Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutto opiskelija-asuntoon ja vakuutus

Vierailija
17.11.2021 |

Olen asunut monta vuotta säätiön omistamassa asunnossa ja minulla on Lähitapiolan vakuutus, joka maksaa reilut 200e vuodessa (kaksi osaa). Katsoin paperilta, että toinen erä tästä viimeisimmistä on jo määrätty tulevaksi ensi vuonna helmikuussa. Olen allekirjoittanut vuokrasopimuksen ja muutto minulla on tammikuun 1. päivä.

Muutan opiskelija-asuntoon ja säännöissä on, että opiskelija-asuntosäätiö voi maksattaa asujalla siivous- tai kunnostuskuluja, jos asuja niitä aiheuttaa.

Minulla on ymmärtääkseni nyt laaja kotivakuutus ja en ole vielä tarkistanut tämän opiskelija-asuntosäätiön vaatimuksia tai jos niitä on, mutta mitä tässä kannattaisi tehdä? Kannattaisiko tuo Lähitapiolan vakuutus perua tai jotenkin muuttaa sitä? Saatan käydä ulkomailla vaihdossa seuraavan kahden vuoden sijaan ja joku matkavakuutus tähän sisältyy, mutta voi olla myös ihan turhaakin mukana. Tähän kuuluu nyt myös oikeusturvavakuutus, vastuuvakuutus, vapaa-ajan tapaturmavakuutus ja irtaimisto.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikiopiskelija eikä minulla ole ollut elämässä vielä ainoatakaan vakuutusta. Kohta ei rokottamattomana ole edes mitään väliä kun joutuu erakoitumaan metsään.

Vierailija
2/4 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vakuutuksen voi lopettaa milloin tahansa. Jos olet maksanut ensivuoden maksut ja muutat helmikuussa, saat rahat takaisin maalis-joulukuun väliseltä ajalta. Jos et, laskutetaan sulta tammi-helmikuu, kunhan vaan ilmoitat, milloin vakuutus lakkaa olemasta. Suosittelen vertailemaan muutaman vakuutusfirman välillä nyt, kun olet uuteen asuntoon muuttamassa. If on halvimpia, op kalleimpia, näin karkeasti luokitellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen vakuutuksen voi lopettaa milloin tahansa. Jos olet maksanut ensivuoden maksut ja muutat helmikuussa, saat rahat takaisin maalis-joulukuun väliseltä ajalta. Jos et, laskutetaan sulta tammi-helmikuu, kunhan vaan ilmoitat, milloin vakuutus lakkaa olemasta. Suosittelen vertailemaan muutaman vakuutusfirman välillä nyt, kun olet uuteen asuntoon muuttamassa. If on halvimpia, op kalleimpia, näin karkeasti luokitellen.

Kiitos molemmista vastauksista. 

Yksinkertaisinta olisi kai vain jättää vakuutus päälle ja ilmoittaa asunnon vaihdoksesta, mutta siinä voisi tulla taloudellisesti takkiin. Antaisikohan tuo Lähitapiolan numero neutraalia tietoa ilman kauppaamista, jos soittaisi huomenna?

Vierailija
4/4 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos googletat "kotivakuutus", voit kätevästi vertailla eri kotivakuutuksia. Itse asun 60 neliön kaksiossa ja hinnat vakuutusten välillä vaihteli 80 eurosta 200 euroon vuodessa. (Toki kannattaa myös katsoa, mitä vakuutus korvaa - ei-laajasta kotivakuutuksesta on harvoin lohtua, jos jotain käy.)