Hammaskiven poisto julkisella vai yksityisellä?
Oletteko käyneet yksityisellä hammaskiven poistossa?
Julkisella puolella olen saanut niin tylyä palvelua, että ahdistaa mennä! Sitä hammaskiveä revitään niin että veri roiskuu, eikä yhtään varoitella, yritetäkään välttää kivun tuottamista tai ehdoteta mitään puudutuksia. Lopuksi tulee haukut tylyltä naiselta siitä, kun en käytä hammaslankaa (ei ollut mitään vaikutusta, haukkujen jälkeen testasin puoli vuotta ja kertyi hammaskiveä samalla tavalla). Sanoin vieläpä, että minulla vissiin hammaskiveä kertyy helposti (vertaan kavereihin joilla samat ruokatottumukset, hammashoitolassa käynnit ja pesurutiinit suunnilleen). Tämänkin nainen tyrmäsi täysin ja ilmoitti, että ihan siitä johtuu kun en hammaslankaa käytä.
Onko julkisella puolella mitään eroa? Ymmärrän kyllä, ettei se hammaskivi millään rapsuttelulla irtoa, mutta saako rahalla edes ystävällistä kohtelua ja puudutuksen, jos aiotaan repiä suu verille?
Hammasasioissa on niin vaikea sanoa mitään itse tilanteessa, kun suu on täynnä sormia ja imua ja tavaraa, valmiiksi jännittää niin että kädet hikoaa ja kokemukset on niin huonoja valmiiksi. Muutenhan kävisin julkisella ja pitäisin vaan puoleni.
Kommentit (14)
Käyn vain yksityisellä. Kävin juuri pari viikkoa sitten hammaskiven poistossa. Pyysin pintapuudutteen ensimmäistä kertaa, ja auttoi se ainakin poskihampaisiin. Etuhampaissa mulla oli tosi paljon hammaskiveä, ja hammaslääkäri käyttikin niihin jotain ultraäänilaitetta, se sattui vähemmän kuin se perinteinen raaputin. Sattui silti, ei siitä mihinkään pääse ellei ota kunnon puudutusta. Mutta noin kokemuksena tuo yksityisellä pelkopotilaisiin erikoistuneella lääkärillä käynti on 100000 kertaa mukavampaa kuin julkisella käyminen.
Mulla poisti viimeksi kunnallisen puolen suuhygienisti jollain ultraäänellä tms. Oli todella huolellisesti poistettu. Aivan mahtava tunne suussa sen jälkeen, niin puti puhdas! Ei sattunu.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:09"]Mulla poisti viimeksi kunnallisen puolen suuhygienisti jollain ultraäänellä tms. Oli todella huolellisesti poistettu. Aivan mahtava tunne suussa sen jälkeen, niin puti puhdas! Ei sattunu.
[/quote]
Niin ja lisään tähän, että ei tarvinnu mitään puudutetta.
Ja hei. Siitä hammaslangasta. Kyllä se ihan oikeesti ehkäisee hammaskiveä. Joo, voi olla mineraalipitoista sylkeä, ja kiveä tulee helpommin, mutta voi asiaan itsekin vaikuttaa. Tosin itsekään en käytä lankaa kovin usein - sillä olen niin laiska! En syytä hammaskivestä paskaa sylkeä, vaan omaa laiskuuttani.
Just joo. Ota kotona buranaa tms. Mulla ei ole koskaan satttunut tuo hammaskiven poisto, mutta en epäile sinun komuksiasi.
T. Hpitaja
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:06"]
Kannattaa ottaa kotona jo särkylääkettä, se auttaa jonkin verran kipuun. Minulla ei ole koskaan puudutettu eikä kysytty haluanko puudutusta. Ja sitten kannattaa valita sellainen hammashygienisti, joka käyttää ultraääntä, se on hammasystävällisempi, nopeampi ja sattuu vähemmän.
[/quote]
Ultralla ei saa poistettua kaikilta pinnoilta yhtä tehokkaasti hammaskiveä. Siksi ultrankin jälkeen viimeistely pitäisi tehdä aina käsin. Hammasystävällisintä hammaskivenpoistotapaa ei ole, yksikään ei ole kiilteelle haitallinen. Kiille on huomattavasti kovempaa kuin ne teräskyretit joilla kivet poistetaan.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:06"]
Kannattaa ottaa kotona jo särkylääkettä, se auttaa jonkin verran kipuun. Minulla ei ole koskaan puudutettu eikä kysytty haluanko puudutusta. Ja sitten kannattaa valita sellainen hammashygienisti, joka käyttää ultraääntä, se on hammasystävällisempi, nopeampi ja sattuu vähemmän.
[/quote]
Ultralla ei saa poistettua kaikilta pinnoilta yhtä tehokkaasti hammaskiveä. Siksi ultrankin jälkeen viimeistely pitäisi tehdä aina käsin. Hammasystävällisintä hammaskivenpoistotapaa ei ole, yksikään ei ole kiilteelle haitallinen. Kiille on huomattavasti kovempaa kuin ne teräskyretit joilla kivet poistetaan.
