Liittyykö perfektionismi ja omahyväisyys...
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 05:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 04:54"]Ei. Päinvastoin perfektionistin on vaikea hyväksyä oikein mitään ominaisuuttaan,saavutustaan tai tekoaan. [/quote] Tämän takia oikeat perfektionistit eivät pidä itseään perfektionisteina. Aina kun joku kovaan ääneen kuuluttaa olevansa perfektionisti, niin tiedät ettei hän sitä ole.
[/quote] en tajua miten tää vastas tohon kysymykseen
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 05:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 05:26"]
"perfektionisti tähtää parhaaseen mutta kasvattaa helposti vain itsetyytyväisyyttään"
http://www.hyvejohtajuus.fi/12058/pelko-ohjaa-perfektionistia/
[/quote] Itseen tuleekin olla tyytyväinen, jos tietää pyrkineensä parhaaseen.
Ongelma tämä on vain niille, jotka eivät viitsi mitään yrittää. He usein kokevat henkilökohtaisena loukkauksena , jos joku muu viitsii. Silloinkin, kun tämä "joku" ei mitenkään arvostelisi heidän valintojaan.
[/quote] Perfektionistit ei pyri parhaaseensa vaan täydellisyyteen
Perfektionismi on aikamoinen taakka. Se ei tarkoita sitä, että ihminen pitäisi itseään täydellisenä, vaan sitä, että alitajuisesti ajattelee, että täydellisyyteen täytyy pyrkiä. Jos se tuntuu mahdottomalta, se saattaa lannistaa, sen sijaan että vain tekisi parhaansa ja tyytyisi siihen.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 05:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 04:54"]Ei. Päinvastoin perfektionistin on vaikea hyväksyä oikein mitään ominaisuuttaan,saavutustaan tai tekoaan. [/quote] Tämän takia oikeat perfektionistit eivät pidä itseään perfektionisteina. Aina kun joku kovaan ääneen kuuluttaa olevansa perfektionisti, niin tiedät ettei hän sitä ole.
[/quote]
Ei perfektionistit niin tyhmiä ole että eivät tiedosta itseään ollenkaan. Pyrkii täydellisyyteen, mutta ei tajua että pyrkii täydellisyyteen?
Ei. Päinvastoin perfektionistin on vaikea hyväksyä oikein mitään ominaisuuttaan,saavutustaan tai tekoaan.
"perfektionisti tähtää parhaaseen mutta kasvattaa helposti vain itsetyytyväisyyttään"
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 05:26"]
[/quote] Itseen tuleekin olla tyytyväinen, jos tietää pyrkineensä parhaaseen.
Ongelma tämä on vain niille, jotka eivät viitsi mitään yrittää. He usein kokevat henkilökohtaisena loukkauksena , jos joku muu viitsii. Silloinkin, kun tämä "joku" ei mitenkään arvostelisi heidän valintojaan.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 04:54"]Ei. Päinvastoin perfektionistin on vaikea hyväksyä oikein mitään ominaisuuttaan,saavutustaan tai tekoaan.
[/quote]
Tämän takia oikeat perfektionistit eivät pidä itseään perfektionisteina. Aina kun joku kovaan ääneen kuuluttaa olevansa perfektionisti, niin tiedät ettei hän sitä ole.
Näillä kaikilla keskustelupalstoilla perfektionismi mielletään "varsinkin ulkopuolisten silmin" hirvittävän rankaksi ja inhottavaksi ominaisuudeksi, josta halutaan vain eroon. Itse olen ns tavallinen perfektionisti, en neuroottinen, mutta todellakin siis olen perfektionisti.
Pyrin aina täydellisyyteen, ja jos se ei onnistu, masennun joksikin aikaa (asiasta riippuen) kokonaan. En koskaan jää miettimään esim. hyviä arvosanoja, joita olen saanut. Jos olen saanut ysin, suren aina asian muistaessani, että olisi pitänyt panostaa niin että olisi saanut kympin, ja jos olen saanut sen kympin, niin olo on kummallisesti vaan jotenkin tyhjä, mutta tyytyväinen en osaa olla.
Silti en missään nimessä halua tästä piirteestä eroon, vaikka se joitain asioita hieman hankaloittaakin. Itse asiassa olen ylpeä perfektionismistani. Se on auttanut minua suunnattomasti elämässäni ja tavoitteissani antaen menestystä ja opettaen työntekoa. Minulla onkin hyvä itsetunto, joka varmasti vaikuttaa asiaan.
nostan