Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin mahavaivat loppuneet?

10.09.2006 |

Meidän vauveli täyttää ens viikolla 3kk. Tähän mennessä on ollut ihan hirmuisia mahavaivoja, huutoa on ollut tämä kolme kuukautta. No, on ne mahavaivat alkuun nähdet helpottaneet huomattavasti, mutta ei kokonaan. Esim. tänään suoraan sanottuna kirkui pari tuntia. Ihan hirveää kuunneltavaa. Muuten tällä viikolla maanantaita lukuunottamatta ei ole itkenyt lähes ollenkaan.

Mietinkin, että söinkö taas jotain " pahaa" . Aamulla söin normaalista poikkeavana vähäkalorista mehukeittoa, mysliä ja leseitä. Oisko näistä joku käynyt sitten mahan päälle?

Eli, kauanko kestää, että voin rueta huoletta syömään mitä vaan pelkäämättä, että taas alkaa huuto. Nyt kun pitäydyn joka päivä tutuissa ja turvallisissa ruuissa, eli käytännössä leivässä ja kultakinkussa + kurkussa ja tomaatissa, niin kaikki menee hyvin. Ois joskus kiva juoda vaikka lasillinen light-kolaa...

Siis kokemuksiahan tässä utelen, eihän meillä tietty samalla lailla tämä elämä mene kuin muilla.

Tytteli-83 ja neiti 3kk

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin silloin 4 kertaa vyöhyketerapiassa varmuuden vuoksi, vaikka koliikki ei ollutkaan enään niin paha. Huudot loppui kuin seinään. Edelleenkin on neiti herkkä vatsainen, täytyy aina varovasti kokeilla uusia ruokia, ettei tule maha kipeäksi. Ikää nyt 9kk.

Vierailija
2/15 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vähämaitoinen/maidoton ruokavalio auttoi.

Joillekin (aikuisille) tiedän tulevan vatsaoireita light-tuotteista, eli siis makeutusaineista. Eihän niitä muutenkaan suositella esim. raskaana ollessa... En tiedä, onko niillä tässä asiassa vaikutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetin meidän neidillä cuplatonin-käytön eikä oo enää huutanut vatsaansa (nyt 3kk 1,5vko) eikä tarvi varoa enää syömisiään, paitsi että A-jogurttia tms missä on maitohappobakteereita syön vieläkin päivittäin.

Vierailija
4/15 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kiinteät antamaan 4.5kk iässä sitten. Alussa ei mitään vaivoja, paitsi omenasta ja mustikasta. Eli salapoliisityö jatkui, mutta maito ei enää aiheuttanut vatsavaivoja, vain nuo jotkut kiinteät.

Sittemmin niitäkin on jo nyt pystynyt syömään 10kk lähtien ainakin, kun taas uskalsin tarjota uudestaan.

Ja edelleen, nyt olen yrittänyt 11k ikäistä totuttaa tavallisiin maitotuotteisiin jo, ja menee kyllä maha kipeäksi yhä...

Esikoisella vasta 2-vuotiaasta - 2.5-vuotiaasta lähtien ei ole tarvinnut huolehtia mistään normaaleista syömisistä sen kummemmin mahavaivojen pelossa.

Yleensä kai ne 3-4kk iässä loppuu ne pahimmat huudot... tai sitten vaan lievenee pikkuhiljaa pidemmällä aikavälillä... ja kestää kauemmin...meillä erityisesti autossa oli vatsavaivainen aina tuonne 7kk ikään asti... isompi vieläkin lähelle 3-vuotiaana... Että ei ne aina lopu kuin seinään ne vatsavaivat vaikka puhutaan " kolmen kuukauden koliikista" .