[/quote]
Joo, mutta jos enin poistetaan ultraäänellä, niin kovin paljoa ei tarvii rapsutella.
Suosittelen ehdottomasti menemään yksityiselle. Ero on valtava eikä hintakaan ole aivan mahdoton. Itse en mene enää ikinä julkiselle nöyryytettäväksi.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:20"]Suosittelen ehdottomasti menemään yksityiselle. Ero on valtava eikä hintakaan ole aivan mahdoton. Itse en mene enää ikinä julkiselle nöyryytettäväksi.
[/quote] Lisään vielä, että tilanteeni on ihan saman tyyppinen kuin sinunkin. Kerran vuodessa on pakko käydä hammaskiven poistossa.
Mun mielestä just se ultraääni sattuu ja vihloo ihan pirusti :( Ihan kestämätöntä vihlontaa alusta loppuun :( Käsikäyttöinen rapsutin mulla ainakin paljon inhimillisempi..
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:06"] Kannattaa ottaa kotona jo särkylääkettä, se auttaa jonkin verran kipuun. Minulla ei ole koskaan puudutettu eikä kysytty haluanko puudutusta. Ja sitten kannattaa valita sellainen hammashygienisti, joka käyttää ultraääntä, se on hammasystävällisempi, nopeampi ja sattuu vähemmän. [/quote] Ultralla ei saa poistettua kaikilta pinnoilta yhtä tehokkaasti hammaskiveä. Siksi ultrankin jälkeen viimeistely pitäisi tehdä aina käsin. Hammasystävällisintä hammaskivenpoistotapaa ei ole, yksikään ei ole kiilteelle haitallinen. Kiille on huomattavasti kovempaa kuin ne teräskyretit joilla kivet poistetaan. [/quote] Joo, mutta jos enin poistetaan ultraäänellä, niin kovin paljoa ei tarvii rapsutella.
[/quote]
No kaikki ne kipeimmät kohdat kyllä täytyy, eli ientaskujen pohjat. Sitäpaitsi joillakin se ultra vihloo niin paljon ettei voi käyttää edes pienimmällä teholla. Itse kuulun tähän ryhmään.
SHG
Viime vuodet käynyt yksityisellä, itse maksettavaa jää jotain 150 hoitokerrasta, joten huomattavasti kalliimpaa tuo on kuin julkisella puolen. Ultraäänellä suurimmat osat hammaskiven poistosta, ja sitten käsin loput.
On vain mennyt jo pari kertaa käyttämäni hammaslääkäri vaihtoon, kun lääkäriaseman on on ostanut joku veroparatiisiin rekisteröity suurfirma. Periaatteesta kun en sellaisia firmoja käytä, jotka hyödyntävät suomalaisia korvausjärjestelmiä mutta kiertävät verot voitoistaan.
Täytyy nyt ensi kerraksi selvittää löytyykö vielä suomalaisia yksityishammaslääkäreitä, vai täytyykö palata julkisen puolen asiakkaaksi.
Mulle kunnallisella sanoi et laitetaan puudutus jos tuntuu liian pahalta. Se jo rauhoitti ja puudutusta ei tarvittu.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:27"]Oletteko käyneet yksityisellä hammaskiven poistossa?
Julkisella puolella olen saanut niin tylyä palvelua, että ahdistaa mennä! Sitä hammaskiveä revitään niin että veri roiskuu, eikä yhtään varoitella, yritetäkään välttää kivun tuottamista tai ehdoteta mitään puudutuksia. Lopuksi tulee haukut tylyltä naiselta siitä, kun en käytä hammaslankaa (ei ollut mitään vaikutusta, haukkujen jälkeen testasin puoli vuotta ja kertyi hammaskiveä samalla tavalla). Sanoin vieläpä, että minulla vissiin hammaskiveä kertyy helposti (vertaan kavereihin joilla samat ruokatottumukset, hammashoitolassa käynnit ja pesurutiinit suunnilleen). Tämänkin nainen tyrmäsi täysin ja ilmoitti, että ihan siitä johtuu kun en hammaslankaa käytä.
Onko julkisella puolella mitään eroa? Ymmärrän kyllä, ettei se hammaskivi millään rapsuttelulla irtoa, mutta saako rahalla edes ystävällistä kohtelua ja puudutuksen, jos aiotaan repiä suu verille?
Hammasasioissa on niin vaikea sanoa mitään itse tilanteessa, kun suu on täynnä sormia ja imua ja tavaraa, valmiiksi jännittää niin että kädet hikoaa ja kokemukset on niin huonoja valmiiksi. Muutenhan kävisin julkisella ja pitäisin vaan puoleni.
[/quote]
Käyn aina yksityisellä. Myös mulle kertyy hammaskiveä. Laittavat mulle aina sellaisen pintapuudutuksen jollain geelillä, kaipa se vähän auttaa. Kunnon piikkipuudutusta ole pyytänyt. Ja kyllä sielläkin neuvotaan käyttämään hammaslankaa. Ihan tutkitusti useimmilla se vähentää hammaskiven muodostumista. Ei ohjeita pidä ottaa minään henk.koht. vittuiluna.