Miten reagoisit jos mies toimisi näin?
Taustatiedot: Olet sattumalta törmännyt* miehen toiselle naiselle ennen sinuun tutustumista kirjoittamaan kirjeeseen, jossa hän kuvailee naisesta näkemäänsä unta. Uni on sisällöltään tavanomainen, sanotaan, että siinä syödään vaikka jäätelöä romanttisissa tunnelmissa.
Kun olet itse suhteessa miehen kanssa, teille tulee riitaa, jonka seurauksena sinä nostat esille eron mahdollisuuden. Mies, teidän suhteenne tärkeyttä osoittaakseen, kertoo nähneensä sinusta unen, jossa syödään romanttisesti jäätelöä. Sisällöllisesti uni on siis täysin sama josta tiedät hänen aikaisemmin kertoneen toiselle naiselle.
Miten reagoit?
*) aloituksen kannalta ei ole oleellista pohtia miten tämä on tapahtunut
Kommentit (13)
Manipuloiva tapaus. Tai sitten sille on aidosti ihan yhdentekevää, kuka se nainen siinä vierellä on, ei osaa erottaa niitä toisistaan.
Tuo kaltaisesi esimerkki on ehkä toiminut joskus ja jäänyt toimintamalliksi.
Mun eksä hurmasi minut yhdellä runolla ja jotenkin ajattelin, että se olisi se "meidän" juttu, hänen juttunsa minulle. No ei ollut, minua loukkasi hurjasti kun se runoili sen saman jollekin kassaneidille (siis sinällään ihan kiva, halusi piristää toisen päivää). Siis olihan se ollut sillä käytössä jo ennen kuin me tavattiin, mutta jotenkin oletin, että olisin ollut viimeinen.
No, erossa sitten alettiin käydä läpi yhteistä menneisyyttä. Tajusin, ettei meillä ollut sellaista. Toistakymmentä vuotta yhdessä eikä yhteisiä muistoja! Tämä siis kävi ilmi, että hän kehui omia naapuruussuhteitaan ja mitään mainintaa siitä, että minä olin osallistunut niihin juhliin myös. Tarjoiluja hän muisteli, muttei muistanut sitä, että minä olin niitä päiväkausia valmistellut.
Mies näki ympäristönsä vain itsensä jatkeena. Ei hän paha ollut, mutta käsittämättömän itsekäs.
Ymmärtänen, mitä tarkoitat.
Minun entisen miesystäväni tapauksessa ei ollut kyse unista, kirjeistä eikä jäätelöstä, mutta aloin aika nopeasti kiinnittää huomiota siihen, että pieniä yksityiskohtia hänen aikaisemmista suhteistaan hiipi esille sekä hyvissä että pahoissa tilanteissa. Mies tykkäsi kertoa pitkiä ja tunteellisia tarinoita existään ja omista "kärsimyksistään" heidän kanssaan, jotta kuulijat varmasti ymmärtäisivät, miten hieno ja herkkä mies hän oli. Hänellä oli kuitenkin yli viisikymppisenä aika monta entistä suhdetta muisteltavana eikä hän millään aina muistanut, mikä juttu oli jo käytetty ja mikä ei. Kokemuksesta hän kuitenkin tiesi oikein hyvin, mikä yleensä kumppanikokelaaseen uppoaa, ja tuntui aika hölmöltä olla se uusin, jolle hyväksi havaittuja jippoja leperreltiin.
Tällä miehellä muuten oli toinenkin melko harmillinen pikku tapa: hän saattoi muistella suurella lämmöllä jotakin paikkaa tai tapahtumaa aivan muutaman kuukauden takaa muistamatta sitä, että siellä en hänen kanssaan ollut minä vaan joku ihan toinen nainen. Tässäpä kaksipiippuinen juttu: jos sanoin, että hohoi se en ollut minä, mies suuttui, ja jos annoin hänen hehkutella, muutuin itse hyvin kyyniseksi ja ärsyyntyneeksi, ja mies suuttui. Erityisen hankalaa oli silloin (usein), kun mies hehkutti näitä juttuja muiden kuullen (ja joskus hän itse oli ainoa, joka ei huomannut tarinan henkilövaihdoksia).
