Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keppanan siirto alkoon on haitta maaseudulla, ei kaupungissa

Vierailija
09.02.2015 |

Hämmentävää, että juuri Kepu ehdottaa keskioluen siirtoa Alkoon.

Ei se siirto Alkoon isoissa kaupungeissa haittaa, siellä on Alkon myymälöitä monta. Täällä stadissakin parin kilsan välein. Samantekevää, kiepahtaako hakemaan olutta iltakahdeksaan auki olevasta Alkosta vai S-marketista.

Mutta haja-asutusalueilla keppana ja vastaavat miedot alkoholijuomat ovat ainoa saatavilla oleva aikalaisella säteellä. 

Minkä lisäksi moni maaseudn kauppa elää keppanamyynnillä. Vaikka se ei olisi kuin muutama prosentti myynnistä (kesämökkikunnissa taatusti aika iso prosentti), sen puuttuminen voi olla hyvinkin se korsi, joka katkaisee heikosti kannattavan kaupan olemassaolon.

(ja tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuina paljon meistä kukin juo keskiolutta, kunhan nyt yleisesti mietiskelin tuota. Itse olen ennemminkin viinin ystävä, olutta juon ehkä muutaman vuoden mittaan)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltolaki lopetettiin, miksiköhän. Jos saatavuus kapenee niin oma aloitteisuus levenee, hyvässä ja pahssa.

Tyhmin puolue on se joka ei tajua mikä todella on vaaliteema.

Vierailija
2/15 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykkää useamman kaupan kiertämisestä, vaikka kaupungissa asunkin. Jos Alkoon asti on pakko mennä, en kyllä sitten mitään keppanaa ostakaan vaan viiniä. Tuskin olen ainut, jolle vaikutus on tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun kaupungissa ja kaljan siirtäminen Alkoon häiritsisi minuakin. Ei kaikki kaupunkilaiset asu alkon vieressä ja mukavampi hakea lähikaupasta samalla kun hakee muutkin ruuat. S-kaupan pussiinhan kepu tuollakin pelaa sillä suurin osa alkoista sijaitsee prismojen ohessa. Montako prosenttia s-ryhmän hallituspaikoista olikaan kepulaisia?

Vierailija
4/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua toi ei kauheasti haittaisi. Toki ostaisin Alkossa käydessä varmasti useamman lavan joten kulutus taatusti kasvaisi kun kaljaa olis paljon kotona. Varmaan tuplaantuisi.

Vierailija
5/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen, kolmannes alkoista on s-ryhmän liikkeen kyljessä, reilu viidennes K-ryhmän eli ei se ihan kauhean iso ero ole, kun S-ryhmä on muutenkin isompi.

http://www.lansi-savo.fi/uutiset/lahella/s-ryhma-haalinut-eniten-alkoja-etela-savossa-245721

ap

Vierailija
6/15 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:30"]

Maaseudulla ei enää ole kauppoja. Jos haluaa mitä tahansa ostaa, on joka tapauksessa ajettava lähimpään kaupunkiin tai ainakin kauppalaan, ja niissä on kaikissa Alko. Ihan sama siis, ostaako sen kaljan S-marketista vai samassa talossa olevasta Alkosta.

[/quote]

No ei kyllä pidä paikkaansa, vaikka te siellä statissa niin luulette. Maaseudun lähikauppoja on tuhansia, alkolla ei ole mihinkään sinnepäinkään toi myymäläverkosto. 

Kauppaloita ei ole ollut olemassakaan melkein 40 vuoteen.

Mutta hei, te pullamössöilijät voitte nyt huokaista helpotuksesta, kepu peljästyi kansan vihaa ja luopui hankkeesta. Teidän ei tarvitse kävellä korttelin päähän, alakerran handelista saa jatkossakin.

(5)

Vierailija
7/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo kakkonen, mieti nyt vähän.

Esim. minä asun Suomusjärvellä Salossa, lähellä Lohjan rajaa ja jos tekee mieli alkoholia, keppanaa saa lähimmästä ruokakaupasta nyt Nummelta, 10 km päästä. Lähin alko on Salossa, melkein nelinkertaisen matkan päässä. Joten ap on ihan oikeassa. Onhan se nyt oikeesti aika lailla isompi riesa joutua ajamaan 75 km kuin 20 km, kun haluaa juoda kotain - kuin että joutuu hakemaan oluensa kilsan päästä Alkosta.

