Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen töissä internet-palveluntarjoalla eli "puhelinyhtiössä". Kysy mitä vaan!

Vierailija
14.02.2015 |

Kysy mitä vaan, vaikka nettiyhteyksistä :)

t: päivystäjä

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

21:29 Ehkäpä se, miten tämä ala on todella laaja. Pitää tuntea laitteet, useita käyttöjärjestelmiä ja ohjelmistoja, mielellään myös tulla monenlaisten ihmisten kanssa toimeen :) Työn menestyksekäs hoitaminen vaatii harrastuneisuutta ja opettelua myös vapaa-ajalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meitä aina kiinnostaisi kaverin jumittavan Windowsin korjailu..

20 vuotta alalla työssä olleena ja sitä ennen lähes saman verran alaa harrastaneena olen kyllä hieman vieraantunut maallikoista eli en tiedä mitä maallikot näistä hommista tietävät :D

Vierailija
2/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen koulutus sinun työhösi vaaditaan?

Voiko sinun työsi kaltaiseen paikkaan päästä ilman koulutusta, kun vain osoittaa käytännössä hallitsevansatarvittavat taidot? Joskus lehdissä on juttuja jannuista, jotka palkataan 15-vuotiaina johonkin huippufirmaan, koska hallitsevat työssä tarvittavat asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

21:34 Jos näin on käynyt, se ei liity internet-palveluntarjoajaan mitenkään. Tämä palsta on käytännössä tietokoneohjelma, jota käyttäjät käyttävät viestien lukemiseen ja kirjoittamiseen. Tässä ohjelmassa on saattanut olla joskus virhe, joka on mahdollistanut sen että IP-osoitetiedot ovat näkyneet tavallisille käyttäjille.

Vierailija
4/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

21:52 Itse olen peruskoulutukseltani suurtalouskokki :) Omaa uraani auttoi vahva harrastuneisuus ja myös se, että aloitin nämä työt silloin kun tämä kokonaan uusi ala alkoi Suomessa ottaa tuulta alleen. Omassa tiimissä on ainakin tietoliikenneinsinööriä, sähkömiestä ja datanomia. Kaikkia meitä yhdistää omalaatuinen huumorintaju, rakkaus lajiin ja halu oppia uutta. Mitä noihin lehtijuttuihin tulee, kaikkea ei kannata uskoa mitä lehdissä lukee.. Varsinkin ameriikan uutisissa pääpaino on usein siinä, miltä asiat näyttävät eikä siinä, mitä ne oikeasti ovat.

Vierailija
5/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on mielestäsi mukava työpäivä? Entä ikävä?

Vierailija
6/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

22:10 Mukavana päivänä saa ratkaistua asiakkaalla ilmenneen ongelman, oppii jotain uutta ja ehkä vielä kermana päällä saa veloittaa asiakkaalta ongelmanratkaisusta koituneet kulut :) Silloin kaikki voittavat. Yleensä näin käy silloin, kun asiakas on itse omalla toiminnallaan aiheuttanut ongelman. En pidä mukavana päivänä sellaista, että kaikki vaan toimii. Silloin tulee epävarma olo ja tunne siitä, että jotain on piilevästi hajalla.

Ikävä päivä on täynnä kasaantuvia töitä, joiden pitäisi olla jo tehtynä. Näiden tekemistä häiritsevät jatkuvat keskeytykset, "tulipalot" joita pitää sammuttaa.

Vierailija
7/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että vastailet täällä kysymyksiin :)

Miten kauan olet ollut nykyisessä työssäsi? Millaisia ajatuksia sinulla on tulevaisuudesta? Onko nykyinen työ unelmatyösi vai haluaisitko päästä vielä johonkin muuhun työhön omalla alallasi tai muualla?

Vierailija
8/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

22:26 Kaksi vuosikymmentä. Toistaiseksi työ on säännöllisin väliajoin uudistunut niin totaalisesti, että mielenkiinto on säilynyt. Tämä ala todellakin elää koko ajan. Olen maksanut asuntolainani pois enkä harrasta mitään kallista, teknolelutkin kustantaa pääsääntöisesti työnantaja. Olen miettinyt psykoterapeutiksi kouluttautumista. Olen hyvä kuuntelija, kuulemma.

Vierailija
9/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta koulutusasiasta: mulla ei ole IT-alan koulutusta, mutta olen alkanut opiskella koodaamista kotona, jospa saisin ajan kanssa (ja ison kirjapinon omaksumisen jälkeen) jalan oven väliin johonkin. Vai onko nykyään mahdottomuus, miten sinun käsityksen mukaan, vaaditaanko nykyään rekrytoitavilta maisterin papereita tai insinöörin tutkintoa + työkokemusta ennen kuin voi kysellä töitä? Mietin vaan, kun moni hyvin kouluttautunutkin alan osaaja voi joutua yt-prosessissa pihalle...?

Vierailija
10/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

22:53 Aina kannattaa kysyä, siinä ei häviä mitään. Olen ollut mukana myös rekrytoinneissa, mm. karsimassa hakijoita. Avoimiin paikkoihin tulee käsittämätön määrä (satoja, jopa yli tuhat) hakemusta. Ne seulotaan ensin tietokoneella eli etsitään hakemuksista samoja sanoja ja termejä kuin mitä on työpaikkailmoituksessa. Käytä siis niitä, kopioi häpeilemättä - näin lisäät todennäköisyyttä, että hakemuksesi lukee myös ihminen ;) Koodaushommiin kannattaa hakea esim. tekemällä oma sovellus, vaikka ihan yksinkertainen. Julkaise se GitHubissa ja pistä linkki hakemukseen. Osaaminen on arvostetumpaa kuin ne luetut kirjapinot. Yt-neuvotteluista on sen verran kokemusta, että siellä yleensä muutoshaluttomat saavat lähteä. Taas toistan itseäni: tämä ala elää todella paljon, koko ajan..