Kuinka reagoisin? Potkisin itseäni sen vuoksi, että olisin taas langennut manipuloivan miehen ansaan. Uskoni miehen rehtiyteen kokisi kolauksen, vaikka ulkopuolisen mielestä kyseessä olisikin ihan pikkujuttu vain. Manipuloivista ihmisistä en pidä yhtään, joten suhteen lopun alkuhan tuossa olisi kyseessä - ei siis yhden pienen teon takia vaan sen vuoksi, että se paljastaa ihmisen perusluonteesta ja menettelytavoista puolen, jonka kanssa minä en halua elää.
Sanot, että aloituksen kannalta ei ole olennaista keskustella siitä, miten olet sattunut törmännyt tuohon kirjeeseen, mutta on se olennaista siinä, millä tavalla sinä voit reagoida asiaan. Miehen nimittäin kannattaa nostaa iso riita siitä, että olet "tonkinut hänen papereitaan", ja jos haluat kiinnittää hänen huomionsa tuohon jätskiunelmajuttuun, hän survoo sen maan rakoon ja yrittää tehdä sinut naurunalaiseksi. Sinulla on käsissäsi umpisolmu: joko aloitat riidan tai hautaat koko asian. Kun eroaminen kuitenkin on ajatuksissasi jo muista syistä, ehkä tämä juttu kannattaa jättää yhtälöstä ulos ja keskittyä muihin asioihin. Älä luovuta hänelle sellaisia aseita, joita vastaan sinulla ei ole suojaa.
Sanoisin "niin, ja sellasta unta sä oot varmasti nähny muistaki naisista?"
No en nyt muuta osaa sanoa, mutta ihan hyvin voi kyllä nähdä saman unen moneen kertaan. Ehkä tuo romanttinen jäätelönsyönti - tai whatever - on miehelle joku sellainen juttu, josta on aina lapsesta sti unelmoinut naisen kanssa. Koki sen silloisen ihastuksen/rakastetun kanssa ja koki sen myös sinun kanssa.
Tekisin bänet. Mies ei ole henkisesti terve vaan jokunlainen patologinen valehtelija ja manipuloija. Narsisti, psykopaatti, tms.
Aika pieniin asioihin tartut. Kyllä ihmiset joskus valehtelee, mutta tuo nyt on ihan miteätön juttu, jonkun unen sisältö. Unohda koko juttu.
Ei tuo ole välttämättä tapahtunut, vaan voi olla pelkkä spekulaatio.
Mä kuittaisin, että ihanaa, kun näit jälleen romanttista jäätelönsyöntiunta, mutta keskitytäänpä oleelliseen eli riidan syyhyn ja ratkaisuun. Jos mies ihmettelee asiaa ja ei muista kirjettään, mainitsisin siitä mitättömänä yksityiskohtana ja pyytäisin pysymään totuudessa, mikäli hän ei todellakin ollut nähnyt samaa unta. Itse olen nähnyt vuosia kahta toistuva unta, joten täysin mahdollista. Toinen on lentouni ja toista unta näen, jos olen kuumeessa.
Luottamus rapisisi lattialle ja alkaisin kyräillä mitä muita virheitä hän tekee.
Ajattelisin että on pelimies joka sanoo mitä vaan kelle vaan saadakseen...
Kiitos näkemyksistä.
Tarina on tosi, tosin ei se oikeasti ihan noin mennyt. Periaate on kuitenkin sama. Tekstin löytyminen oli kyllä vahinko, tapahtui muita, ihan asiallisia asioita etsiessä, mutta lukeminen toki väärin, ja, tiedän, myös rikollista. Mies ei kuitenkaan lopulta ollut siitä edes pahoillaan. Olisi saattanut itse syyllistyä tilaisuuden tullen samaan.
Mies on myöntänyt valehdelleensa minulle ja väittää tehneensä niin myös toiselle naiselle. En tiedä pitäisikö sitä uskoa vai olla uskomatta. Jotenkin tuntuu, että on sen unen varmasti nähnytkin ainakin jossakin muodossaan.
- 12 - kirjoitti siinä mielessä mielenkiintoista tekstiä, että minäkin olen kuullut lämminhenkisiä tarinoita paikoista, joissa mies on viettänyt aikaa joskus. Minua ei ole kuitenkaan sotkettu muihin. Mies on aina käynyt paikoissa yksin tai kaverin kanssa, mikä tarkoittaa oikeasti treffejä tai muuta tapaamista naisen kanssa.
Tunnistaako kukaan itsessään tuollaista piirrettä?
- Aloittaja -