Tekisitkö vuoden osa-aikaista työtä
Työnantaja tarjoaa minulle mahdollisuutta olla vuoden osa-aikaisessa työssä. Eli sijoittuisin toiseen työhön firman sisällä. Kokoaikainen sopimukseni säilyisi, päälle tehtäisiin määräaikainen vuoden soppari. Palkassa häviäisin 500€ brutosta. Työmatkassa voittaisin 160km/pvä ja sen vuoksi työpäiväni olisi käytännössä 4h lyhyempi kuin tämän hetkinen. Ja työmatkakulut tietysti kompensoisivat tuota palkan alennusta. Mitä tekis? Haistatteko riskejä?
Kommentit (5)
Riskejä:
itse epäilisin aika nopeasti, että sitä kokopäiväistä työtäni ei ehkä vuoden päästä enää oikeasti ole jäljellä, eikä siis mitään, mihin voisin palata. Irtisanominen odottaa. keskustele ainaki ntyönantajan kanssa myös tulevaisuudesta avoimesti ja sen verran yksityiskohtaisesti, että näet, onko sitä realistisesti olemassa - ja että tulet sanoneeksi työnantajallesi, että haluat sen olevan olemassa. TYösopimuksen jatkuminen "taustalla" ei sinänsä tarkoita mitään, siitähän voi lomauttaa milloin vain ja irtisanoa irtisanomisajan puitteissa.
Toinen riski on, että osapäiväisenä päätyy tekemään kokopäiväisen työt lyhyemmässä ajassa ja pienemmällä palkalla. Jos voit varmistaa, että kyseessä on tehtävä, jonka voi hoitaa puolipäiväisenä, hyvä homma.
Toisaalta vuosi on pitkä aika ja vuoden kestävä mukava elämä voi hyvinkin olla näiden riskien arvoinen. EIhän sitä muutenkaan tiedä, milloin työttömyys iskee tai toinen työpaikka löytyy tai jotain muuta tapahtuu.
Olen hyvin varma siitä, ettei alkuperäinen työni mihinkään katoa. Tai jos katoaa, niin työt ei minulta lopu tässä firmassa. Näinä aikoina tylsää pullistella asialla, mutta joo, hyvin varma olen työpaikastani. ap
Mistä tämä tarjous on lähtöisin? Oletko siis itse puhunut työpaikalla siitä, kuinka pitkä työmatka uuvuttaa tms. vai ihanko pomo itse keksi tuollaisen ikäänkuin tyhjästä?
Riskejä missä? Millainen työsopimus sulla sitten on? Jatkuva kokopäiväinen nyt?
aika vähän häviät tuloissa ja voitat matkoissa. Jos 500 kuussa pienenee palkka ja työpäivä lyhenee...kuinka monta tuntia? Ja työmatkaan menevä aika vähenee 4h. Ja työsopimus säilyy jatkuvana...niin miksi et kokeilisi? Kuullostaa hyvältä tarjoukselta. Onko uusi työ mielekäs.
mä lähtisin jo ton pitkän työmatkan takia.
kun palkka pienenee, niin teet myös vähemmän tunteja.
Työ olisi ihan ok. Lähinnä kouluttamista ja kepeitä rutiinijuttuja. Saisin ikäänkuin "lomaa", kun työmatka jäisi ja ei tarvitsisi juuri pinnistellä selviytyäkseen töistä.
Eli vuoden kestäisi ja sitten palaisin takaisin 8h pvä, pitkän työmatkan päähän.
On tosiaan hyvänloinen tarjous, mutta mieskin nyt lomautettuna, niin pienikin raha tuntuu tärkeältä. Ehkä turhaan. Onhan mulla sitten aikaa suunnitella ja kokkailla edullisia ruokia. Lisäksi auton kulut olisi minimaaliset. ap