Vierailija
5/15 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vajaa 5kk poika ja kuulostaa todella tutulta kuvauksesi mahavaivoista. Olen karsinut ruokavaliostani kaikki vatsavaivoja yleisesti aiheuttavat aineet, mutta kuitenkin itkukohtauksia vatsan väänteineen tuli useasti. Välillä jo epäilin omaa mielenterveyttä huutojen kanssa, kun en enää keksinyt, että mitä olen nyt voinut syödä " väärin" . Lääkärissä käytiin kerran, kun pojalle tuli myös nokkosrokkomaista ihottumaa, mutta mitään " vikaa" ei löytynyt. Ihottumakin tulee ja menee. Todella turhauttavaa aikaa!!!!

Nyt olen antanut kiinteitä ruokia pari viikkoa ja poika syö ihan kunnolla. Tämän jälkeen ei ole tullut niitä entisenlaisia vatsanväänteitä, ummetusta kylläkin, mutta onneksi sekin alkaa pikkuhiljaa helpottaa!

Vierailija
6/15 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni Cuplatonit lopetin ennen 4kk ikää, ja sen jälkeen mahavaivat on olleet vain satunnaisia.

Vierailija
7/15 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan kolmen kuukauden iässä loppuivat huutamiset. Rela-tippoja annoin noin neljän kuukauden ikäiseksi eli siihen asti kun aloitettiin kiinteät ruuat. Meillä vaivat loppuivat kuin " seinään" . Yhtenä iltana piti vielä kantaa ja hytkytellä sylissä ja seuraavana leikittiin iloisena lattialla koko ilta. Eikä sen koommin ole ollut vatsavaivoja.

Vierailija
8/15 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat 3kk vauvalla väänsi aina mahaa ja minun ruokavalio oli TOSI suppea. 3kk kohdalla hieman helpotti(näin ei käy läheskään aina) ja suurin helpotus tuli sitä mukaa, kun kiinteät tuli kuvioihin. Vatsavaivoja vauvalla oli, vaikka söin pelkkää keitettyä makaronia ja suolalla maustettua jauhelihaa, mutta aivan kamalat vatsavaivat tulivat, jos erehdyin syömään jotakin omalta " kielletyltä listalta" .

Mutta edelleen on herkkävatsainen ja esim. eräs päivä söi keitossa keittojuureksia, eli muutaman palan selleriä/palsternakkaa(omaa tyhmyyttäni annoin tässä vaiheessa herkkävatsaiselle), niin jonkin ajan kuluttua lapsi huusi pari tuntia suoraa huutoa kun vatsaa väänsi. Tosi varovaisesti saa totuttaa esim. mausteisiin ja sipuliin.

Vierailija
9/15 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lastenlääkäri minulle neuvonut. Eli vähälaktoosinen ruokavalio ei riitä vaan maitoproteiiniakaan ei saa ruokavaliossa olla. Tuntuu aika hurjalta aluksi, mutta suurin osa leivistä on maidottomia, sininen keiju on maidotonta. Leivän päälle leikkelettä, ruuaksi perunaa ja kastiketta, keittoja jne. Vähäkaloriset keitot ja light-juomat sisältävät makeutusaineita jotka saattavat tehdä oireita herkkävatsaisille, myös muuten tomaatti on yleisesti allergisoiva. Kannattaa ottaa selvää, mä en aikanaan esikosta saanut mitään apua neuvolasta vaan lopulta yksityiseltä lastenlääkäriltä joka juuri neuvoi maidottoman dieetin mulle. Silloin pojalla oli jo todettu maitoallergia ja neljä kuukautta oli vatsakipua itketty.

Vierailija
10/15 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvalle rela-tipat, cuplatonia voi kokeilla, ja äidille maitohappobakteerit myös

Vierailija
11/15 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rela-tippoja, vyöhyketerapiaa, Disflatylejä, maidotonta ruokavaliota ja munatonta myös. Kyse ei mielestäni ole allergiasta, huutoa tulee nykyisin satunnaisesti.

Muotoilen siis kysymykseni uudelleen. Eli kun imetän ja syön jotain " kiellettyä" , esim. sipulia, niin huutaako se vauva vielä puolenkin vuoden jälkeen mahaansa jos imetän, vai helpottaako se jossain vaiheessa?

