Muita ajopelkoisia tai entisiä ajopeloisia paikalla? Mikä pelottaa?
Mikä pelottaa tai mikä pelotti? Jos olet päässyt siitä yli, niin miten? Kuinka pitkä tauko sinulla oli ajamisesta?
Kärsin itse ajopelosta. Heti kun hyppään rattiin, niin koko kroppa jäykistyy. Itseäni pelottaa että teen virheen ja ajan jonkun auton tai ihmisen päälle. Pelottaa myös parkkipaikat/parkkihallit, että hajotan oman auton ja/tai kolhin jonkun toisen autoa. Tuntuu myös etten pysty hahmottamaan kaikkea yhtäaikaa; nopeus, muu liikenne ja suunnistaminen perille. Taukoa mulla ajamisesta noin 20 vuotta. Tänä aikana ajanut satunnaisesti, ehkä kerran vuodessa. Jossain vaiheessa oli vuosien tauko etten ajanut ollenkaan.
Kommentit (7)
Ostin auton reilu 2kk sitten ja tuntuu etten vaan totu. Jos menen esim. lähikauppaan autolla, niin perillä kädet tärisee ja jalat ei meinaa kantaa. Unodan myös puolet ostoksista (jos ei ole listaa) kun jännitän vaan kotimatkaa.
Ap
Mä ajoin nuorena paljon, sitten opiskelut ja ajot jäi, kun ei ollut autoa. Muutama vuosi sitten tuli tilanne, että piti ruveta ajamaan työmatkaa. Mies piti mulle autokoulua, aloitettiin rauhallisina sunnuntaiaamuina ja sitten lisättiin. Ajelin kyllä satunnaisesti pitkillä reissuilla rauhallisia ajoja, mutta kaupunkiajoa pelkäsin ja pimeällä ajoa, enkä koskaan yksin, vaan mies oli aina vieressä mukana.
Hohhoijaa kiviaikavarvas autonratissa on sama kuin auto ilman kuljettajaa.
Ota jostakin autokoulusta kertaustunteja, niissä voi käyttää myös omaa autoa. Rauhallisen open kanssa voi mennä rauhalliseen aikaan esim. kiertelee parkkihalleja tms. Tai sit menet itse tosi hiljaiseen aikaan ajelemaan malliin sunnuntaiaamuna klo 9 maissa, silloin ei montaa autoa ole liikkeellä, niin ehtii rauhassa harjoitteleman.
Muut kuljettajat eniten kun tulevat liian lähelle huohottamaan, kaahaavat, ohittelevat ihan hullusti jne. Itse tykkäisin ajella rennommalla fiiliksellä.
Sitten ekoja kertoja kun jouduin ajamaan pimeässä klo 16 ruuhkassa, se edessä näkyvä punaisten takavalojen meri sai jotenkin ihan triggeröitymään kun en ollut autokoulussa ajanut pimeällä ollenkaan muuten kuin simulaattorissa ja siinäkin ns. yksin ja piti vain jotain peuroja väistellä.
Itse pelkään yleisesti autoja ja liikennettä joten en ole edes ajanut ajokorttia. Jotkut sanovat että kyllä se pelko ajamalla lähtee mutta niin kauan kuin pärjään ilman korttia tuntuisi kalliilta kokeilulta mennä autokouluun. Jos pelko ei siis helpottaisikaan. Vaikea päästä pelosta yli kun autokolarien määrän huomioiden se on ihan ymmärrettävä pelko. Joka kerta liikenteessä jotkut idiootit hurjastelevat ylinopeutta ohi ja vaikka kuinka usein mutkaisilla kapeilla teillä joku tulee kovaa vauhtia vastaan keskellä tietä ajaen. Ja tunnen jopa itsekin ihmisiä jotka ovat naureskelleet että nuorena tuli joskus mentyä kännissä rattiin. Vaikea kuvitella miten saisi itsensä vakuutettua siitä ettei mitään syytä pelkoon ole. Nyt olen vielä sillä tasolla että suljen usein silmät autossa kyydissä ollessani kun pelottaa. Ehkä ihan hyvä pysytellä poissa autokoulusta :D
Mulla oli kaupunkiin muutettuani myös parinkymmenen vuoden tauko, että ajoin ehkä kerran viidessä vuodessa.
Sitten ostin auton. Pelotti ensimmäiset kuukaudet, mutta ihminen on oppivainen eläin. Ajamalla pelko lähtee. Treeniä vaan lisää.
Ota huomioon, että olet todennäköisesti parempi kuski kuin liikoja itsestään luulevat sata vuotta autoilleet sedät.