Suurimmat koulutraumanne?
1. Valitsin yläasteella puheviestinnän vapaavalintaisena ylimääräisenä äidinkielen kurssina. Syy siihen oli se, että jännitin puhumista yli kaiken ja halusin saada varmuutta omaan puheeseeni. Kurssia oli mainostettu nimenomaan jännittäjille ja niille (minunkaltaisille) hiirulaisille, joiden ääni muuttui luokan edessä piipittäväksi kimitykseksi.
No, kurssille osallistuikin näitä tulevaisuuden puheviestinnän ammattilaisia, varmoja esiintyjiä, luokan pellejä ja itsevarmuuden ruumiillistumia. Opettaja oli innoissaan, kun sai niin hienon ryhmän. Minä sulkeuduin entisestään ja joka ikinen puheharjoitus oli yhtä helvettiä.
Pahin oli kurssin viimeinen puheharjoitus, jossa harjoiteltiin virallisen puheen pitämistä ja ajan hallintaa puheen aikana. Puheen piti kestää 15 minuuttia ja sen se kestikin kotona. Lopullinen puheaika koulussa oli 4 minuuttia 37 sekuntia, vaikka änkytin puolet sanoista ja sekosin papereissani tuhat kertaa. Puheen lopuksi luokka oli hiljaa, kunnes joku pelle alkoi minua matkien papattaa supernopealla mikkihiiri-äänellä änkyttäen. Koko luokka nauroi ja opettaja myös. Itkin koko illan.
2. Kaaduin tuolilla oikein kunnolla rymähtäen luokassa jonkun ruokatunnin jälkeen. Yksi poika totesi kovaan ääneen, että "ai, säkö ne kaikki jälkiruokapullat söit!". Viittasi siis pyöreään olemukseeni ja siihen, ettei tuolitkaan kestäneet allani.
Kommentit (26)
Wilma tuli 2006-2007 vuonna aiaänakin Kainuuseen,eli on alle 10v.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:58"]
Wilma tuli 2006-2007 vuonna aiaänakin Kainuuseen,eli on alle 10v.
[/quote]
Mielenkiintoista. Minulla oli ala-asteella käytössä vain reissuvihko ja yläasteella opettaja soitti kotiin, jos oli asiaa. Näin ainakin Ulvilassa toimittiin.
Ala-asteen opettaja heitteli saksia luokassa ja laittoi meidät siivoamaan ne lopuksi. Ja paljon muuta.
Kun koko luokka piiritti minut ja lauloi kuorossa: pulla, pulla, vitun pulla... Koko ala- ja yläaste kiusattuna, mutta tuo oli pahin kun kaikki osallistuivat.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:49"]Olin yläasteella paljon poissa päänsärkyn takia, mutta niiden syytä ei heti löydetty. Useamman kerran rehtori kuulutti minut kansliaan suunnilleen näin "maija meikäläinen, rehtori meikä maijalainen täällä! Luin täältä wilmasta, että olet taas näköjään lintsannut näiden sinun muka päänsärkyjen takia. Tule heti rehtorin kansliaan keskustelemaan asiasta, tiedän ettei sinulla ole ollut mitään päänsärkyä! Tämmöinen lintsaus ei tee hyvää sinun koenumeroillesi, nyttenkin sait historian kokeesta 6-, mikä toisaalta ei yllätä kun puhutaan sinusta. Mutta nyt heti tänne kansliaan!" Tätä tapahtui 4-5 kertaa puolen vuoden aika, kunnes selvisi että minulla oli aivokasvain. Rehtori ei koskaan pyytänyt anteeksi, käyttäytyi vain kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Tapahtunut helsingissä alle 10 vuotta sitten
[/quote]
Tiiätkö toimiiko rehtori edelleen virassa? :O
[/quote]
Toimii edelleen samalla yläasteella rehtorina. Meille tuli wilma käyttöön 2005 tai 2006.
En nyt viitsi kertoa mitään yksittäistä tapausta. Koko kouluaika oli traumaattista, koska olin vihattu ja kiusattu. Opettaja yritti kerran puuttua asiaan sanomalla että "Maijallekin" (siis minulle) on annettava ihmisarvo, eikä saa kohdella kuin eläintä.