Lapsi ei osaa väljeneviä diftongeja
Kuusivuotiaalla ongelma väljenevien diftongien kanssa, siis uo, ie ja yö. Vaikkapa Suomi -> sanoo Suami, pieni -> piäni tai hieno -> hiano, syödä -> syädä. Kun on nyt vähän harjoitellut lukemista tai kirjoittamista ja osaa aika hyvin kuulostella mitä kirjaimia sanassa voi olla, niin ihan järjestelmällisesti tarjoaa väärää loppuvokaalia noihin ja sanoo ettei kuule eroa suo tai sua.
Voiko tätä harjoitella jotenkin?
Joitain sanoja (lähinnä tuttujen nimiä joissa noita diftongeja) olen saanut hänet lausumaan enemmän oikein painottamalla ja venyttämällä sitä jälkimmäistä vokaalia, tyyliin tuOOOmas, mutta se ei kuulosta suomenkieliseltä :).
Kommentit (6)
En ole ammattilainen, mutta uskoisin, että lapsi tuon tulee oppimaan tulevina vuosina. Koulussahan sitten asiaan saatetaan puuttua logopedin avulla.
Onko lapsi tamperelainen? Siellähän pelataan kiakkoa.
Kylä onniin etä emmää difftongeist välitä. Ku pitää syädä ni pitää syädä ja ku pelataan kiakkoo ni pelataan kiakkoo.
No kun ei ole tamperelainen, enempi turkulainen :D. Murteelliselta tosiaan kuulostaa täkäläisittäinkin ja tuo ei olekaan sellainen asia joka herättäisi huomiota puheessa. Lähinnä vaan aloin kiinnittää huomiota siihen että tietyt nimet ei millään mene oikein, ja sen jälkeen huomasin että tosiaan ei osaa missään sanassa noita diftongeja.
Mutta tuli mullekin mieleen, että kunhan oppii lukemaan ja näkee itse että ne sanat tosiaan kirjoitetaan oolla, eellä, ööllä eikä aalla tai äällä, niin ehkä oppii sitä eroa helpommin. En pidä tätä minään pahana vikana, ajattelin vaan että kiva jos voisi pikkuhiljaa treenailla. Ärrää myös treenataan kotona.
Hämeessä ja Tampereella kuulee tuota puhetapaa niin paljon, että lapsi voi luulla, että se on oikea puhetapa. Kun siis se kuuluu alueen murteeseen. Myös villinä veikkauksena voisin arvella, että Pikku Kakkosessa voi kuulla joissain osioissa tamperelaista puheenpartta, mikä "tarttuu" sitten lapsiin.
Mistä päin olette? Mun serkut puhuvat noin, koska Pirkanmaalla murteessa väännetään noin. Periaatteessa osaavat siis sanoa oikein, mutta koska ympärillä kuuluu väärää tyyliä, on se jäänyt heillä päälle.