Syyt miksi en epäile allergiaa:

1. Yöt nukkuu erittäin hyvin

2. Ei ole mitään iho-oireita

3. Vaivat ovat jo selvästi helpottaneet alkuun verrattuna

Eli lähinnä nää vatsavaivat tuleekin silloin kun syön jotain turvottavaa. Mutta joutuuko sitä koko imetysajan välttelemään limppareita, sipulia ym.? Tekis jo mieli lopettaa koko imetys kun aina on morkkis siitä mitä on syönyt kun toinen itkee.

Tytteli-83

Vierailija
12/15 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts! Sun ruokavaliorajoitteisuus kirpaisee syvältä tällaista herkkusuuta kuin itse olen! Ihan vaan oman babyn alkuaikojen (0-3kk)maha- --tai mitä-lienee-kitinät/huudot--- olivat täysin riippumattomia siitä mitä syön tai olin syömättä! Oletko varma että syöt itse tarpeeksi monipuolisesti?! Oletko varma että vauvasi itku johtuu syömästäsi ruuasta!??? Syitä kun on niin monenmonituista noiden ihan pienten itkuille!

Itse puputin imettäessä (alkuhermostuneisuuden jälkeen) ihan mitä vain...Meillä kotona kokataan todella mausteisia pöperöitä ja kieltämättä välillä vauvani pörinöitä ja kipristelyä katsoessa tuli mieleen että taisipa ropsahtaa liikaa valkosipulia keitoksiin :) ja seuraavalla kerralla annosteltiin mausteita hiukan varovaisemmin...Mutta siis vallan laimeasta ruuastakaan ei ratkaisua ilma- ym vaivoihin tullut...Aika hoiti homman ja mahavaivat jäivät varmaan siinä 2,5-3,5kk välillä pois

Meille ei myöskään missään neuvoloissa ehdotettu allergioita maha-oireiden vaihtoehtoina sillä yöt menivät (yleensä) rauhallisesti ja iho-oireita ei ollut, vaikka meillä " ripuloitiin" löysää usein vihreää kakkaa monta kertaa vrk:ssa josta jo hieman itse hermoistuin...

Disflatyliä käytin n 2,5kk ikään asti, ei sekään mikään taikasana ollut, maitohappobakut jäi kokeilematta...

Sinuna ottaisin hiukan rennommin tuon syömisen kanssa, alkuvaiheessa vauvojen elämä on vain välillä hankalaa! Keskity lapsesi hyviin hetkiin (joita varmasti on enemmän kuin niitä huonoja) ja ota ne itkut lunkisti!

Vierailija
13/15 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Meidän poika myös on herkkävatsainen. 3 kk iässä huudot väheni, mutta edelleen (nyt 6kk) reagoi minun syömisiini. Tosin reagoiminen on vähentynyt ja jos ei syö useaa " kiellettyä" ainesta yhtaikaa/samana päivänä, tais syö vain vähän, voi jotain jo syödäkin. Limua ja irtokarkkejakin uskallan jo syödä mutta aluks nekin kuului " kiellettyjen" listalle. Alussa myös meni usein 5-7 pv mahan tasaantumiseen, kun olin jotain " kiellettyä" syönyt. Nykyisin ei mee kuin päivä. Siksi uskallankin jo aika ajoin testailla kaiken syömistä, josko jo sopis. Toisinaan voi paljonkin rupsutella päivisin mutta ei enää itke mahaansa. Yöt vaan on sitten levotomia. Nyt on totuteltu vähän kiinteisiin mutta hiitaaastii, koska ainakin porkkanan maistelu aiheutti viikon mahavaivat. Maissi tuntuu sopivan mutta ei muuten vaan kelpaa. Ja kaikelle itkuisuudelle ei syytä syömisistä keksi, joskus mahaa nipistää vaikka omasta mielestäni en ole syönyt mitään kummallista.

Vierailija
14/15 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas kyse on ollut selvästi maito, muna ja soija-allergioista... ja ehkä jokin vilja. Perjantaina mennään lopulta maitoaltistukseen, että saadaan kelakorvaukset.