Vierailija
11/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:01"]

22:53 Aina kannattaa kysyä, siinä ei häviä mitään. Olen ollut mukana myös rekrytoinneissa, mm. karsimassa hakijoita. Avoimiin paikkoihin tulee käsittämätön määrä (satoja, jopa yli tuhat) hakemusta. Ne seulotaan ensin tietokoneella eli etsitään hakemuksista samoja sanoja ja termejä kuin mitä on työpaikkailmoituksessa. Käytä siis niitä, kopioi häpeilemättä - näin lisäät todennäköisyyttä, että hakemuksesi lukee myös ihminen ;) Koodaushommiin kannattaa hakea esim. tekemällä oma sovellus, vaikka ihan yksinkertainen. Julkaise se GitHubissa ja pistä linkki hakemukseen. Osaaminen on arvostetumpaa kuin ne luetut kirjapinot. Yt-neuvotteluista on sen verran kokemusta, että siellä yleensä muutoshaluttomat saavat lähteä. Taas toistan itseäni: tämä ala elää todella paljon, koko ajan..

[/quote]

Kiitos rohkaisevasta vastauksesta :)  Hyvä tietää myös tuosta hakemuksen tekemisestä. Ehkä yritän edetä tällä tiellä, aika näyttää, mihin se vie. t. 18

Vierailija
12/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä hommissa pitää oppia päästämään irti. Minä aloitin silloin, kun puhelimella soitettiin linja internetiin illalla klo 17 kun minuuttitaksa poistui aamuun asti. Sitten alkoivat ISDN-yhteydet yleistyä. Sitten tulivat kiinteähintaiset 24 h/vrk yhteydet. Laajakaistojen myötä soittelu katosi lähes kokonaan, eikä aikaakaan kun mobiilikäyttö alkoi yleistyä. Nyt tulevat kuituyhteydet ja uudet mobiiliteknologiat. Vanhat asiat jäävät taa. Kiitos kysymyksistä, päivystäjä lähtee hiippailemaan kohta kotia kohti! Ehkä tuopillisen kautta :)

Vierailija
13/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on modeemi, miten se toimii?

Vierailija
14/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20:54 Modeemi on pienehkö laite, jossa on muutama vilkkuva valo. Modeemi kytketään johdolla puhelintöpseliin. Kodin tietokoneet pääsevät internetiin modeemiin kytketyn verkkojohdon tai modeemin tarjoaman langattoman verkkoyhteyden kautta. Modeemi maksaa n. 30-80 euroa hienouksien määrästä riippuen. Useimmille kuluttajille perusmalli on riittävä ominaisuuksiltaan.

Vierailija
15/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraatteko yksittäisten ihmisten internet liikennettä?

Vierailija
16/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun työnkuvaan kuuluu ja millainen on normaali työpäivä?

Vierailija
17/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

21:01 Meitä kiinnostaa ensisijaisesti palvelun laatu. Laadulla tarkoitetaan mm. sitä, että asiakkaan yhteydet toimivat sillä nopeudella, josta asiakas maksaa. Palvelun laadun varmistamiseksi seuraamme mm. kaikkien asiakkaiden yhteistä liikenteen määrää (kilo/mega/gigatavua sisään/ulos), mutta yksittäisen asiakkaan lukemia lähinnä silloin kun asiakas itse ilmoittaa esimerkiksi vikatilanteesta. Liikenteen sisältöä emme lue, se olisi lainvastaista. Viestintävirasto voi joskus pyytää meiltä lisätietoja, jos esimerkiksi tietystä IP-osoitteesta on havaittu haitallista liikennettä. Tällaisissa tapauksissa ensisijainen toimenpide on, että olemme suoraan yhteydessä loppuasiakkaaseen. Samaten Poliisi voi ottaa meihin yhteyttä, mutta silloin yleensä on tilanne todella totinen ja vakavasta rikoksesta kysymys. Kaikkeen liikenteeseen ei edes palveluntarjoaja pääse käsiksi, vaikka haluaisikin (esimerkiksi salattu yhteys verkkopankkiin).

Lisätietoja tästä aiheesta löytyy esim. Tietoyhteiskuntakaaresta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140917#O6

Vierailija
18/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

21:06 Olen tietoliikenneasiantuntija. Työstäni iso osa on laite- ja ohjelmistomarkkinoiden seuraamista, ajan tasalla pysymistä. Olen mukana päättämässä, millä vehkeillä kuluttajien yhteydet toteutetaan. Osallistun yritysmyyntiin suunnittelemalla asiakkaiden tietoverkkoratkaisuja. Joskus osallistun näihin päivystyksiin ja odotan, että jotain jossain hajoaa ;) Tietysti samalla toivoen, että mitään ei missään hajoaisi. Pääsääntöisesti työaikani on 8-16.

Vierailija
19/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on yllättävin asia, jota ns. maallikot eivät tiedä alastasi tai työstäsi?

Vierailija
20/20 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on joskus ollut puhetta, että tavalliset palstan käyttäjät voisivat nähdä, mistä IP-osoitteesta viestit tänne tulevat. Onko se mahdollista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi