Jos voitat pääpotin tämän viikon lotossa, mitä teet?
13,5/27 miljoonaa. Paljonko antaisit hyväntekeväisyyteen, sukulaisille, ystäville ym.?
Minä antaisin pois puolet, ehkä enemmänkin jos tuplaus osuisi kohdalle.
Kommentit (26)
Maksaisin vanhempieni asuntovelan pois. Antaisin sisaruksilleni 50 000€ per nuppi. Sijoittaisin johonkin järkevään. Ostaisin itselleni omakotitalon ja auton. Laittaisin lapsille säästöön. Ja ehkä vielä vanhalle isoisälleni avustusta elämiseen.
Muille sukulaisilleni en antaisi tai edes kertoisi koko potista. En koe olevani heille mitään velkaa vuosien pilkkaamisen ja selän takana puhumisen jälkeen.
Jättäisin opintovpaa hakemuksen välittömästi.
Rakentaisin kunnollisen, minimalistisen talon. Sitten lahjoittaisin rahaa, eläisin rahojen koroilla ja rupeaisin itse harjoittamaan sellaista hyväntekeväisyyttä, että auttaisin kauheaan pulaan joutuneita ihmisiä pinteestä täysin nimettönämä.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 22:53"]
Rakentaisin kunnollisen, minimalistisen talon. Sitten lahjoittaisin rahaa, eläisin rahojen koroilla ja rupeaisin itse harjoittamaan sellaista hyväntekeväisyyttä, että auttaisin kauheaan pulaan joutuneita ihmisiä pinteestä täysin nimettönämä.
[/quote]
Tuollaisesta itsekin haaveilen, että voisi oikeasti auttaa suoraan ihmisiä jotka ovat joutuneet pulaan, aina ei raha auta, mutta lähes aina se helpottaa jotain asiaa.
ap
Kiitos että muistutit siitä 13½ miljoonasta. Nyt veikkauksen sivuille.
Voisin tehdä ilmaiseksi töitä, ulkoiluttamassa vanhuksia tai pelaamassa kortteja esim, sitten vaikkapari kertaa viikossa jossain nuorisopsyk.osastolla juttelemassa nuorten kanssa, tai kuuntelemassa heitä. Joskus se auttaa enemmän kuin lääkkeet....
Lastenpsykiatriselle lahjoittaisin rahaa.
Syöpätutkimuksiin lahjoittaisin rahaa.
Antaisin perheelleni rahaa ja sellaisiin tärkeisiin kohteisiin, jotka itselleni ovat sydäntä lähellä, mm. lasten- ja nuorten mielenterveystyö, syömishäiriöt, syöpätutkimus, vanhusten hoito, veteraanit ym. Itse asiassa antaisin melkein kaiken pois. Olen aina oppinut tulemaan toimeen vähällä ja vaatimattomasti ja kun voi auttaa muita, siitä tulee niin hyvä olo sisimpään. No pianon ostaisin itselleni, vaikka käytetyn, ei väliä.
Maksaisin pienen opintolainan pois. Varaisin minulle ja miehelleni pitkän matkan. Omakotitalo/sellaisen rakennuskin olisi hankintalistalla, mutta tässä on vielä vähän kaikenlaista hässäkkää koulujen ja valmistumisien kans ennen joulua, joten varmaan ennen sitä ei mitään isoa muuttohärdelliä jaksais. Ostaisin kaikki meikit, joista elämäni aikana oon haaveillut, mut joita en koskaan oo raaskinut ostaa. :D
Ostaisin oman asunnon, maksaisin vanhempien lainat pois, lähettäisiin pitkälle lomalle (nyt vielä kun on hoitovapaalla niin ei tarvitse töitäkään miettiä), uusisin vaatekaapin sisällön, laittaisin lapselle säästötilille pesämunan (vaikka 100 000) odottamaan, ostaisin auton...
Hyvän tekeväisyyteen menisi varmasti jonkin moinen potti, en osaa sanoa kuinka paljon. Kuimmilapsille kans tekisin tilit jonne jotakin laittaisin, ei nyt tietysti niin paljoa kun omalle. Vaikka silleen että saa ostettua sitten kivat autot ja maksettua ajokortit kun tulevat täysi-ikäisiksi.
Rakentaisin paremman talon kuin se mikä nyt on rakenteilla, vaikka kyllä siitäkin hieno tulee. Sijoittaisin suurimman osan hyvin tuottaviin osakkeisiin ja eläisin osingoilla loppuelämäni. Ostaisin isälleni uuden talon, ystävät veisin hienolle matkalle. Hyväntekeväisyyteen voisin laittaa joitain satojatuhansia. Työpaikkaani en enää menisi, mies saa valita meneekö. Alkaisin taiteilijaksi. Lapselle palkkaisin hoitajan, että saisin hieman enemmän vapaa-aikaa. Siinäpä se.
