on niin monen asteista. Äärimmillään on niitä, jotka eivät kertakaikkiaan pysty syömään kuin muutamaa erilaista juttua. Lapsen mukaan kai näissä jutuissa pitää mennä. Ei voi antaa yleispätevää neuvoa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:51"]
Meillä lapsi pärjää tuollaisissa ympyröissä yleensä hyvin sen vuoksi, että suurkeittiöruokailussa ruuat ovat keskimäärin melko neutraaleja ja mössömäisiä. "Erikoisia" makuja siellä on harvemmin (sienet, kokonaiset marjat tms). Nirson lapsen äitinä tiedän silti, että nirsoutta on niin monen asteista. Äärimmillään on niitä, jotka eivät kertakaikkiaan pysty syömään kuin muutamaa erilaista juttua. Lapsen mukaan kai näissä jutuissa pitää mennä. Ei voi antaa yleispätevää neuvoa.
[/quote]
lisään vielä, että meillä lapsi pitää mössömäisestä ruuasta, jossa ei ole "sattumia"
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:59"]
Olen ollut monella leirillä valvojana ja nähnyt monenlaisia lapsia. Jotkut ovat nirsoja ja joillakin on sitten ihan oikea pulma syömiseen liittyen (jokin aistiyliherkkyys tmv.). Vinkki 1: älä laita lapselle omia eväitä mukaan, jos on vain perusnirso. Moni vanhempien mielestä nirso lapsi selviää leirillä ruokailusta hyvin, kun äiti ei ole paikalla ja jos mahaa ei täytetä omilla herkuilla. Vinkki 2: jos lapsi on jälkimmäistä tyyppiä, älä laita ollenkaan leirille. On todella työlästä kaikille, kun on voimaton syömättömyyden vuoksi. Onko lasta tutkittu?
[/quote]
Vinkki 3: Tee niinkuin itse oikeaksi näet ja niinkuin koet, että olisi viisainta tehdä juuri teidän tilanteessanne
-ohis
Kuulostaa siltä että lapsella olisi aistiyliherkkyyttä. Onko sitä tutkittu? Vai onko oksentaminen psyykkistä?
Jos hoitava taho on olemassa, niin suosittelisin keskustelemaan sen kanssa käytännöistä. Ehkä he suosittelevat lapselle erikoisruokavaliota, joka siten pystyttäisiin ottamaan leirioloissa huomioon.