Hattastuksesi työhakemuksessa ja oikeassa elämässä
Kerrotaanpa tähän miten harrastuksemme eroavat näiltä osin. Eli mitä kerron harrastavani ja mitä oikeasti vapaa-ajalla teen.
Aloitan (työhakemus): Harrastan juoksua ja kuntoilua, ompelua, käyn teatterissa ja kokkaan eksoottisia ruokia.
Real life: katson telkkarista kingiä, emmerdalea, pelaan puhelimella sanapeliä, selaan av:ta, käyn kerran kuukaudessa 5km lenkillä, jossa pyrähdän muutamia100m pätkiä juoksuntapaisin askelin. Minulla on kaapissa 6kg kahvakuula. Joskus ompelen tyynyliinan ja lyhennän housuja. Tykkään noutokiinalaisesta. Kävin kolme vuotta sitten teatterissa, siellä olin vähän humalassa (firman piikkiin).
Kommentit (23)
Työhakemus: harrastan liikuntaa monipuolisesti ja luen tiedekirjallisuutta. Todellisuus: käyn pari kertaa viikossa lenkillä, istun netissä ja telkkarin edessä, juon ja poltan niin paljon kuin on varaa.
Mulla ei lue cv:ssä mitää harrastuksia. Harrasta monipuolista liikuntaa viisi tai kuusi kertaa viikossa ja matkustelua aina kun pystyn.
Työhakemuksessa: harrastan aktiivisesti kuntosaliharjoittelua, piirtämistä ja lukemista, lisäksi laulan naiskuorossa.
Totuus: Käyn 3-6 kertaa viikossa tosissani puntilla, lisäksi aerobista, laulan kuorossa viikottain. Lukeminen ja piirtäminen menevät kausittain, lomilla teen niitä tuntikausia päivässä.
Miksi ihmeessä valehtelisin työhakemuksessa? Kannattaa mieluummin hakea sellaisiin pesteihin, joita varten ei tarvitse valehdella, tai muokata elämäänsä sellaiseksi kuin toivoisi sen olevan.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 21:13"]Työhakemuksessa: harrastan aktiivisesti kuntosaliharjoittelua, piirtämistä ja lukemista, lisäksi laulan naiskuorossa.
Totuus: Käyn 3-6 kertaa viikossa tosissani puntilla, lisäksi aerobista, laulan kuorossa viikottain. Lukeminen ja piirtäminen menevät kausittain, lomilla teen niitä tuntikausia päivässä.
Miksi ihmeessä valehtelisin työhakemuksessa? Kannattaa mieluummin hakea sellaisiin pesteihin, joita varten ei tarvitse valehdella, tai muokata elämäänsä sellaiseksi kuin toivoisi sen olevan.
[/quote]
Tosikko
Työhakemus: Pöytälaatikkokirjailija/runoilija
Totuus, Pöytälaatikkokirjailija/runoilija, larppaus.
Sattuneesta syystä en koskaan ole laittanut tuota larppausta mihinkään hakemukseen.
Mun harrastukset cv:ssä on juuri niitä, joista oikeasti tykkään ja joita harraatan. Uin 3 kertaa viikossa, luen, osallistun yhden yhdistyksen hallitustoimintaan, matkustelen ja opiskelen vieraita kieliä. Lisäksi harrastan musiikin kuuntelua ja laulamista. Kuulun myös viinikerhoon
He hee, tämä oli hyvä. Ja jos ei harrasta mitään niin sitten vedetään se kävelykortti. Harrastan kävelyä raikkaassa ulkoilmassa. Joo junalle tai bussille....heh.
Minulla on sen verran erikoisia harrastuksia, ettei tarvitse valehdella, mutta jätän laittamatta aktiivisen nettisurffailun, pasianssin pelaamisen ja ortoreksiaa lähentelevän ruuan ravintoarvojen laskemisen (syön siis tarpeeksi, mutta mulla on terveellisen syömisen pakkomielle).
Kiinnostaako rekrytoijia oikeasti harrastukset cv:ssä?
mä kerron ihan rehellisesti harrastuksistani. kynsien koristelun jätän tosin mainitsematta, ettei minusta saa kynsiään varovan bimbon mielikuvaa. hyvä vaan jos lakat lohkeilee, niin pääsee tekemään uusia koristeluita ;D
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 21:23"]
Kiinnostaako rekrytoijia oikeasti harrastukset cv:ssä?
[/quote]
Kokemuksesta sanoisin, että mun erikoinen harrastus on kiinnostanut monia, samon kuin toinen erikoinen harrastus nuorena, mutta tavalliset harrastukset on heille se ja sama. Yhdistystoiminta voi olla ok, mutta joissain tapauksissa paha, jos se sitoo niin paljon, että haittaa työntekoa.
Hakemuksessa: Luen paljon, juoksen, käyn kuntosalilla ja harrastan myös matematiikkaa
Oikeasti: Istun koneella ja selaan av:ta 4 tuntia päivässä
En ole koskaan kokenut, että tarvitsisi valehdella harrastuksissa. Enemmänkin vähättelen ja jätän vähemmälle huomiolle ne koska ihmiset tulee kateellisiksi jos olet hyvä ja teet kaikkea. Tietty jos tiedän työnantajan pitävät veneilystä, mainitsen olevani entinen kilpapurjehtija ja ehkä pursiseurani nimen ja seuraavan projektin, mutta muuten sanon vaan ohi menen purjehduksen harrastukseksi, josta tulee mielikuva, että käyn kerran kesässä raitapaita ja paukkuliivit päällä veneessä istumassa kun moottori pauhaa taustalla, eli ei mitään kadehdittavaa eikä myöskään synny ikäviä kateellisuus aseltemia.
Esimerkiksi ensimmäisessä työpaikassani pomon tytär ratsasti ja pomo kävi itsekkin tunneilla. Tein virheen kun kerroin, että minulla on kolme hevosta siskoni kanssa ja että hevoset ovat todella kivalla tallilla ja käyn sen ja sen valmennuksissa kunhan kerkeän toiselta harrastukseltani eli purjehdukselta. Työnantaja oli silmin nähden kateellinen, varsinkin kun kävi ilmi että hänen tyttärensä on käynyt minun siskoni tunneilla.
En kirjoita harrastuksiani, sillä niillä ei ole mitään tekemistä työn saannin kanssa, ellei sitten itse töitä harrastamaltaan alalta.
Meillä ei saa haastatteluissa kysyä henkilökohtaisista asioista, esim. perhesuhteista tai harrastuksista. Monet haastatellut kyllä avautuvat harrastuksistaan kun kysyy esimerkiksi mitkä asiat aiheuttavat hakijalle stressiä ja miten hän käsittelee tai purkaa stressiään. Vaikka hakija kertoisi harrastuksistaan niitä ei siis kirjata mihinkään (esim. vertailutaulukkoon) eikä ne saa olla päätökseen vaikuttava tekijä.
Mutta kyllähän tekijä tekee itsestään inhimillisemmän kertoessaan itsestään myös ihmisenä, vaikkei se aina totta olisikaan.
Henkilökohtaisiin ominaisuuksiin liittyviin kysymyksiin kaikki hakijat vastaavat luonnollisesti kehumalla itseään. Esim. sosiaalisiin taitoihin liittyen kaikki vastaavat että ne on hyvät, että haastateltaviin saadaan eroa kysyn yleensä konkreettisia tarkentavia jatkokysymyksiä.
- esimies
"kerran kesässä raitapaita ja paukkuliivit päällä veneessä istumassa kun moottori pauhaa taustalla"
hahahhaha, todella totta!! ja hanskat käsissä!! Olen lähes kasvanut purjeveneessä ja isäni on todella tunnettu purjehduspiireissä, mutta en ole ikinä käyttänyt hanskoja kun ehkä joskus kevytveneitä purjehtiessa ja silloinkin harvoin, en ikinä köliveneillessä:D
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 21:46"]
"kerran kesässä raitapaita ja paukkuliivit päällä veneessä istumassa kun moottori pauhaa taustalla"
hahahhaha, todella totta!! ja hanskat käsissä!! Olen lähes kasvanut purjeveneessä ja isäni on todella tunnettu purjehduspiireissä, mutta en ole ikinä käyttänyt hanskoja kun ehkä joskus kevytveneitä purjehtiessa ja silloinkin harvoin, en ikinä köliveneillessä:D
[/quote]
meillä on ollut viimeiset kymmen vuotta purjevene ja mies purjehtinut lapsesta saakka, mutta en edelleenkään tiedä mitä ovat nämä purjehduspiirit? Joku salaseura?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 21:32"]
En ole koskaan kokenut, että tarvitsisi valehdella harrastuksissa. Enemmänkin vähättelen ja jätän vähemmälle huomiolle ne koska ihmiset tulee kateellisiksi jos olet hyvä ja teet kaikkea. Tietty jos tiedän työnantajan pitävät veneilystä, mainitsen olevani entinen kilpapurjehtija ja ehkä pursiseurani nimen ja seuraavan projektin, mutta muuten sanon vaan ohi menen purjehduksen harrastukseksi, josta tulee mielikuva, että käyn kerran kesässä raitapaita ja paukkuliivit päällä veneessä istumassa kun moottori pauhaa taustalla, eli ei mitään kadehdittavaa eikä myöskään synny ikäviä kateellisuus aseltemia.
Esimerkiksi ensimmäisessä työpaikassani pomon tytär ratsasti ja pomo kävi itsekkin tunneilla. Tein virheen kun kerroin, että minulla on kolme hevosta siskoni kanssa ja että hevoset ovat todella kivalla tallilla ja käyn sen ja sen valmennuksissa kunhan kerkeän toiselta harrastukseltani eli purjehdukselta. Työnantaja oli silmin nähden kateellinen, varsinkin kun kävi ilmi että hänen tyttärensä on käynyt minun siskoni tunneilla.
[/quote]
On varmaan rankkaa, kun kaikki on sulle aina kateellisia. :D Mistä tuollaisen asenteen voi oppia?
Työhakumuksessa: laulan, soitan pianoa ja kitaraa, maalaan, koira-agilitya koiran kanssa, neulon ja ompelen
IRL: Kitara löytyy mutta osaan soittaa sillä tasan Crazy Trainin, soitan pianoa, bändini kuoli eli nyt laulan lähinnä suihkussa, agility radalla pyörähdetään noin kerran kuussa, ompelu rajoittuu lähinnä lahkeiden lyhennykseen, illat istun puikot kädessä ja tuijotan netflixiä.
Harrastukseni!