Vierailija
8/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitonen, hyvä esimerkki. Alkon verkosto on todella aika harva haja-asutusalueella. Se sitten toki lienee tarkoituskin koko muutoksessa, että saatavuutta vaikeutetaan ja sitä myöden kulutusta, mutta voi hyvin käydä myös, kuten kolmonen uumoilee eli kerralla ostetaan sitten enemmän. Mahdollisesti saman tien jotain vahvempaakin.

ap

Vierailija
9/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on tarkoitus lisätä prismojen ja citymarkettien asiakasmäärää. Nykyään alkot ovat aina näiden yhteydessä. Pienistä ruokakaupoista vähenee asiakkaat entisestään jne..

Vierailija
10/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:11"]

Sillä on tarkoitus lisätä prismojen ja citymarkettien asiakasmäärää. Nykyään alkot ovat aina näiden yhteydessä. Pienistä ruokakaupoista vähenee asiakkaat entisestään jne..

[/quote]

Niinpä. Riippumattomille pienille kyläkaupoille tuo on ainakin kuolinisku, monelle kaupunkienkin pikkukaupalle tai elintarvikekioskille.

ap

Vierailija
11/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lähin Alko täällä helsingissä bussimatkan päässä. Jos nyt lauantai-iltana haluan ne muutamat oluet saan sitten kävellä ne kilometrit tai hypätä bussiin. Typerää. Tietysti alan tilaamaan juomat Saksasta. Kuka tässä nyt sitten häviää?

Ymmärrän syrjäseutujen ongelmat, mutta teillähän kai kaikilla on autot siellä?

Vierailija
12/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:16"]

Meillä on lähin Alko täällä helsingissä bussimatkan päässä. Jos nyt lauantai-iltana haluan ne muutamat oluet saan sitten kävellä ne kilometrit tai hypätä bussiin. Typerää. Tietysti alan tilaamaan juomat Saksasta. Kuka tässä nyt sitten häviää?

Ymmärrän syrjäseutujen ongelmat, mutta teillähän kai kaikilla on autot siellä?

[/quote]

Vertaa, 75 km vs. 20 km. Niin kummalle tuosta muutoksesta tulisikaan enemmän vaivaa ja rahanmenoa? Sä tuskin kykit koko elämääsi kotona, eikö sulla oikeasti ole koko viikon aikana asiaa minkään alkon ohi?

Mulla kun on duuni täällä skutsissa kotosalla, niin mulle tuo tosiaan on erillinen reissu eri suuntaan kuin missä normaalisti asioin. Eikä tää mun tilanne edes ole hankalin mahdollinen, koska asun etelässä suht lähellä kaupunkia.

(5)

Vierailija
13/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauha, rauha! Ok, kirjoitin ehkä vähän kärkevästi. Olisi tuosta riesaa kaupunkilaisillekin. Mutta varmaan myönnätte, että vähemmän kuin haja-asutusalueella asuville? 

JA KOSKA Kepu nyt kumminkin profiloituu maaseudun asialla, niin onhan se nyt vähän hoopoa, että juuri he keksivät tuollaista ehdottaa...? Mitä?

ap turhautuu ja menee kohta ottamaan lasillisen punkkua

Vierailija
14/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:00"]

Haloo kakkonen, mieti nyt vähän.

Esim. minä asun Suomusjärvellä Salossa, lähellä Lohjan rajaa ja jos tekee mieli alkoholia, keppanaa saa lähimmästä ruokakaupasta nyt Nummelta, 10 km päästä. Lähin alko on Salossa, melkein nelinkertaisen matkan päässä. Joten ap on ihan oikeassa. Onhan se nyt oikeesti aika lailla isompi riesa joutua ajamaan 75 km kuin 20 km, kun haluaa juoda kotain - kuin että joutuu hakemaan oluensa kilsan päästä Alkosta.

[/quote]

Sanoin että kaljan siirtäminen alkoon häiritsisi minuakin. Tietysti se vaikuttaa enemmän maaseudulla ja haja-asutusalueilla, mutta vaikuttaisi se kaupungissakin. Minulla on lähikauppa alakerrassa ja Alkoon neljä kilsaa. Vähemmän tietysti kuin sinulla, mutta kyse olikin siitä väitteestä että siirto haittaisi vain maaseudulla.

Että haloo vaan.

Vierailija
15/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla ei enää ole kauppoja. Jos haluaa mitä tahansa ostaa, on joka tapauksessa ajettava lähimpään kaupunkiin tai ainakin kauppalaan, ja niissä on kaikissa Alko. Ihan sama siis, ostaako sen kaljan S-marketista vai samassa talossa olevasta Alkosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme