auttakaa, en kestä enää mun mahaa. mikä helvetti sitä vaivaa?
Apua :( jo melkein kaksi vuotta oon kärsinyt kamalista mahavaivoista. Maha ei kestä viljoja, jätin pois ajat sitten. Mutta nyt tuntuu, että ihan kaikki ruoka vettä lukuunottamatta saa oireet palaamaan.. pahinta on ilmavaivat. Ne ovat kivuliaita, "kuuman" tuntuisia, ja haju on kuin mädäntynyt liha. Mahani turpoaa joka päivä kivikovaksi palloksi. Ei ole päivää ilman vatsanväänteitä ja ripulia/ummetusta. Olen aivan väsynyt tähän :( lääkärille olen maininnut useaan otteeseen, sanovat vain että kyseessä ÄSO eikä mitään voi tehdä.
Kommentit (18)
No onkos se ap käyny tähystyksissä. Jos maha on noin kipeä, tähystyksiin heti, eikä mitään ruokavalio kikkailua. Se ruokavalion kyllä ehtii muuttaa.
Tämä vatsavaivainen kävi ostamassa eka kerran imodiumia juuri äsken. Oireina ripuli ja ummetus. Vieläkin tuntuu pöljältä että nuo voi olla yhtä aikaa.
Se että kunnallisen puolen lääkäreillä ei ole tuohon hoitoa, ei tarkoita sitä etteikö sitä voisi hoitaa.
Ruokavaliona itse suosittelen SCD- ruokavalioa.
- Probiootit
- Pellavansiemenrouhe lisäämään kuitua.
- Paljon vettä
- Liikuntaa
- Olen kuullut Aloe Vera juomankin olleen hyvänä apuna.
Kokeile eri juttuja, kyllä sitä moni on löytänyt itselleen avun ja hoidon tuohon sairauteen. Funktionaalisen puolen lääkäri + ravintoterapeutti kaveriksi ja ottaa laajat suolistoanalyysit jossa selvitetään mahdolliset syyt, parasiitit, suoliston bakteerikanta, hiiva syndrooma, ruoka-aine herkkyydet... Syitä voi olla monia, ja moni on saanut tuon hoidettua kun ensin on vain nähty vaivaa todellisten syiden selvittämiseen.
Keliakia.
Apteekista saa pikatestejä keliakian testaamiseen, suosittelen testaamaan (jos positiivinen, niin heti varaamaan lääkäriaika).
Itse kärsin muutamia vuosia ja kaikki tyrkyttivät vain tuota ärtyneen suolen oireyhtymää, ei tullut kenellekään edes mieleenkään keliakia. Tein sitten kotitestin ihan mielenkiinnosta ja olikin erittäin suureksi yllätykseksi positiivinen.
Nyt on sairaus hoidossa ja olo taas normaali.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:40"]
Tämä vatsavaivainen kävi ostamassa eka kerran imodiumia juuri äsken. Oireina ripuli ja ummetus. Vieläkin tuntuu pöljältä että nuo voi olla yhtä aikaa.
[/quote]
Avaa hiukan varovaisesti. Miten kummassa tuo on mahdollista?
Ap tässä. Kiitos vinkeistä kaikille! Keliakia ja laktoosi-intoleranssi testattu, ei ole. Tähystykseen ei lääkäri laittanut lähetettä vaikka pyysin. Onkohan kallistakin yksityisellä?
En tiedä mitään, mutta olisiko tähystys tarpeen?
Koita fodmap-ruokavaliota. Mikä ihmeen ÄSO, meinaat varmaan IBS?...
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:53"]Koita fodmap-ruokavaliota. Mikä ihmeen ÄSO, meinaat varmaan IBS?...
[/quote]
Olisko vaikkapa ärtyneen suolen oireyhtymä kyseessä?
Ärtyneen suolen oireyhtymään ei tosiaankaan ole mitään parannusta. Sinun pitää etsiä itsellesi sopiva ruokavalio kokeilemalla. Olen itsekin vähitellen tajunnut, että minulla on sama vaiva, on ollut koko ikäni, mutta en ole aikaisemmin ymmärtänyt, että minussa on jotakin vikaa. Kunhan vaan vatsani on vähän kummallisesti käyttäytyvä.
Terveyskirjastossa neuvotaan tosiaankin etsimään itselle sopiva ruokavalio. Sitten on jotakin, jolla voi helpottaa oireita:
"Jos ruokavalio ei riittävästi auta, turvotteluun ja ilmavaivoihin voi kokeilla ilman reseptiä saatavaa dimetikoni- tai simetikonilääkettä. Ne alentavat suolen nesteiden pintajännitystä, minkä seurauksen isot kaasukuplat pilkkoutuvat pienemmiksi. Ripulia hillitsemään voi käyttää väliaikaisesti loperamidi-lääkettä, jota saa pieniä määriä ilman reseptiä."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068
Olen käyttänyt omiin vaivoihini lähinnä Visibliniä, jota saa apteekista. Se lisää suolen kuitumäärää ja tasoittaa ummetuksen ja ripulin vaihtelua. Tään kanssa nyt vaan pitää opetella elämään.
Itselläni oli sama vaiva, tutkimuksissa ei löytynyt mitään ihmeellistä ja totesivatkin että on ärtyneen suolen oireyhtymä. KOkeile jättää kivelliset hedelmät pois, sipuli, herneet, hunaja, sokeri, (viljat jo jätitkin), kahvi. Niillä pääsin jo pitkälle. Ei parsaa, vesimelonia tms. Tutustu FODMAP-ruokavalioon. ITselläni auttoi noiden jättäminen pois.
Suoliston bakteerikanta kuntoon, vhh-ruokavalio, vyöhyketerapia, maksanpuhdistus maarianohdakkeella, kahvi pois, piparminttuteetä, fenkoliteetä, vatsan kevyttä hierontaa fenkoliöljyllä (laimmennetulla!), joogaa (rentouttaa ja tasapainottaa suoliston toimintaa).
Tervetuloa joukkoon, IBS myös minulla. Vatsaan sattuu ja turpoaa etenkin jos syön vehnäleipää tai pullaa, ruisleipää, pastaa, riisiä, perunaa tai sipulia. Kannattaa syödä monipuolista probioottivalmistetta joka päivä.
Ärtynyt suoli todennäköisesti. Tai sitten voi olla pahempaakin, katos netistä vaikka crohnin tauti. Ap, viestisi olisi voinut olla kuin minun kirjoittamani. Välillä riittää ihan mikä vain ruoka laukaisemaan tuon ja siinä sitten juostaan vessassa.
Mulla ei auttanut tuo hemmetin FODMAP:kaan, yhtä helvettiä päivästä toiseen tän mahan kanssa, istumatyö ei todellakaan ainakaan paranna asiaa :-(
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:12"]Mulla ei auttanut tuo hemmetin FODMAP:kaan, yhtä helvettiä päivästä toiseen tän mahan kanssa, istumatyö ei todellakaan ainakaan paranna asiaa :-(
[/quote] Ootko jättänyt maitotuotteet pois? Mä en ainakaan voi käyttää niitä vaikka olis laktoosittomia..
Minulla sama vaiva. Joskus on lyhyitä kausia, ettei turvota. Minulla tuo turvotus aiheuttaa hengenahdistusta. Jätitkö myös kauran pois ruokavaliosta?
Kiusallinen vaiva joka tapauksessa, kun ei koskaan oikein tiedä, mitä syödä.