Maximille: Neuvolalla on aivan liian vähän tietoa imeväisten allergioista. Neuvola ei meilläkään muuta ehdottanut kuin koliikkia. Meillä huudetttiin alkuun vain iltaisin.. mutta tilanteen pahetessa joka imetyksen jälkeen... aina ollaan kuitenkin yöt nukuttu. Lisäksi kakitaan vihreää limaista välillä vetistä, välillä kiinteämpää kakkaa... välillä tulee kyllä keltaista, mutta se muistuttaa hyytelöä ja limaa. Muutaman kerran on tullut keltaistaryynikakkaakin, mutta silloin ollaankin oltu oireettomia. Nyt ollaan kokeneen allergialääkärin (ykstyisen) hoidossa... ja kiitän omaa päätäni siitä, että olen saanut vauvan aina oireettomaksi supistamalla ruokavaliotani.

Allergilääkärin mielestä vihreä kakka on yhtä vahva allergiaoire kuin muutkin. Iho-oiretta ei tarvitse olla. Jotkut allergiat selviävät vain eliminaatiodietillä ja altistuskokeilla.

Allergiaan ei välttämättä tarvita kuin huutava lapsi (kakka voi olla normaalia ja iho siisti)... mieheni siskon esikoinen huusi kaiken valveilla oloaikansa 4 kuukautta, neuvola ei puuttunut kuin sanomalla sitä " rytmittömäksi koliikiksi" . 5 vuotiaana selvisi, että pojalla oli ollut maitoallergia (allergiakokeet otettiin muun syyn takia).

Meillä itse aloittamani eliminaatio paljasti maito ja muna-allergian kuukauden ikäisenä, sitten tuli kuvioihin myös soija-allergia, joka saatiin myös eliminoitua ja vauva oli oireeton, kunnes allergisoitui jollekin mitä nyt selvitellään... Nyt ei enää huuda (vaikkakin kakka on hirveetä) kun olen myös viljattomalla dietillä. Almironpeptidin aikana oli myös oireeton ja silloin oli kakkakin normaalia. Perjantaina saamme veritestien tulokset ja mennään maitoaltistukseen.

Tyttelille: Suolisto kuitenkin kehittyy kokoajan ja jossain vaiheessa oireet varmastikin lievittyvät... todennäköisesti 3-4 kuukauden iässä... osalla jatkuu pidempään jolloin viimeistään allergiatestit ovat paikallaan. Itse uskaltasin kokeilla " vaikeampia" ruoka-aineita vasta kun oireettomuutta on kestänyt vähintään kaksi viikkoa. Suoli tarvitsee oman rauhoittumisaikansakin.

Hienoa, että olet saanut selvitettyä mitkä aiheuttaa teillä enemmän huutoa. Jaksamista vaan eteenpäin.

Vierailija
15/15 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninni -78: Eksperttinä voisitko valistaa minua " tyhmää" . Olisiko minun aikanani kuitenkin pitänyt alkaa ruokavaliorajoitteisiin vauvan mahavaivojen takia? Vauvani (nyt 11kk, ei allergioita) " parani" mahavaivoistaan (joita kesti n 3kk) siis ihan itse ilman sen kummempia konsteja.

Ystäväni (joka on lääkäri) valisti minua silloin että suoliston kehittyminen vie aikansa ja aika parantaa suurimman osan vaivoista?! Eli siinä mielessä samoilla linjoilla neuvolan ohjeiden kanssa eli ihan pieniä ei kannata allergiakokeisiin laittaa...

En kiellä etteikö pieniä allergialapsiakin olisi, mutta ilmeisesti samoilla vanhemman mentaliteetti vaikuttaa kovasti kuinka aktiivisesti tutkimuksiin hakutuu....Itse en ihan herkästi pienistä stressaa ja odottelu näytti olevan se oikea vaihtoehto meillä....

Imettäminenkin ilman jokaisen suupalan vahtimista oli paljon rennompaa