18 jatkaa.. Tulipa vähän itsekeskeinen listaus. :D mutta siis rahaa antaisin tietysti takaisin vanhemmilleni, jotka mahdollistivat opiskeluni uudessa kaupungissa, mm. Ostamalla asunnon. Mieheni vanhemmat ovat tosi pienituloisia, heille joko kustantaisin taloremontin, tai auttaisin uuden ostossa. Lahjoittaisin myös esim. Fidan kautta johonkin ihan tiettyyn kohteeseen, ja menisin paikanpäälle itse katsomaan, mitä niillä rahoilla on tehty, ja mahdollisuuksien mukaan jäisin itsekin auttamaan viikoksi-pariksi.
Ihmettelen suuresti (en ole lotonnut).
Mutta jos olisin, niin varmaan maksettaisiin loppulaina pois ja haluaisin rakennuttaa taloon yläkerran ja samalla kunnon remppa alakertaan. Ainakin toinen auto lähtisi vaihtoon (vanhempi). Kai sitä jonnekin reissuunkin voisi lähteä ja sijoittaa osan ja muuten vaan käytellä mihin nyt mieleen juolahtaakin.
Tosin niin isosta summasta taas kyse, että todellisuudentaju vähän hämärtyy...
Myönnän, että en keksi tällä hetkellä yhtäkään ulkopuolista kohdetta mihin lahjoittaisin rahaa (sukua,ystäviä ja perhettä lukuunottamatta).
Mulle ei ole mikään harrastus- tai järjestötoiminta niin lähellä sydäntä, että olisin heti antamassa pois monia miljoonia tai edes tuhansia.
Suurin osa olisi kasvamassa korkoa tai sijoituksissa tai vastaavassa tallessa, mikäli sitten >aikuisempana< tulee vaikka omien lapsien tai sukulaisten kautta yhteyksiä tällaisiin tahoihin, joita voisi harkita hyväntekeväisyyden nimissä avustavansa.
Onko muita? Vai onko yleisesti kaikilla joku avustuskohde tiedossa?
Edelleenkin ihmiset miettii oudon pieniä summia, käyttökohteita ei olisi kuin ehkä puoli miljoonaa, miljoona korkeintaan, mutta sitä rahaa olisi ihan älyttömästi vielä jäljellä, ei niitä voisi missään säästötilillä makuuttaa menettämässä arvoaan...? Joku sanoi että laittaisi lapselle 100 tuhatta säästötilille... miksi ihmeessä noin pieni summa vähintäänkin 13,5 miljoonasta? Ja edelleen, miksi säästötilille? Minä ainakin laittaisin vaikka sen 1,35 miljoonaa per lapsi heidän nimiinsä, ja ostaisin sillä rahalla heille vaikka asuntoja ja laittaisin ne vuokralle tuottamaan lisää rahaa, eipä tarvisi lapsieni lastenkaan köyhänä kärvistellä. Vanhemmilleni antaisin myös kunnon ison potin, saisivat loppuikänsä käyttää vaan sen tuhlaamiseen, kun ei tarvisi perintöäkään jättää kun minä antaisin sisaruksilleni myös isot summat, vähintään puoli miljoonaa per pää.
ap
Muuttaisin täältä korvesta tampereelle (ja ei tartte tulla sieltä helsingistä huutelemaan että se on landea, tähän verrattuna kun se on suurkaupunki), perustaisin oman firman. Siskolle menis rahaa, samoin appivanhemmille ja kummitytön säästötilille. Sitten pitäs miettiä mitä seuraavaks...
Ihan ensiksi lähtisin hollantiin pariksi viikoksi miettimään tilannetta.
Muuttaisin omakotitaloon ja ikuisiksi ajoiksi pois KERROSTALOSTA! Kerrostalot on aivan helvetillisiä paikkoja asua kun ikinä ei ole hiljaisuutta eikä omaa rauhaa! Mahdollisimman halvalla ja huonosti rakennettuja kopperoita joissa silti on järjetön vuokra.
Hermot menee..
Mä ostan asunnon. En anna rahaa suoraan kenellekään kuin ihan läheisille pienet summat, mutta korjuuttaisin lapsuudenkotini, joka on kipeästi remontin tarpeessa. Siellä asuu lähisukua nyt. Sitten säätiöittäisin osan vähävaraisille opiskelijoille ja kouulaisille tarkoitettuun stipendirahastoon. Olen itse saanut stipendin sekä yläasteella että lukiossa tällaisesta säätiöstä, ei lottovoittaja, mutta muuten varakas. Sitten tarkkaan harkiten hyväntekeväisyyteen, niin mielellään, että näkisin itse loppuun asti, mihin menee.
Aika vaatimattomasti avustaisitte muita ihmisiä. Kuitenkin tuo olisi järjettömän iso summa kun ajattelee että keskivertoihminen tienaa nettona jotain 30 000€ vuodessa, eli tuo 13,5 miljoonaa on 450 kertaisesti sen verran. Ja mitäs kun tulisi se tuplaus, mulla ainakin on se aina lottokupongissa.
ap