Julkisen joukkoliikenteen tulevaisuus?
Jos koronaepidemia jatkuu vielä vuosia ja vuosikymmeniä, kuten asiantuntijat povaavat, niin eikö silloin kannattaisi vähin äänin luopua kokonaan joukkoliikenteestä, kuten esim junista ja busseista, ja siirtyä sen sijaan kokonaisvaltaiseen yksityisautoiluun jotta matkustavaisten ei tarvitsisi ahtaua useamman ihmisen kanssa samaan ahtaaseen tilaan?
Kommentit (7)
Paikallisbussit olisi hyvä olla maksuttomia. Ettei käy niin kuin mulle - Vain käteinen kelpaa.
Pk-seutu, Turun seutu, Tampereen seutu, noissa se säilyy. Muissa joudutaan lopettamaan säästösyistä.
Flunssat tulevat ja menevät, eivät ne julkiseen liikenteeseen vaikuta. Se mikä vaikuttaa on meneillään oleva väestönvaihto. Muutamia keskeisiä linjoja lukuunottamatta julkinen liikenne tulee kutistumaan vähiin kuten kaikissa muissakin monietnisiksi muuttuneissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan yksityiautoiluun ei tulevaisuudessa siirrytä ja ilmastonmuutos on yksi syy.
Lisäksi se, että kaupungeissa asuvat ihmiset eivät edes autoja tarvitse.
Tietty määrä julkista joukkoliikennettä tulee aina olemaan.
Kaupungit ovat suuria ja ihmisiä asuu kaukana lähiöissä, ja heidän on edelleen päästävä töihinsä.
Kaikki eivät voi jatkossakaan toistaiseksi siirtyä etätöihin.
Ja koronat ja epidemiat eivät tartu julkisessa liikeensteessä sen pahemmin, kuin kaupoissa, ravintoloissa, kirjastoissa tai työpaikoillakaan.
Unohdatte että joukkoliikenteen ylläpito on kallista. Esimerkiksi Suomessa on kannattavaa pitää yllä bussilinjoja vain viiden suurimman kaupungin välillä ilman että bussi tekee välipysähdyksiä pikkukyliin ja -kuntiin. Sama koskee myös raideliikennettä minkä takia suurten kaupunkien välisiä välipysähdyksiä on karsittu 2000-luvulla runsain määrin. Ja jotta jotta ihmiset pääsevät joukkoliikenteen kyytiin niin he tarvitsevat sitä varten omia henkilöautoja jotta he voivat ajaa lähimmässä suurkaupungissa sijaitsevalle pysäkille.
Julkinen liikenne kaupungeissa tulee olemaan maksutonta tulevaisuudessa. Se on pakko, jotta yksityisliikenne ei kasva, eikä tule liikaa saasteita.
Sähköautoilu ei yleisty niin nopeaan kuin jotkut olettavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan yksityiautoiluun ei tulevaisuudessa siirrytä ja ilmastonmuutos on yksi syy.
Lisäksi se, että kaupungeissa asuvat ihmiset eivät edes autoja tarvitse.
Tietty määrä julkista joukkoliikennettä tulee aina olemaan.
Kaupungit ovat suuria ja ihmisiä asuu kaukana lähiöissä, ja heidän on edelleen päästävä töihinsä.
Kaikki eivät voi jatkossakaan toistaiseksi siirtyä etätöihin.
Ja koronat ja epidemiat eivät tartu julkisessa liikeensteessä sen pahemmin, kuin kaupoissa, ravintoloissa, kirjastoissa tai työpaikoillakaan.
Unohdatte että joukkoliikenteen ylläpito on kallista. Esimerkiksi Suomessa on kannattavaa pitää yllä bussilinjoja vain viiden suurimman kaupungin välillä ilman että bussi tekee välipysähdyksiä pikkukyliin ja -kuntiin. Sama koskee myös raideliikennettä minkä takia suurten kaupunkien välisiä välipysähdyksiä on karsittu 2000-luvulla runsain määrin. Ja jotta jotta ihmiset pääsevät joukkoliikenteen kyytiin niin he tarvitsevat sitä varten omia henkilöautoja jotta he voivat ajaa lähimmässä suurkaupungissa sijaitsevalle pysäkille.
Ihan normaalia liiketoimintaa että lakkautetaan turhia pysäkkejä jotka ovat liian pieniä, kannattamattomia tai joiden matkustajamäärät ovat olemattomia. Näin resurssit saa keskitettyä tappioiden kattamisesta niihin pysäkkeihin jotka ovat eniten tuottavia ja kannattavampia yrityksille.
Nimenomaan yksityiautoiluun ei tulevaisuudessa siirrytä ja ilmastonmuutos on yksi syy.
Lisäksi se, että kaupungeissa asuvat ihmiset eivät edes autoja tarvitse.
Tietty määrä julkista joukkoliikennettä tulee aina olemaan.
Kaupungit ovat suuria ja ihmisiä asuu kaukana lähiöissä, ja heidän on edelleen päästävä töihinsä.
Kaikki eivät voi jatkossakaan toistaiseksi siirtyä etätöihin.
Ja koronat ja epidemiat eivät tartu julkisessa liikeensteessä sen pahemmin, kuin kaupoissa, ravintoloissa, kirjastoissa tai työpaikoillakaan.