Jos asuu kaksikerroksisessa talossa ja on.....
.....pieniä lapsia, niin miten huoneet on sijoitettu? Onko olohuone alakerrassa ja makkarit yläkerrassa? Minkä ikäiset lapset uskaltaa jäädä yksin yläkertaan nukkumaan kun vanhemmat vielä valvoo? Vai onko kaikkien siirryttävä yläkertaan samaan aikaan?
Miten ootte ratkaisseet asian?
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:24"]En mieti, oisko se vaikeaa, vaan että kun muuttaa isompaan taloon, mitä kannattaa ottaa huomioon? Itse mietin juuri tuota huonejärjestystä juuri oman perheen kannalta. Sitten kun lapset on isoja, niin sittenhän se oma rauha on hyväkin juttu. '
Mut kiitti nyt näistä vinkeistä, ilmeisesti lapset oppii nukkumaan yksinkin, kun ne vaan jätetään sinne.
[/quote]
En mä nukuta lapsia, oli niiden huone sitten ylä- tai alakerrassa. Iltasatu, pusut ja halit ja muksut alkaa nukkumaan. Siinähän menisi ilta jos jokainen pitäisi erikseen vielä nukuttaa
Kaksikerroksinen rivari. Yläkerrassa on koko perheen makuuhuoneet ja oleskelutila. Alakerrassa keittiö ja olohuone. Portaissa on portit, jotka on ylhäällä ja alhaalla koko ajan kiinni, ettei pieni putoa portaista. Pieni nukkuu ylhäällä, me oleskellaan yleensä alhaalla ennen nukkumaan menoa. Kyllä hän osaa ilmaista, jos kaipaa jotain. Ei ongelmia.
Meillä 3 kerrosta, ylimmäisessä kaikkien makuhuoneet ja yksi kylpyhuone, keskimmäisessä keittiö, olohuone, ruokailuhuone ja vessa, alimmaisessa suihku ja saunatilat, vessa, oleskelutila ja vierashuone. Ei mitään ongelmaa :)
Meillä on 2 kerroksinen talo jossa oleskelutilat, keittiö ja vanhempien tilat on yläkerrassa (rinneratkaisu) ja lastenhuoneet + khh + saunaosasto ja kirjasto/takkahuone/kotiteatterihuone alakerrassa. Kuopus oli 3v kun tähän muutettiin. Ei ole ollut ongelmia, hyvin uskalsi jättää nukkumaan tai leikkimään itsekseen.
Naapureilla on ahdas 3 krs okt ja 3 pientä lasta (nyt 1-5v), oleskelutilat keskikerroksessa. Sellainen ratkaisu olisi mulle kyllä liikaa, 2 krs on ihan tarpeeksi! En tiedä miten äiti selviää niiden muksujen kanssa kun aina joku on erikerroksessa kuin hän, isä on paljon reissuillaan
Meillä yläkerrassa on kaikkien makuuhuoneet/omat huoneet. En ole ikinä tajunnutkaan, että tässä olisi jotain ratkaistavaa, kyllä meillä on kaikenikäiset jätetty nukkumaan, vaikka itse vielä alhaalla olemmekin.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:23"]
Meillä yläkerrassa on kaikkien makuuhuoneet/omat huoneet. En ole ikinä tajunnutkaan, että tässä olisi jotain ratkaistavaa, kyllä meillä on kaikenikäiset jätetty nukkumaan, vaikka itse vielä alhaalla olemmekin.
[/quote]
Jos lapset on tottuneet, et aikuiset on lähellä, voi olla pelottavaa muuttaa isoon taloon, missä nukutaan yläkerrassa yksin niin kauan kun vanhemmatkin kipuaa nukkumaan.
Kolme kerrosta ois ihan liikaa! Esim. saunatilat alimmassa ja lapset nukkuu yläkerrassa. Voisitko saunoa rauhassa jos joku vaikka heräisi yläyläkerrassa painajaisiin?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:28"]
Kolme kerrosta ois ihan liikaa! Esim. saunatilat alimmassa ja lapset nukkuu yläkerrassa. Voisitko saunoa rauhassa jos joku vaikka heräisi yläyläkerrassa painajaisiin?
[/quote]
Nimenomaan tätä mietin. Samoin pyykkihuolto on alimmassa kerroksessa, jos kannat pyykkikoria et voi ottaa vauvaa syliin vaan jätätkö sen 3v ja 5v kanssa ylimpään kerrokseen??
2
Muutaman kuukauden ikäisenä on siirrytty omiin huoneisiin nukkumaan. Hyvin on mennyt tässä isosa kaksikerroksiessa talossa.
Kaksikerroksisessa talossamme neljä makuuhuonetta yläkerrassa, jossa nukkuvat lapset 3v, 5v, 6v, 8v, 10v ja 12v. Alakerrassa yksi makkari, jossa nukkuvat vanhemmat ja nuorin 1v. Alakerrassa myös keittiö, ruokailutila, olohuone, pesutilat ja kodinhoitohuone. Erittäin toimiva ratkaisu. Lapset voi laittaa illalla yläkertaan lueskelemassa ha rauhoittumaan - - ja vielä voi alakerrassa kuitenkin esim imuroida. Alkavat siis ylhäällä nukkua itsekseen. Ainoastaan pienin nukutetaan alakertaan.
Meillä on makkarit yläkerrassa ja olohuone alakerrassa. Enpä ole osannut pitää ongelmana jättää pieniäkään lapsia nukkumaan yläkertaan. Tämä siitä huolimatta, että rakennusaikana asuttiin koko poppoo kaksiossa.
Minusta on hölmöä järjestää vaatehuolto eri kerrokseen kuin makkarit. Meillä on sen vuoksi kodinhoitohuone ja pääpesutilatkin saunoineen yläkerrassa. Ei tarvii kanniskella pyykkiä portaissa (ulkona voi kuivattaa parvekkeella).
Alakerrassa vanhempien ja nuorimnan huoneet, yläkerrassa poikien 11v ja 12v huoneet
Kyllä meilläkin makkarit ja kylppäri ja kotihoitotilat on samassa kerroksessa.
Turvaportit auttaa paljon asiaan, ja itkuhälytin myös. Ei voi olla noin vaikeaa!
Meillä on kolmikerroksinen iso rivitaloasunto, ja yläkerrassa on makkarit, vaatehuone ja suihku. Keskikerroksessa on yksi makkari, vessa ja eteinen. Alimassa on olohuone, keittiö, pukkari, kylppäri ja sauna. Pesotorni on pukuhuoneessa ja kyllä minä olen pyykkiä vienyt ja hakenut kun lapset leikkii ylimmässä kerroksessa. Eikä ole tullut mieleenkään, etteikö lapsia voisi jättää omiin huoneisiin nukkumaan ja tulla itse tänne olohuoneeseen lukemaan kirjaa tai elokuvaa katsomaan. Ihan hassu ajatuskin :)
En mieti, oisko se vaikeaa, vaan että kun muuttaa isompaan taloon, mitä kannattaa ottaa huomioon? Itse mietin juuri tuota huonejärjestystä juuri oman perheen kannalta. Sitten kun lapset on isoja, niin sittenhän se oma rauha on hyväkin juttu. '
Mut kiitti nyt näistä vinkeistä, ilmeisesti lapset oppii nukkumaan yksinkin, kun ne vaan jätetään sinne.