Vaadinko oikeasti liikoja?
Meillä nyt miehen kanssa riidelty melkein päivittäin siitä kumpi saa nukkua aamulla pitkään. Taustatietona, että mies on tällä hetkellä isyysvapaalla.
Mies tahtoi kovasti pitää pitkän isyysvapaan ja alkoi puhumaan siitä heti kun saatiin tietää raskaudesta. Meille molemmille tärkeää, että kumpikin saa olla lapsen kanssa kotona. Isyysvapaalla jäämisen kanssa tuli vain ongelmia, koska paikka jossa olin töissä lopetti toiminnan ollessani raskaana. Eli minulla ei ollut enää työpaikkaa johon palata. Aloin jo vanhempainvapaalla etsimään töitä. Vanhempainvapaan jälkeen ehdin olla pari kuukautta työttömänä kun sain töitä, mutta kyseisessä työpaikassa oli tarjota vain iltavuoroja. Ei tietenkään paras työaika lapsiperheessä, mutta mies kannusti ottamaan työpaikan ja tästä rohkaistuneena otinkin työn vastaan. Ja näin mies pääsi isyysvapaalle.
Riidan aiheeksi kuitenkin nyt tullut nukkuminen. Itsellä saattaa työvuorot venyä aamuyölle ja sen lisäksi hoidan kaikki mahdolliset yöheräilyt. Lapsi kyllä yleensä aina nukkuu ilman heräilyjä, mutta onnistui sairastumaan flunssaan jolloin yöt oli tosi katkonaisia. Aamulla lapsi herää noin 7 aikoihin. Miehen mielestä meidän pitäisi jakaa aamut niin, että herätään vuorotellen aamuisin lapsen kanssa, koska hänkin haluaa nukkua pitkään. Mielestäni tämä aika kohtuutonta, koska saatan olla kotona töistä vasta yhden aikaan yöllä ja vaikka kuinka kiirehdin iltatoimet nukkumaan pääsen vasta lähempänä kahta yöllä. Ollaan nyt tähän asti tehty niin, että vapaa päivinäni mies saa nukkua niin pitkään kuin haluaa (yleensä nukkuu siihen 11-12) ja itse nukun pidempään työpäivinäni (herään suunilleen 9.) Oman jaksamisen kannalta olisi tärkeää saada työpäivinä nukkua pidempään. Ja päiväunia turha ehdotella kovasti olen niillä yrittänyt korvata lyhyitä yöunia, mutta itsellä päiväunet vaikuttavat aina heti seuraavan yön uniin ja en meinaa saada millään unta ja pyörin sängyssä helposti aamuun asti.
Nykyinen tilanne ärsyttää, koska keskusteltiin mitä tämä työn ottaminen tarkoittaisi yms. Ja mies oli sitä mieltä, että kyllä saadaan asiat toimimaan ja hän on vielä kotonakin. Nyt kuitenkin tapellaan päivittäin nukkumisesta.
Mies on hoitovapaalla, mies herää aamulla. Kirjoitit liian pitkästi, en viitsinyt lukea tarkasti.