Kotilaiska mies
Onko muilla samanlaista?
Mies tekee raskasta ruumiillista työtä, usein myös viikonloppuisinkin. Töissä on ahkera ja siisti, mutta auta armias kun tulee kotiin: Syö ja lysähtää sen jälkeen joko tietokoneelle pelaamaan tai sohvalle löhöilemään. Kotiin sentään tulee kaupan kautta ja ostaa perheelle safkat.
Kotitöitä ei tee, ei edes viikonloppuisin tai lomilla. Siitä asti, kun yhteen muutettiin, ei ole kertaakaan imuroinut tai pessyt pyykkiä. Minä hoidan lapset, lemmikit, tiskit koneeseen/pois, pyykit ja muut siivoukset, ruuan teen itse aina.
Tämän työnjaon sinänsä vielä kestäisin, mutta kun mies on kaiken lisäksi LAISKA. Vaatteet jättää pitkin lattioita, jos lattialle tai keittiöntasolle tippuu jotain, ei siivoa vaan jättää siihen. Ei laita koskaan roskia roskiin.
Onko tämä nyt reilua? Olen siis kotiäitinä tällä hetkellä, mutta töihin meinaan mennä viimeistään parin vuoden sisällä. Mitä jos sama työnjako jatkuu silloinkin?
Tuntuu tyhmältä ja nalkuttavalta, jos pitää aikuiselle ihmiselle aina erikseen sanoa, että veisitkö vaatteet pyykkikoriin ja laittaisitko roskasi roskiin. Olen kotiorja, enkä mikään tasavertainen puoliso.